MATURA USTNA POLSKI 2017 TEMATY 10.05: Pytania na maturze...

    MATURA USTNA POLSKI 2017 TEMATY 10.05: Pytania na maturze ustnej z polskiego 10 maja 2017 [PYTANIA]

    trw

    Aktualizacja:

    MATURA USTNA 2017 Z POLSKIEGO PYTANIA 10 MAJA 2017
    MATURA USTNA 2017 Z POLSKIEGO PYTANIA 10 MAJA 2017
    1/19

    Przejdź do
    galerii zdjęć

    ©Filip Kowalkowski

    MATURA USTNA POLSKI 2017: 10 MAJA 2017 [TEMATY, PYTANIA]. JĘZYK POLSKI USTNY [PYTANIA z 10 maja]. TEMATY MATURA USTNA POLSKI 2017 10 MAJA. Środa, 10 maja to kolejny dzień ustnej matury z języka polskiego w nowej formule, obowiązującej od 2015 roku. Tegoroczny egzamin ustny z polskiego, podobnie jak w w latach ubiegłych ma formę wypowiedzi, do której abiturienci przystępują po wylosowaniu pytania. Maturzyści nie znają od razu całej puli pytań, ale na bieżąco dzielą się zagadnieniami, które się już pojawiły i przygotowują do swojego egzaminu. Wszystko to zgodnie z aktualnie obowiązującym systemem. Publikujemy i aktualizujemy TEMATY, które pojawiają się na USTNEJ MATURZE Z JĘZYKA POLSKIEGO 2017. Możecie również sprawdzić wszystkie PYTANIA, które znalazły się na maturze w latach 2016 i 2015. Część z nich może pojawić się również w tym roku. Trzymamy kciuki za wszystkich, życzymy powodzenia! PYTANIA NA MATURZE USTNEJ Z POLSKIEGO 10 MAJA 2017

    MATURA USTNA POLSKI 2017 - TEMATY, PYTANIA 10 MAJA 2017 - ŚRODA


    Nowa formuła ustnej matury z języka polskiego pojawiła się w 2015 roku. Wówczas większość absolwentów, idąc na spotkanie z komisją wiedziała już, na jakie pytania może trafić. Twórcy systemu na każdy dzień przygotowali bowiem po ok. 20 zagadnień, losowanych przez uczniów. Już od rana maturzyści zaczynali sporządzać pełną listę pytań i dzięki takiej samopomocy, absolwenci zdający ustnie polski w późniejszych godzinach mogli choć "na szybko" przejrzeć cały, przewidziany na dany dzień, materiał.

    W 2016 roku CKE na MATURĘ USTNĄ Z POLSKIEGO 2016 przygotowała zestawy zmieniające się co godzinę. W puli były 32 pytania, które w ciągu dnia mogły się powtórzyć. W każdej godzinie część pytań znikała z puli, inne dochodziły. Zestawy pytań były takie same w szkołach w całym kraju.

    MATURA USTNA POLSKI 10.05.2017



    Matura ustna z języka polskiego 2017 bazuje na systemie z 2016 roku. Zestawy tematów zmieniają się co godzinę, a w całej puli są 32 pytania. Konkretne numery pytań trafiają do puli w różnych godzinach. Tym sposobem maturzyści przygotowują się do matury ustnej w oparciu o tematy, które pojawiają się na bieżąco.

    W ramach powtórki można również sięgnąć do pytań, które na maturze ustnej z języka polskiego pojawiły się w latach ubiegłych. Na maturze ustnej z polskiego w 2016 roku pojawiały się podobne zagadnienia co w 2015. Czasem było tylko zmienione dzieło, do którego należało się odnieść, bądź pytanie było inaczej sformułowane. Podobnie jest w roku 2017. Każdego dnia publikujemy bieżącą pulę pytań.

    Pojawiające się pytania wraz z numerem tematu wpisujcie również w komentarzach. Zwracajcie uwagę na aktualizacje tematów. Życzymy powodzenia!

    MATURA USTNA POLSKI 2017 [TEMATY, PYTANIA] - 10 maja 2017



    1. W jaki sposób autorzy ukazują ukryte pragnienia bohaterów? Omów na podstawie plakatu filmu "Wesele" Andrzeja Wajdy, dramatu Stanisława Wyspiańskiego "Wesele"i innego tekstu literackiego (temat 1)


    fot. www.film.gildia.pl

    2. Różnice międzypokoleniowe - omów na podstawie fragmentu "Ferdydurke" i innych tekstów (temat 2)

    3. Przyczyny i skutki nadużywania modnych wyrazów na podstawie fragmentu tekstu prof. Jana Miodka, własnych doświadczeń komunikacyjnych i innego tekstu literackiego (temat 3)

    4.Nieszczęśliwa miłość na podstawie obrazu Marcusa Stone'a "Love's Daydream End" (temat 4)


    fot. Wikimedia Commons

    5. Obraz mądrości w tekstach kultury. Omówienie na podstawie Trenu IX Kochanowskiego i innych tekstów kultury (temat 5)

    6. Portret kobiety w tekstach kultury. Omówienie na podstawie przedstawionego obrazu Ambrose McEvoy "Earring" i innych tekstów (temat 6)



    fot. Wikimedia Commons

    7. Czy mając małe marzenia można osiągnąć szczęście? Omów na podstawie fragmentu tekstu Antonego De Mello "Zadowolony rybak" i innych tekstów kultury (temat 7)

    8. Jakie procesy wpływają na zmianę języka. Co wpływa na to, że język żyje? (temat 8)

    9.Sylwetka żołnierza w tekstach literackich. Omów na podstawie obrazu Antoniego Piotrowskiego "Czaty we mgle" i innych tekstów literackich (temat 9)


    fot.www.artyzm.com

    10.Wspomnienia w życiu człowieka - omów na podstawie wiersza Jana Lechonia "Mokotowska piętnaście" i innych tekstów (temat 10)

    11. Omów motyw zabawy na podstawie przedstawionego obrazu Machowskiego " Na swojską nutę, wg Wincentego Wodzinowskiego" i odwołaj się do innych tekstów literackich (temat 11)


    fot.www.desakatowice.com

    12. Na czym polega siła wewnętrzna człowieka? Omów na podstawie fragmentu Dziadów cz. III, znajomości całego utworu i wybranego tekstu kultury(temat 12)

    13. Jakie są funkcje pytań? Odwołaj się do podanego fragmentu tekstu Jerzego Bralczyka, własnych doświadczeń i wybranego tekstu kultury (temat 13)

    14. W jaki sposób wyobraźnia wpływa na kreowanie rzeczywistości? Odwołaj się do obrazu Jacka Yerki i do tekstów literackich. (temat 14)


    fot.wspolczesnypolskisurrealizm.blog.pl

    15. Jak w tekstach kultury przedstawiane są sceny bitew i walk? Odwołaj się do podanego fragmentu "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, całego utworu i wybranego tekstu kultury (temat 15)

    16. W jaki sposób twórcy wywołują nastrój? Odwołaj się do obrazu "Melancholia" Edvarda Muncha i innych utworów literackich (temat 16)


    http://www.edvardmunch.org

    17. Jak w tekstach kultury ukazane są ludzkie namiętności? Omów na podstawie fragmentu tekstu i innych tekstów kultury (temat 17)

    18. Jak język charakteryzuje bohatera? Odwołaj się do "Lalki" i innych tekstów kultury (temat 18)

    19. W jaki sposób artyści przedstawiają potęgę żywiołów? Omów na podstawie obrazu "Burza na Jeziorze Galilejskim" Rembrandta i tekstów literackich (temat 19)


    fot. Wikimedia Commons
    20. Dekadentyzm, zwątpienie i nudę na podstawie fragmentu "Nad Niemnem" E. Orzeszkowej i innych tekstów (temat 20)
    21. Jakie są przyczyny przenikania języka potocznego do oficjalnej polszczyzny? Omów na podstawie tekstu Iwony Korzeniowskiej "Potoczne zachowania językowe młodzieży", własnych doświadczeń i wybranego tekstu kultury (temat 21)
    22. Jak artyści przedstawiają upływ czasu - omówienie na podstawie obrazu i tekstu kultury (temat 22)
    23. Jak ukazywany jest człowiek w obliczu wojny? Omów na podstawie wiersza K.K. Baczyńskiego "Z głową na karabinie" i innego tekstu kultury temat 23)

    Z głową na karabinie

    Nocą słyszę, jak coraz bliżej
    drżąc i grając krąg się zaciska.
    A mnie przecież zdrój rzeźbił chyży,
    wyhuśtała mnie chmur kołyska.
    A mnie przecież wody szerokie
    na dźwigarach swych niosły ptaki
    bzu dzikiego; bujne obłoki
    były dla mnie jak uśmiech matki.
    Krąg powolny dzień czy noc krąży,
    ostrzem świszcząc tnie już przy ustach,
    a mnie przecież tak jak innym
    ziemia rosła tęga - nie pusta.
    I mnie przecież jak dymu laska
    wytryskała gołębia młodość;
    teraz na dnie śmierci wyrastam
    ja - syn dziki mego narodu.
    Krąg jak nożem z wolna rozcina,
    przetnie światło, zanim dzień minie,
    a ja prześpię czas wielkiej rzeźby
    z głową ciężką na karabinie.
    Obskoczony przez zdarzeń zamęt,
    kręgiem ostrym rozdarty na pół,
    głowę rzucę pod wiatr jak granat,
    piersi zgniecie czas czarną łapą;
    bo to była życia nieśmiałość,
    a odwaga - gdy śmiercią niosło.
    Umrzeć przyjdzie, gdy się kochało
    wielkie sprawy głupią miłością.


    24.Jakie refleksje na temat ludzkiego życia wyrażają artyści w swoich dziełach? Omów na podstawie obrazu Gustava Klimta "Śmierć i życie" (temat 24)


    fot.www.galeriaklasyki.pl

    25. Jak twórcy ukazują w swoich dziełach gospodarza? Omów na podstawie fragmentu "Granicy" i innego tekstu kultury (temat 25)

    26. W jakim celu artyści wykorzystują formę listu? Omów na podstawie wiersza Tadeusza Różewicza i dwóch testów kultury (temat 26)
    27. Czy czas wpływa na zachowanie człowieka? Omów na podstawie obrazu "Ilustracja prasowa" Janusza Kapusty i tekstów literackich (temat 27)
    28. Jak wydarzenia wpływają na człowieka, zmieniając jego postawy moralne (temat 28)
    29. W jakim celu i za pomocą jakich środków językowych autor ukazuje wady? Omów na podstawie bajki Ignacego Krasickiego "Lis i kruk" i innych tekstów (temat 29)

    Kruk i lis

    Bywa często zwiedzionym,
    Kto lubi być chwalonym.
    Kruk miał w pysku ser ogromny;
    Lis, niby skromny,

    Przyszedł do niego i rzekł: «Miły bracie,
    Nie mogę się nacieszyć, kiedy patrzę na cię!
    Cóż to za oczy!
    Ich blask aż mroczy!
    Czyż można dostać

    Takową postać?
    A pióra jakie!
    Szklniące, jednakie.
    A jeśli nie jestem w błędzie,
    Pewnie i głos śliczny będzie.»

    Więc kruk w kantaty; skoro pysk rozdziawił,
    Ser wypadł, lis go porwał i kruka zostawił.



    30. Sztuka powinna kreować czy odwzorowywać rzeczywistość. Odwołaj się do przedstawionego obrazu i innych utworów literackich (temat 30)


    fot. internet

    31. Radość z poznania czy rozczarowanie poznaną wiedzą? Omów na podstawie fragmentu "Fausta" Goethego i innych tekstów kultury (temat 31)

    32. Manipulacja i inne środki językowe w tekstach kultury? Omów na podstawie tekstu Anny Gródeckiej "Techniki manipulacji w tekstach reklamowych" i innych tekstów (temat 32)

    PYTANIA [POCZEKALNIA]



    TEMATY, które się pojawiają, ale nie mają potwierdzonego numeru, bądź treści



    WAŻNE
    *pytania będą pojawiały się na bieżąco. Będą również aktualizowane oraz modyfikowane, tak aby zawierały jak najwięcej szczegółów. Są dostarczane przez maturzystów, więc mogą odbiegać nieco od oryginalnej formy. Przy niektórych numerach zestawów może pojawić się więcej zagadnień - trzeba na to zwracać uwagę.
    ** Numer pytania nie musi być numerem zestawu. Numer zestawu pojawia się w nawiasie. Jeśli w nawiasie jest "?" to oznacza, że nie został jeszcze wskazany numer zestawu

    MATURA USTNA POLSKI 2017 - TEMATY, PYTANIA Z POSZCZEGÓLNYCH DNI



    A w ramach ćwiczeń do USTNEJ MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2017 proponujemy powtórkę. Pod poniższymi linkami znajdziecie wszystkie tematy, które pojawiły się zarówno w 2016, jak i w 2015 roku.

    MATURA 2017: Wszystko o egzaminie maturalnym 2017 - pytania, zadania, arkusze cke, odpowiedzi [sprawdź SERWIS SPECJALNY]



    MATURA USTNA POLSKI 2016 - TEMATY, PYTANIA Z POSZCZEGÓLNYCH DNI





    MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego [PYTANIA z poszczególnych dni]

    Czytaj także

      Komentarze (47)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      P

      P (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      sadurski to złodziej

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zdane!

      Paulina (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      W pytaniu nr24 powinno być jeszcze dopisane "i odwołaj się do tekstów literackich"

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      asasas

      Olo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

      Potwierdzam temat 10,proste zdane na 95 %

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Trudne

      Maturzystka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Wylosowałam temat 9, cały obraz zinterpretowałam poprawnie, temat wyczerpany, pisałam Krzyżaków i Pana Tadeusza, mówiłam przez 12 minut.... Prawo 30%

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Uzupełnienie tematu 17

      Albiś (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Tekst to był fragment "U kresu sił" Josepha Conrada
      "A jego ambicją było teraz nic, ale to nic nie robić i mieć na to mnóstwo pieniędzy. Zakosztował władzy, i to w formie najwyższej, jaką...rozwiń całość

      Tekst to był fragment "U kresu sił" Josepha Conrada
      "A jego ambicją było teraz nic, ale to nic nie robić i mieć na to mnóstwo pieniędzy. Zakosztował władzy, i to w formie najwyższej, jaką ograniczona jego wyobraźnia zdolna mu była podsunąć — władzy przysługującej właścicielowi statku. Co za rozczarowanie zgotowała mu ta władza! Marność nad marnościami! Zdumiewał się nad swoim szaleństwem. Odrzucił rzecz istotną, goniąc za cieniem. O przyjemnościach płynących z bogactwa wiedział zbyt mało, aby podniecać się wizjami przepychu. I skądżeby miał o nich wiedzieć — on, dziecko pijaka kotlarza, on, który przeszedł prosto z warsztatu ojca do maszynowni węglowego statku z północy! Lecz pojęcie zupełnej bezczynności, jaką daje bogactwo, było mu najzupełniej dostępne. Rozkoszował się nim, aby zapomnieć o swych kłopotach; wystawiał sobie, że chodzi po ulicach Hull (będąc chłopcem znał dobrze ich rynsztoki) z kieszeniami pełnymi funtów szterlingów w złocie. Kupi sobie dom; jego zamężne siostry, szwagrowie, jego dawni kompani z warsztatu będą mu składać czołobitne hołdy. Nie będzie kłopotał się o nic. Jego słowo będzie prawem. Nim wygrał na loterii, był długi czas bez pracy i pamiętał, jak Carlo Mariani (zwany grubym Charleyem), Maltańczyk — właściciel hotelu położonego przy tej części Denham Street, gdzie ulica przechodzi w nędzny zaułek — łasił się przed nim radośnie w ów wieczór, gdy nadeszła wiadomość o wygranej. Nieborak Charley zarabiał na życie pośrednicząc w zaspokajaniu różnych wstrętnych nałogów, ale żywił na kredyt niejednego białego wykolejeńca. Rozkoszował się naiwnie myślą, że jego dawne rachunki zostaną uregulowane, i liczył niezawodnie na szereg hulanek w swym podziemnym szynku podobnym do jaskini. Massy przypominał sobie zaciekawione, pełne szacunku spojrzenia różnych zgromadzonych tam białych rozbitków życiowych. Serce rosło mu w piersiach. Porzucił z wyniosłą miną ohydną norę Charleya, gdy spostrzegł, jakie możliwości otwierają się przed nim. Później wspomnienie tych służalczych pochlebstw stało się dla niego źródłem wielkiej goryczy.
      Oto prawdziwa siła pieniędzy — przy tym człowiek nie ma żadnych trosk i nie potrzebuje myśleć o niczym.
      Myślenie szło Massy'emu opornie, ale czuł bardzo żywo; wyobrażał sobie w tępej mózgownicy, że zagadnienia wynikające z każdego regularnego trybu życia znalazły się na jego drodze, ciężkie i okrutne, tylko wskutek jawnej ludzkiej nieżyczliwości. Z chwilą gdy został armatorem, wszyscy sprzysięgli się przeciw niemu, aby mu nie dać się wybić. Jak mógł być takim skończonym idiotą, żeby kupić ten przeklęty statek? Nabrano go w sposób ohydny i nabierano go w dalszym ciągu; trudności wynikłe z jego nieopatrznej ambicji napierały nań coraz silniej i zaczął naprawdę nienawidzić wszystkich, z którymi kiedykolwiek się zetknął. Usposobienie porywcze i zadziwiająca wrażliwość na własne prawa uczyniły w końcu z jego życia coś na kształt piekła, gdzie jak potępieniec wydany był na pastwę obłędnych rozmyślań."zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      marlaa

      maturka na 95 :P (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Wylosowałam temat 23, nawet spoko, przed wejściem właśnie na takiej aplikacji i na kalkulatorze miałam własnie to albo 22 i jakiś o kochanowskim coś, ale pykło to i nawet jakoś szczerze to poszło...rozwiń całość

      Wylosowałam temat 23, nawet spoko, przed wejściem właśnie na takiej aplikacji i na kalkulatorze miałam własnie to albo 22 i jakiś o kochanowskim coś, ale pykło to i nawet jakoś szczerze to poszło nawet się nie spodziewałam, że tyle punktów dostanę. także ja już luzz blues. polecam tym co mają pózno egzamin właśnie aby skorzystali z tej pomocy, a być może na prawdę wstrzelicie w któryś temat. zestaw. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      marlaa maturka na 95 :P (gość

      geness (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

      na jakim kalkulatorze i jakiej aplikacjii

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zestaw 23, potwierdzam zgodność. :)

      maciek970213 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

      Nie było łatwo zinterpretować wiersz na szybko, na szczęście zauważyłem podział na 3 etapy (niewinna, dojrzewająca osoba - moment transformacji - walczący mężczyzna) i udało mi się go uzasadnić....rozwiń całość

      Nie było łatwo zinterpretować wiersz na szybko, na szczęście zauważyłem podział na 3 etapy (niewinna, dojrzewająca osoba - moment transformacji - walczący mężczyzna) i udało mi się go uzasadnić. Jeśli chodzi o dodatkowe przykłady literackie, to odwołałem się do książek "Inny Świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, "Medaliony" Zofii Nałkowskiej, "Pożegnanie z Marią" Tadeusza Borowskiego, "Kamienie na szaniec" Aleksandra Kamińskiego i Kamikadze- boski wiatr" Bohdana Arcta. Nie obyło się bez odrobiny jąkania, powtórzeń i innych błędów spowodowanych przez stres, ale odpowiedziałem na wszystkie pytania Pani z komisji i byłem szczery, gdy zapytała się, które z tych książek przeczytałem w całości. Udało mi się zdobyć 80% i jestem z siebie zadowolony.

      Do piszących jutro, nie stresujcie się nadmiernie, powtórzcie sobie najważniejsze lektury i bądźcie szczerzy, gdy ktoś z komisji zada Wam jakieś pytanie. Egzaminatorzy starają się naprowadzać na prawidłowe odpowiedzi, będą Was ciągnąć za język, więc wykorzystajcie to i starajcie się wydusić z siebie jak najwięcej słów. Na przygotowanie się jest całe 15 minut, osoba odpowiadająca przed nami utrudnia nam skupienie się i przygotowanie do odpowiedzi. Niestety nie można nic z tym zrobić, więc pozostaje nam to przeboleć albo liczyć na trafienie pierwszego miejsca w grupie.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      26

      Xyz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      W 26 zestawie był podany wiersz 'List do ludożerców' :) ciężki temat, ale podołałam :)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      JUTRO

      nevermind (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      Skoro mam jutro ustną o 15:00, to przed tą godziną powinny już być pytania czy jak to jest?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      JUTRO

      nevermind (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

      Skoro mam jutro ustną o 15:00, to przed tą godziną powinny już być pytania czy jak to jest?

      Matura 2017: Jak się uczyć, żeby zdać

      10 prostych kroków, by nauka przynosiła oczekiwany skutek [PORADNIK MATURALNY]

      10 prostych kroków, by nauka przynosiła oczekiwany skutek [PORADNIK MATURALNY]

      Matura: Matematyka rozszerzona ROZWIĄZANIA I ODPOWIEDZI

      Egzamin maturalny z matematyki na poziomie rozszerzonym ROZWIĄZANIA

      Egzamin maturalny z matematyki na poziomie rozszerzonym ROZWIĄZANIA

      Matura z matematyki

      Matura 2016 z matematyki. Czy była łatwa, czy trudna. Mówią uczniowie i nauczyciele PYTANIA, ODPOWIEDZI, ARKUSZE

      Matura 2016 z matematyki. Czy była łatwa, czy trudna. Mówią uczniowie i nauczyciele PYTANIA, ODPOWIEDZI, ARKUSZE

      UWAGA! MATURA, JĘZYK POLSKI, PEŁNY ARKUSZ CKE

      Matura 2016: Język polski, poziom podstawowy. Mamy pełny arkusz CKE

      Matura 2016: Język polski, poziom podstawowy. Mamy pełny arkusz CKE

      Matura: język polski

      Zobacz co najczęściej pojawiało się na egzaminie z polskiego

      Zobacz co najczęściej pojawiało się na egzaminie z polskiego

      Matura: Język polski, poziom podstawowy

      Matura 2016: Język polski, poziom podstawowy. PYTANIA I ODPOWIEDZI do ćwiczeń CKE

      Matura 2016: Język polski, poziom podstawowy. PYTANIA I ODPOWIEDZI do ćwiczeń CKE

      Matura: historia

      Zobacz co najczęściej pojawiało się na egzaminie z historii

      Zobacz co najczęściej pojawiało się na egzaminie z historii

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      MISTRZOWIE URODY - Głosuj na najlepszych!

      MISTRZOWIE URODY - Głosuj na najlepszych!

      Mistrzostwa Polski Chippendales 2017 w Katowicach: GORĄCE ZDJĘCIA+WIDEO

      Mistrzostwa Polski Chippendales 2017 w Katowicach: GORĄCE ZDJĘCIA+WIDEO

      Jak mieć prąd przez 3 miesiące za darmo?

      Jak mieć prąd przez 3 miesiące za darmo?

      Okna dachowe i rolety zasilane słońcem

      Okna dachowe i rolety zasilane słońcem