Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza zmienia się na lepsze. Autobusy i tramwaje na wspólnych przystankach, nowe drogi dla rowerzystów WIZUALIZACJE

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak ma wyglądać po zakończeniu inwestycji główna oś komunikacyjna Dąbrowy Górniczej - ul. Piłsudskiego i Królowej Jadwigi Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak ma wyglądać po zakończeniu inwestycji główna oś komunikacyjna Dąbrowy Górniczej - ul. Piłsudskiego i Królowej Jadwigi Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE UM DG/Dariusz Nowak
We wrześniu 2021 roku w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej podpisana została umowa z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi wraz z całym torowiskiem tramwajowym. Odcinek między aleją Róż a skrzyżowaniem z ul. Kasprzaka za niemal 75,9 mln zł przebuduje firma ZUE SA z Krakowa. Prezydent miasta Marcin Bazylak w mediach społecznościowych zaprezentował właśnie nowe wizualizacje głównej osi miasta – ul. Piłsudskiego i Królowej Jadwigi – po przebudowie. Oto, jak będziemy wkrótce tedy jeździć. Samochodem, autobusem, tramwajem, na rowerze, hulajnodze, rolkach.

Cała ta inwestycja to kolejny element gruntownych zmian komunikacyjnych w mieście, mających ułatwić pasażerów dostęp do przejazdów autobusami i tramwajami oraz poprawić komfort jazdy, a także umożliwić bezpieczne i bezkolizyjne poruszanie się rowerami.

Nowe rondo turbinowe, nowa droga rowerowa

Wizualizacja pokazuje kolejny etap przebudowy Alei Piłsudskiego - odcinek od ul. Tysiąclecia do ul. Morcinka. Jakie zatem zmiany jakie zostaną wprowadzone na tym odcinku?

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Pomiędzy ul. Tysiąclecia i Morcinka, wzdłuż al. Piłsudskiego, powstanie droga rowerowa oraz chodnik. Droga rowerowa na tym samym odcinku, ale po stronie osiedla Manhattan, zyska asfaltowo-betonową nawierzchnię i „zamieni się” miejscem z chodnikiem. Dzięki temu chodnik będzie bliżej osiedla i piesi nie będą musieli wchodzić na drogę dla rowerów.

Nie przeocz

Przejście podziemne łączące Manhattan z Broadwayem zostanie wyremontowane. Prowadzić będą do niego nowe pochylnie, które ułatwią korzystanie osobom poruszającym się na wózkach, rodzicom z wózkami i rowerzystom. Przystanki autobusowe i tramwajowe zostaną połączone w jeden wspólny przystanek, który będzie się znajdował się na pasie pomiędzy jezdniami. Wewnętrzne pasy ruchu przed przystankami zostaną wyłączone i posłużą jako zjazd dla autobusów.

- W ten sposób autobusy wjadą na wyremontowane torowisko i zabiorą pasażerów ze zintegrowanego przystanku. Później korzystając z pasa zjazdowego sprawnie i bezkolizyjnie włączą się do ruchu. Skrzyżowanie ulic Piłsudskiego, Morcinka i Leśnej zostanie przebudowane na rondo turbinowe, a jezdnia przed nim zostanie zawężona do dwóch pasów. Oznacza to, że z wewnętrznego pasa będzie można jechać tylko prosto lub w lewo, a z zewnętrznego – tylko prosto lub w prawo. Rozwiązanie to poprawi także warunki wyjazdu z dróg podporządkowanych, co obecnie, szczególnie w godzinach szczytu, jest mocno kłopotliwe – poinformował prezydent Marcin Bazylak.

W miejscu dotychczasowego przejścia dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ul. Morcinka powstanie natomiast nowe przejście wraz z przejazdem rowerowym.

Zlikwidują przejście podziemne, trzy pasy ruchu zostają

Kolejna wizualizacja pokazuje zmiany na odcinku od skrzyżowania z ul. Graniczną w stronę ronda przy alei Róż.

Od skrzyżowania z ul. Morcinka (stacja benzynowa Amic) do skrzyżowania z Alejami i ul. Poniatowskiego (targowisko miejskie) infrastruktura rowerowa będzie po obu stronach Alei Piłsudskiego. Po stronie Damelu będzie to droga pieszo-rowerowa, a po stronie Zespołu Szkół Ekonomicznych w Dąbrowie Górniczej droga rowerowa i chodnik.

- Przejście podziemne przy Damelu zostanie zlikwidowane i zastąpione przejściem dla pieszych oraz przejazdem rowerowym zlokalizowanym bezpośrednio przy istniejącej sygnalizacji świetlnej. Dzięki temu bez przeszkód przejdziemy na drugą stronę jezdni i dostaniemy się na przebudowany przystanek tramwajowy – przekazał prezydent Dąbrowy Górniczej.

Musisz to wiedzieć

Droga pieszo-rowerowa po stronie Damelu zostanie połączona z drogą rowerową na Alejach Majakowskiego. Droga rowerowa wzdłuż targu połączy się z kolei z budowaną właśnie drogą na plantach. Co ważne, utrzymane zostaną trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Ich szerokość będzie wynosiła 3 metry, dzięki czemu kierowcom łatwiej ma być dostosować prędkość do obowiązującego w mieście ograniczenia do 50 km na godzinę. Pasy tej szerokości funkcjonują już dzisiaj na odcinku od Zespołu Szkół Ekonomicznych do targowiska miejskiego. Dzięki węższym pasom zyskamy też więcej zieleni – trawnik wzdłuż jezdni po stronie Damelu będzie miał szerokość 3 metrów.

Nowe torowisko, zintegrowane przystanki i tramwaje niskopodłogowe

Zmodernizowane torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki; nowe ronda, udogodnienia dla pieszych i rowerzystów; łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów ma być właśnie efektem wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza. Kompleksowa przebudowa obejmuje odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Na etapie przetargu został on jednak podzielony na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż. Firmy, które podejmą się tego przedsięwzięcia, zostały wyłonione podczas przetargu zakończonego aukcją elektroniczną. Na początek prace obejmują odcinek od ul. Kasprzaka do alei Róż. I tam już trwają.

Modernizowany właśnie odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie niemal 5200 metrów toru pojedynczego. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań. Przebudowanych zostanie 10 peronów przystankowych (w tym cztery perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), zamontowane smarownice torowe, przebudowane układy odwodnienia, przebudowana sieć trakcyjna wraz z układem zasilania.

- Ta inwestycja to znaczący element modernizacji torowisk w całym regionie, pozwalający na podniesienie świadczonych przez nas usług. Umożliwi wprowadzenie do Dąbrowy Górniczej taboru niskopodłogowego, a co za tym idzie zwiększy dostępność do przewozów dla pasażerów, także tych z ograniczonymi możliwościami poruszania się – mówił podczas podpisania umowy na realizację tej inwestycji Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie. - Wprowadzenie niskopodłogowego, klimatyzowanego taboru zwiększa bowiem zapotrzebowanie na energię. Dlatego także musimy tutaj poprawić kwestie związane ze stabilnością zasilania. Koszt brutto po stronie Tramwajów Śląskich to niecałe 23 mln zł, a resztę wydatków poniesie miasto w związku z przebudową infrastruktury drogowej – dodał.

W miejskim zakresie inwestycji jest m.in. przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa wspomnianego ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa i przebudowa chodników, dróg pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja przejść podziemnych przy przystanku Gołonóg Damel i w pobliżu przystanku Gołonóg Centrum.

Nie tylko zmiany dla pasażerów tramwajów

W miejskim zakresie inwestycji jest m.in. przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa i przebudowa chodników, dróg pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja przejść podziemnych przy przystanku Gołonóg Damel i w pobliżu przystanku Gołonóg Centrum.

Zgodnie z umową prace między aleją Róż i ul. Kasprzaka mają potrwać do końca 2022 roku.

Zadanie pn. „Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od al. Róż do ul. Kasprzaka” jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. 1/3 tej wartości.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera