Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DTŚ w Gliwicach. Kierowcy od trzech tygodni przyzwyczajają się do nowej trasy

Marlena Polok-Kin
5,6 km brakowało do szczęścia kierowców, jeżdżących DTŚ w regionie. Teraz przyzwyczajają się do nowej trasy i jej możliwości. Wciąż jeszcze sprawdzają liczne zjazdy i wjazdy. Ale także coraz więcej osób przekonuje się i korzysta z dobrodziejstw łatwego poruszania się po regionie.

Nie ma przesady w tym stwierdzeniu - kierowcy przyzwyczajają się do nowej trasy i jej możliwości. Wciąż jeszcze sprawdzają liczne zjazdy i wjazdy. Ale także coraz więcej osób przekonuje się i korzysta z dobrodziejstw łatwego poruszania się po regionie.

Jak jeździmy? Jedną stłuczkę odnotowali policjanci z gliwickiej drogówki w rejonie uruchomionej 20 marca wieczorem średnicówki w Gliwicach. I to nawet nie na samej trasie, ale na wjeździe od strony ul. Śliwki. Kierowcy jeżdżą tu w miarę rozsądnie, rozeznają trasę - tak wynika z obserwacji mundurowych. Można przypuszczać, że ograniczenie prędkości w śródmiejskim odcinku DTŚ w Gliwicach robi swoje. Takie są też obserwacje z monitoringu. W Zarządzie Dróg Miejskich w Gliwicach przyznają, że rozważano nawet ograniczenie w sąsiedztwie tunelu do 50 km/h, ale wszystko wskazuje, że takiej potrzeby nie ma.

​​​​​Oddany do użytku odcinek DTŚ w śródmieściu ma 5,6 km, a w sumie przez Gliwice biegnie 8,5 km tej trasy, zwanej kręgosłupem komunikacyjnym regionu. Ma w Gliwicach dwa pasy i jak najbardziej ma przypominać śródmiejską ulicę - z licznymi wjazdami i zjazdami. Ten najtrudniejszy, w centrum, budowany był od wiosny 2013 roku. (Wcześniej, w 2014 roku jesienią otwarto pierwszy fragment DTŚ w Gliwicach: od granic Zabrza do m.in. węzła z autostradą A1, a poprzez tę trasę z A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę)

Tu powstał także liczący 493 metry tunel. Biegnie od ul. Kujawskiej, przez centrum, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową. Inwestycja DTŚ w Gliwicach sięgnęła 761 mln zł brutto.

Z ciekawostek związanych z budową: 20 km kabli przełożyła i zmieniła ich lokalizację podczas realizacji inwestycji spółka Tauron Dystrybucja na śródmiejskim odcinku Drogowej Trasy Średnicowej w centrum. Były to kable średniego i niskiego napięcia. Energetycy położyli też nowe kable: 6,5 km kabli średniego napięcia i 1,2 km kabli niskiego napięcia. Zbudowali na tej trasie 5 stacji transformatorowych.
Czujne oko Centrum Sterowania Ruchem w Zarządzie Dróg Miejskich w Gliwicach, gdzie jest specjalna salka operacyjna tylko do obsługi systemu tunelu - obserwuje cały gliwicki odcinek DTŚ w systemie 24-godzinnym.

W nowym pomieszczeniu operatorzy mają do dyspozycji nowoczesne stanowiska robocze, stworzone specjalnie z myślą o obsłudze tunelu. Obserwują sześć monitorów 55-calowych. Wszystko razem tworzy multimedialną ścianę. Dzięki niej do operatorów docierają informacje o sytuacji w tym miejscu. Z jedenastu systemów.

Kilkanaście kamer obrotowych, kilkadziesiąt kamer wideodetekcji, które nadzorują każdy metr tunelu na średnicówce - ale także przed nim i za nim. W razie potrzeby wykryją, czy na przykład nie występuje tam jakiś ruch pieszych, czy ktoś się nie zatrzymał samochodem, bądź zdarzył się na przykład wypadek czy awaria. I w razie potrzeby - zamkną go, a kierowców wcześniej poinformują za pomocą tablic świetlnych na trasie o sytuacji.

Tunel Drogowej Trasy Średnicowej w centrum miasta, który jest wpięty do systemu - ma system informatyczny jeden z najnowocześniejszych w Europie. Podobny, jak się dowiedzieliśmy, zastosowano w tunelu w Lalikach (znajdujący się w ciągu drogi ekspresowej S69, pomiędzy węzłami Laliki i Laliki II w gminie Milówka, tamten tunel ma 678 metrów i jest najdłuższy w Polsce).

Tymczasem na wykazanie tendencji, gdzie ruch jest bardziej lub mniej potrzeba czasu - tłumaczą nam w Zarządzie Dróg Miejskich. Jak podkreśla jego rzeczniczka - na taką analizę porównawczą potrzeba na to około roku. Z naszych obliczeń, o które pokusiliśmy się dosłownie - ręcznie licząc samochody w godzinach szczytu wypada, że w trakcie powrotów z pracy może przejechać przez centrum nawet ok. 3 tys. aut na godzinę.

- Póki co możemy polegać tylko na obserwacjach i opiniach kierowców, bo ich sugestiach między innymi będziemy się starali tak dostosować dostępne nam środki, by ruch był jak najkorzystniejszy - obiecuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska.

*WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS
*Koniec papierowych biletów KZK GOP. A gdzie są czytniki kart ŚKUP?
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Mechanik płakał jak naprawiał ZOBACZ, JAK NIE NALEŻY NAPRAWIAĆ AUT
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!