Centrum monitoringu oraz informacja megafonowa (nazwa to inwencja własna PKP) znajdują się w budynku biurowym kolei, przylegającym do hali dworca. W tym pierwszym będzie urzędowała ochrona gmachu.
- Jesteśmy właśnie na etapie rozstrzygania przetargu na firmę ochroniarską, która będzie pilnowała dworca - wyjaśnia Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP.
Oko na podróżnych w nowym budynku, oprócz ochroniarzy, będzie miało też 49 kamer.
- 38 już zainstalowano - mówi Antoni Pomorski z firmy Neinver Polska. - Kolejne znajdą się między innymi w przejściach łączących dworzec kolejowy z podziemnym dworcem autobusowym - tłumaczy Pomorski.
W drugim pomieszczeniu - informacji megafonowej - za mikrofonami, których jeszcze nie ma, będą siedzieć pracownicy kolei. Stąd mają nadawać dworcowe komunikaty. Usłyszą je podróżni w nowej hali dworca, w pawilonie od strony placu Andrzeja oraz na peronach. Są to w sumie dwa biurka i dwa okna wychodzące na dworcowe perony.
A co w dworcowej hali? Wyposażane są lokale handlowe i trwa wielkie sprzątanie. - To już nie jest budowa, bo hala otrzymała pozwolenie na użytkowanie - przypomina Rafał Elżanowski, dyrektor ds. inwestycji w firmie Neinver. Lokali jest 31. Wśród nich są trzy kawiarnie, fast foody, księgarnia, kantor i kiosk, a także biuro podróży. Niektóre z nich są już gotowe. Prace trwają natomiast w przeszklonych pomieszczeniach, gdzie będą punkty obsługi PKP, Kolei Śląskich oraz Intercity. Wszystkie trzy są w dworcowym holu, nieopodal dziewięciu kas biletowych.
Roboty budowlane trwają za to pod halą dworca i po sąsiedzku, na pl. Szewczyka. Pod nią powstaje dworzec autobusowy. Obok - Galeria Katowicka. W obu obiektach roboty będą prowadzone, gdy hala dworca zostanie udostępniona pasażerom, dlatego wszystkie przejścia między nimi zostaną szczelnie zamknięte.
Zamknięte jest też na razie przejście z nowej hali do tunelu prowadzącego na perony i w kierunku pl. Andrzeja. Rozsuwane, szklane drzwi jeszcze do niedawna były przykryte od strony tunelu dyktą. Od kilku dni dykty już nie ma, a podróżni przez szybę mogą oglądać nową halę. Widzą biel i szarości, bo w tych kolorach utrzymana jest hala. Szary jest surowy beton, którego budowlańcy nie malowali, a jedynie pokryli farbami przeciwpylnymi, a biała - posadzka.
W PKP, a ta spółka będzie zarządzała budynkiem, zapewniają, że eleganckich wnętrz dworca nie popsują kolorowe reklamy.
- Będzie je można wieszać tylko w określonych miejscach, nad punktami handlowymi. Nie będzie też można stawiać tu tak zwanych standów (stojaków na reklamy - przyp. red.) - zapowiada Kurpiewski.
Dworzec zostanie otwarty 29 października. Wejdziemy do niego od ul. Stawowej i Słowackiego oraz od strony peronów. Jego otwarcie to nie tylko komfort dla podróżnych, ale i dla pieszych. Od godz. 16 (godzina otwarcia hali dla podróżnych) nie trzeba będzie okrążać centrum Katowic, aby przedostać się z północy na południe Śródmieścia. Od tego dnia z ulicy Stawowej przejdziemy prawie w linii prostej na plac Andrzeja.
*Wypadek w Kozach. 20-latka zażyła amfetaminę i zabiła na przejściu dla pieszych dwóch chłopców ZDJĘCIA I WIDEO
*Budowa dworca w Katowicach: Hala, perony ZDJĘCIA i WIDEO
*Przewozy Regionalne umierają w woj. śląskim [ZDJĘCIA]
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?