Drogowa Trasa Średnicowa zrewolucjonizowała układ drogowy w aglomeracji śląskiej. O ile przez Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską czy Zabrze droga po prostu przebiega, o tyle w dwóch miastach mocno ingeruje w miejską tkankę. To Katowice i Gliwice, czyli początek i koniec średnicówki. To w tych miastach są przecież tunele. Dodatkowo w Gliwicach droga biegnie przez ponad pięć kilometrów przez ścisłe centrum i łączy się z autostradą A1 oraz DK78 i DK88.
Zobaczcie koniecznie
Pięć lat temu DTŚ połączyła sześć miast
Jednak zanim powstała DTŚ w centrum Gliwic z tunelem, najpierw wybudowano i oddano kierowcom 2,8 km trasy od granicy z Zabrzem do węzła z ul. Kujawską. To tu przez prawie półtora roku kończyła się trasa, która rozpoczyna się w centrum Katowic, bowiem odcinek gliwickiej średnicówki od węzła z ul. Kujawską do węzła z DK88, czyli śródmiejski i z tunelem, otwarto dopiero w marcu 2016 roku.
Zobacz zdjęcia:
Niby tylko niespełna trzy kilometry, a zrobiły kolosalną różnicę. Oto DTŚ-ka miała 26 kilometrów i w listopadzie 2014 roku dotarła do szóstego miasta. Wreszcie połączyła Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. No i to na tym odcinku średnicówka łączy się z autostradą A1 potężnym węzłem, który z lotu ptaka przypomina wielką koniczynę.
Czytaj także
Jeszcze pięć lat temu, aby przejechać z Gliwic do Zabrza trzeba było albo stać w korkach jadąc do centrum Zabrza, by tam wjechać na DTŚ, albo przedzierać się przez całe miasta najpierw wjeżdżając, a później zjeżdżając z autostrady A4. Z węzła skorzystali również kierowcy z miejscowości na trasie autostrady A1, którzy zyskali szybkie połączenie ze stolicą województwa.
Węzeł DTŚ z autostradą A1 jest największy na całej trasie
Warto wiedzieć, że węzeł DTŚ z autostradą A1 w Gliwicach to jeden z największych drogowych obiektów w Polsce, a na pewno w regionie.
Węzeł DTŚ z autostradą A1 w Gliwicach jest:
- największy na trasie całej średnicówki
- jest też jednym z najważniejszych obiektów drogowych w regionie w ogóle
- zapewnia bezkolizyjne zjazdy i wjazdy we wszystkich kierunkach
- składa się na niego most nad autostradą i Kłodnicą o długości 450 metrów
- tworzy go aż osiem łącznic.
Wszystkie drogi na węźle wraz z łącznicami liczą prawie 3,9 km długości. Do wybudowania wszystkich obiektów wykorzystano 61 tys. metrów sześciennych betonu i 8 tys. ton stali. Budowa trwała od 2012 roku i kosztowała ponad 287 mln zł. Ten fragment DTŚ wybudowała Skanska.
Trasa wymaga naprawy i trwają tutaj prace
Niestety, to także na tym fragmencie, a dokładniej na wiadukcie nad ul. Wschodnią trzy lata temu droga zaczęła falować. W 2016 roku Skanska wykonała frezowanie, ale było to działanie doraźne. Konieczne okazały się naprawy gwarancyjne, które wykonawca rozpoczął w maju. Prace mogą potrwać do końca roku.
Nie przegapcie
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?