Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga na lotnisko w Pyrzowicach: budowa opóźnia się. Protestują mieszkańcy Mierzęcic. Boją się tirów

DN
DW 913 jest w przebudowie. Po lewej stronie na zdjęciu, przy stacji BP, jest droga do cargo city
DW 913 jest w przebudowie. Po lewej stronie na zdjęciu, przy stacji BP, jest droga do cargo city DN
Mieszkańcy Mierzęcic protestują przeciw budowie drogi do terminala cargo w Pyrzowicach. Budowa ma już opóźnienie. Być może zacznie się w drugiej połowie 2016 roku.

Zarządca lotniska w Pyrzowicach, GTL, przedstawił 7 kwietnia 2016 stan budowy drogi do nowego terminala cargo:

Projekt nowej drogi łączącej drogę ekspresową S1 z budowanym terminalem towarowym (cargo) lotniska w Pyrzowicach miał powstać do grudnia 2015, ale nie powstał, z powodu przedłużającej się procedury uzyskania decyzji środowiskowej. Główną przeszkodą są protesty grupy mieszkańców gminy Mierzęcice, przez teren której ma przebiegać projektowana droga. Stanowczo sprzeciwiają się budowie nowego połączenia z lotniskiem. Kierują protesty nie tylko do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, ale także do wielu innych urzędów. Rozpatrzenie tych wniosków, może dodatkowo opóźnić budowę. Istnieje też zagrożenie, że niewielkiej grupie mieszkańców Mierzęcic uda się skutecznie zablokować tę inwestycję, co - zdaniem władz lotniska- znacząco ograniczy potencjał rozwojowy terenów logistyczno-przemysłowych przy lotnisku w Pyrzowicach.

Projektowanie drogi rozpoczęto w 2014 roku. W toku konsultacji społecznych z kilku wariantów wybrano jeden. Warianty drogi zostały opracowane na zlecenie inwestora w latach 2010 – 2011. Prawdopodobnie decyzja środowiskowa zostanie wydana za kilka miesięcy, co pozwoli uzyskać pozwolenie na budowę w drugiej połowie 2016 roku.

Nowa droga służyć będzie przede wszystkim pojazdom, które transportować będą towary z i do terminala cargo. Stanie się także drugim połączeniem pyrzowickiego lotniska z siecią dróg, obok dotychczasowego, czyli DW 913. Droga liczyć będzie ok. 3,5 km długości. Wybudowana zostanie jedna jezdnia o szerokości 7 m, oraz dwa wiadukty (nad linią kolejową i ul. Kolejową w Mierzęcicach) oraz dwa ronda; przy węźle z S1 i przy terminalu. Przewidywany koszt budowy nowej drogi to ok. 50 mln złotych.

Protesty mieszkańców powtarzają się

Mierzęcice: Protest. Ludzie mają swoje racje

Mieszkańcy gminy mają swoje argumenty. Mierzęcice leżą przy krajowej drodze 78, która prowadzi od granicy z Czechami w stronę Zawiercia i dalej, w stronę woj. świętokrzyskiego. Od kiedy na S1 wprowadzono system ViaToll, ruch tirów na DK78 jest większy. Kolejna droga, ich zdaniem, jeszcze zwiększy tu ruch.
"Zamiast wybudować planowaną od lat obwodnicę, planowana jest kolejna droga z węzła w Mierzęcicach do terminala Cargo przy lotnisku, która spowoduje zwiększenie i tak już ogromnego ruchu na drodze krajowej 78. Ponadto droga ta zablokowała by możliwość budowy obwodnicy." - czytamy na oficjalnej stronie Urzędu Gminy Mierzęcice. "Żądamy przywrócenia planów budowy obwodnicy Mierzęcic oraz zaniechania budowy drogi z Mierzęcic do terminala cargo według aktualnego planu. Walczymy o zdrowie naszych dzieci i godziwych warunków do życia mówili protestujący." - apelują mieszkańcy.

Lotnisko w Pyrzowicach i nowe cargo city

Katowice Airport w 2015 roku obsłużyły ponad 16 tys. ton lotniczego cargo. W porcie funkcjonują i rozwijają swoją działalność najważniejsze światowe firmy kurierskie działające na polskim rynku: DHL Express, TNT Airways, FedEx i UPS. Pyrzowickie lotnisko jest także portem pierwszego wyboru w przypadku czarterów cargo realizowanych z Polski. GTL SA od lat konsekwentnie realizuje przedsięwzięcia, które mają wpływ na rozwój tego segmentu ruchu lotniczego. W maju zeszłego roku do użytku oddana została nowa droga startowa o długości 3200 metrów, wybudowano także nową płytę postojową do obsługi samolotów cargo. W maju 2016 roku, w południowo-wschodniej części lotniska, zakończy się budowa nowego terminalu towarowego o powierzchni 12 tys. m kw. Obiekt ten trzykrotnie zwiększy możliwości przeładunkowe Katowice Airport, dzięki któremu usprawniony i skrócony zostanie czas związany z odprawą towarów.

- Chcemy zagospodarować tereny w południowo-wschodniej części lotniska pod cele logistyczno-przemysłowe, dlatego też w tym miejscu powstaje nowy terminal cargo. Znakomitym uzupełnieniem tej inwestycji będzie planowane utworzenie przy terminalu podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W mojej ocenie projekt cargo city w Katowice Airport ma wielkie szanse powodzenia. Wynika to z potencjału ekonomicznego i przemysłowego województwa śląskiego. Ponadto nasze lotnisko dysponuje atutami które predestynują je do obsługi ruchu towarowego. Wśród nich najważniejszy to brak ograniczeń operacyjnych, zarówno formalnych jak i technicznych, w obsłudze największych samolotów transportowych 365 dni w roku, 24h na dobę. Realizacja przedsięwzięcia cargo city wpłynie na rozwój naszego regionu, a jednym z jego największych beneficjentów będą mieszkańcy gmin otaczających lotnisko. Chodzi tu zarówno o nowe miejsca pracy jak i podatki, które będą wpływać do budżetów gmin. Jednym z czynników gwarantujących powodzenie projektu jest budowa drogi, która połączy węzeł Mierzęcice na drodze krajowej S1 z terenami dedykowanymi pod cargo city – powiedział Artur Tomasik Prezes Zarządu GTL SA.

Protesty mieszkańców powtarzają się

W najbliższym czasie w skład KSSE ma wejść teren inwestycyjny w gminie Mierzęcice.

- Dostęp do dróg i portu lotniczego to jedno z głównych kryteriów doboru lokalizacji przez inwestorów, a ta lokalizacja nie ma sobie równych, nie tylko na Śląsku, ale w całej Polsce. Dodając do tego fakt, że oprócz coraz większego ruchu pasażerskiego, Katowice Airport to drugi po Warszawie największy towarowy port lotniczy w kraju, jestem przekonany, że ten teren bardzo szybko znajdzie się na szczycie listy wielu znaczących potencjalnych inwestorów – powiedział Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Działająca od blisko dwóch dekad Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE) to, według Financial Times, jedna z dwóch najlepiej rozwiniętych Specjalnych Stref Ekonomicznych na świecie. Ponad 220 firm polskich i zagranicznych realizuje tu swoje inwestycje, które na dzień dzisiejszy warte są ponad 23 miliardy złotych i dają zatrudnienie ponad 56 tysiącom osób. Dzisiaj KSSE znajduje się na obszarze 42 gmin, w większości w województwie śląskim i zajmuje obszar ponad dwóch tysięcy hektarów, który wraz z jej rozwojem będzie systematycznie powiększany.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty