Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do 2015 roku odtworzenie linii kolejowej z Gliwic do Sosnowca

Redakcja
arc.
Do 2015 roku ma nastąpić kompleksowa wymiana torów i naprawa obiektów inżynieryjnych na odcinku międzynarodowej linii kolejowej E30 między Gliwicami a Sosnowcem Jęzorem. Odtworzenie tej linii zapisano w wieloletnim planie inwestycyjnym resortu infrastruktury.

Jak poinformowali we wtorek PAP przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, chodzi o przywrócenie pierwotnych prędkości jazdy na odcinku głównej linii z Wrocławia do Krakowa na terenie aglomeracji katowickiej. Dzięki unijnym środkom inny ważny odcinek linii E30 - z Wrocławia do Opola - już gruntownie zmodernizowano. Od listopada - w ramach planowanego do roku 2014 kolejnego unijnego projektu - trwają prace od sosnowieckiej dzielnicy Jęzor w kierunku Krakowa.

TOP 14 WYDARZEŃ W WOJ. ŚLĄSKIM W 2011 i 2012 [TRANSPORT]

Pierwotnie cały ten unijny projekt zakładał modernizację odcinka z Zabrza do Krakowa. Dwa lata temu, po kalkulacjach finansowych, wypadł z niego odcinek wiodący przez aglomeracją katowicką - od granicy Gliwic i Zabrza, przez Katowice i Mysłowice do Sosnowca Jęzora.

Jak informował na początku tego roku prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, dla odcinka Zabrze - Sosnowiec Jęzor rozpoczęto wówczas przygotowywanie tzw. inwestycji odtworzeniowej, zakładającej przywrócenie prędkości z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi. Chodzi o znacznie mniejszy zakres prac, niż w wypadku modernizacji ze środków unijnych, które zakładają zwykle zwiększanie prędkości do 160-200 km na godzinę.

KATOWICE: OD 11 GRUDNIA WIĘCEJ POCIĄGÓW NA GŁÓWNYCH POŁĄCZENIACH

Odcinek z Gliwic do Sosnowca Jęzora to linia przecinająca centra kilku miast, silnie obciążona pasażerskim ruchem regionalnym i dalekobieżnym. Choć parametry projektowe większej jej części zakładają prędkości maksymalne od 90 do 120 km/h, obecnie między Gliwicami a Katowicami pociągi nie przekraczają 60 km/h, a w Mysłowicach zwalniają do 20 km/h.

Przyczyną są m.in. szkody górnicze i drewniane podkłady stosowane w poprzednim systemie ze względów strategicznych - żliwiały bowiem szybkie przekucie linii na tzw. szeroki tor. Obecnie postępuje degradacja tej linii - praktycznie z każdym rozkładem jazdy wydłuża się czas przejazdu. O ile jeszcze do niedawna pociągi osobowe pokonywały 19-kilometrową trasę z Zabrza do Katowic w 24-25 minut, obecnie rozkładowy czas przejazdu wzrósł tam do 28 minut.

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*ZOBACZ CZEGO NIE KUPOWAĆ KOBIECIE POD CHOINKĘ. LISTA NAJGORSZYCH PREZENTÓW
*LISTA NAJGORSZYCH PREZENTÓW POD CHOINKĘ DLA MĘŻCZYZNY. ZOBACZ
*GYSZYNKI DO KOŻDEGO ŚLONZOKA - TO KUP HANYSOWI
*NAJLEPSZE PREZENTY POD CHOINKĘ - PORADNIK DZ [ZDJĘCIA I CENY] - ZOBACZ KONIECZNIE
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


SPORTOWY TYDZIEŃ W NM: Najdrożsi piłkarze śląskich klubów [RANKING] | Najlepsza strona WWW klubu z 4. ligi | NASI ZAGRANICĄ. Historyczne transfery w piłce
Wyjaśniając wykreślenie odcinka z Gliwic do Sosnowca Jęzora z projektu unijnego władze PKP PLK argumentowały m.in., że realizując projekt unijny trzeba spełnić szereg kryteriów, np. środowiskowych, które znacznie podwyższają koszty. Projekty unijne zakładają też praktycznie odbudowę linii, przewidując np. 30-letni czas użytkowania bez istotnych napraw.

TOP 14 WYDARZEŃ W WOJ. ŚLĄSKIM W 2011 i 2012 [TRANSPORT]

Ponieważ na odcinkach wiodących przez miasta - ze względu m.in. na gęstą zabudowę czy ochronę zabytków - podnoszenie prędkości projektowych jest trudne i bardzo drogie, spółka PLK uznała, że znacznie mniejszym kosztem odtworzy odcinek z Gliwic do Sosnowca Jęzora, co z punktu widzenia podróżnego da podobny efekt. Odtworzenie zakłada bowiem m.in. kompleksową wymianę torów i naprawę obiektów inżynieryjnych.

Jak zapowiadał przed blisko rokiem prezes PLK, odtworzenie odcinka z Gliwic do Sosnowca Jęzora przewidziano wstępnie do zrealizowania z budżetu państwa - ze środków zaoszczędzonych na przetargach w ramach projektów unijnych.

KATOWICE: OD 11 GRUDNIA WIĘCEJ POCIĄGÓW NA GŁÓWNYCH POŁĄCZENIACH

Według wtorkowych informacji rzecznika Centrum Realizacji Inwestycji, Macieja Dutkiewicza, rewitalizacja linii kolejowych nr 134, 137 i 138 Gliwice Łabędy - Katowice - Sosnowiec Jęzor znajduje się w aktualnym wieloletnim planie inwestycyjnym resortu infrastruktury. Realizację zaplanowano na lata 2012-2015, a koszty prac przewidziano na 285 mln zł.

POCIĄG PRZEZ MYSŁOWICE POMKNIE 120 KM/H. NIEMOŻLIWE?

Podobne rewitalizacje odcinków nieujętych w projektach unijnych już trwają. Jedną z nich jest prowadzona od 2010 r. warta ok. 250 mln zł inwestycja na linii CE30 Gliwice Łabędy - Strzelce Opolskie - Opole Groszowice. Projekt modernizacji głównej linii E30 na odcinku Opole - Kędzierzyn-Koźle - Gliwice-Łabędy przeniesiono na listę rezerwową programu "Infrastruktura i Środowisko" - w razie zapewnienia finansowania, możliwe będzie jego przeprowadzenie do 2018 r.(PAP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty