Drogowcy mają przed sobą ogrom pracy. To nie tylko prace podziemne i położenie nowej drogi, ale budowa trzech nowych estakad, sześciu kładek dla pieszych i przebudowa licznych skrzyżowań na trasie inwestycji. Wkrótce wyburzone zostaną opuszczone już stacja benzynowa i dwie kamienice przy ulicy Równoległej.
W nocy z piątku na sobotę (2/3 grudnia) zdemontowana została kładka dla pieszych na wysokości ul. Stromej. Wciąż trwają prace nad usuwaniem starego asfaltu m.in. na wysokości Centrum Handlowego Jagiellończycy. Intensywne prace trwają na odcinku od al. Jana Pawła II do ulicy Krakowskiej. Po zakończeniu intensywnych prac ziemnych rozpocznie się budowa fundamentów obiektu mostowego na wysokości ul. Legionów, który wejdzie w skład jednego z trzech dwupoziomowych skrzyżowań.
W następnej kolejności wykonawca przystąpi do kolejnych etapów:
- rozbiórki pozostałych części istniejących przejść podziemnych,
- przebudowy sieci ciepłowniczej na wysokości ul. Zamenhofa i ul. Brzozowej w rejonie projektowanego przejścia podziemnego,
- przebudowy kanalizacji deszczowej: w rejonie skrzyżowania z ul. Legionów, w rejonie skrzyżowania z ul. Krakowską i ul. Rejtana, w miejscu starej estakady i przejścia podziemnego przy ul. Brzozowej,
- budowy obiektów mostowych: nad rzeką Wartą, na skrzyżowaniu z ul. Legionów i na skrzyżowaniu z ulicami: Krakowską/Rejtana.
- Przebudowa al. Wojska Polskiego to największa i najbardziej kosztowna inwestycja drogowa we współczesnej historii miasta. Całe przedsięwzięcie obejmuje przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka al. Wojska Polskiego od węzła z al. Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską. Każdy z pasów ruchu ma mieć 3,5 metra szerokości. Ważne jest też dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115 kN/oś (nacisk osi pojedynczej samochodu ciężarowego) i nadanie jej kategorii KR7.
W ramach inwestycji powstaną nowe chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe oraz zjazdy do posesji i miejsc postojowych. Zadanie obejmuje również przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi, budowę węzła drogowego z ul. Rakowską, trzech przejść podziemnych, rozbiórkę sześciu istniejących kładek dla pieszych i budowę nowych oraz remont trzech mostów i kładki dla pieszych, ale i budowę pięciu nowych obiektów mostowych.
Co więcej, do wykonania jest także przebudowa systemu odwodnienia, oświetlenie drogi, kanał technologiczny, ekrany akustyczne oraz przebudowa kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i naziemnej, czyli urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych.
Pierwotny koszt zakresu z umowy to ponad 179 mln zł. Przebudowę al. Wojska Polskiego rozpoczęło konsorcjum Drog-Bud, Firesta Fiser i Nowak Mosty. Wiosną tego roku miasto rozwiązało jednak umowę z tym wykonawcą uznając, że nie rokuje on na dokończenie zadania w przewidzianym terminie. Wyłonione w przetargu konsorcjum firm NDI dokończy prace za 359 mln zł. Ma się to stać według założeń na koniec listopada 2023 roku.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?