Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin na prawo jazdy. Bańczyk: Na egzaminie najgroźniejszy jest stres

Roman Bańczyk
Arkadiusz Ławrywianiec
Z mgr. inż. Romanem Bańczykiem, dyrektorem Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach, rozmawia Mariusz Urbanke

Wie pan, jaka jest długość drążka zmiany biegów?
Nie wiem i nikt na to pytanie nie potrafi od razu odpowiedzieć, ponieważ w każdym samochodzie ta długość jest inna.

A jaki jest wymiary tablicy rejestracyjnej?
Też nie mam pojęcia, jest rozporządzenie w sprawie oznaczenia pojazdów, gdzie nawet grubość liter na tablicy jest określona - więc jak trzeba będzie, to bez trudu się dowiem.

Pytam o to, ponieważ takie pytania pojawiły się ponoć na nowym egzaminie na prawo jazdy.
To rzeczywiście pytania absurdalne. Jednak nasi egzaminatorzy nie sygnalizowali mi, żeby pojawiły się podczas testów w naszym WORD-zie. W tym miejscu chciałbym podkreślić, że my jako WORD nie mamy wpływu na pytania egzaminacyjne. Więc nie można do nas kierować w tej sprawie pretensji. Obecnie trwają prace nad zmianą ustawy i pojawiają się informacje, że powstanie jednolita baza pytań, a specjalna komisja będzie je weryfikować.

Wyniki egzaminów teoretycznych w ciągu pierwszych tygodni obowiązywania nowych przepisów były dramatyczne. Czy teraz zmieniło się coś na lepsze?

Początkowo rzeczywiście były duże problemy, bo całkowicie zmieniła się formuła egzaminu teoretycznego. Myśmy nawet nie wiedzieli, jak egzamin będzie wyglądał. Pierwsze płyty z pytaniami pojawiły się dopiero po 19 stycznia. Warto też przypomnieć, że początkowo wśród kandydatów zdających egzamin teoretyczny według nowych zasad przeważały osoby, które ukończyły kursy jeszcze pod rządami starych przepisów. Osoby te w zetknięciu z nową formułą egzaminowania nie osiągały dobrych wyników.

Jaka była tego przyczyna?
Bardzo zwiększył się poziom stresu, bo zegar w komputerze, można powiedzieć, poganiał zdających.
Obecnie nie ma możliwości cofnięcia się do poprzedniej odpowiedzi i poprawienia jej, ponieważ pytania generowane są w czasie rzeczywistym. Jeżeli osoba egzaminowana przez nieuwagę naciśnie przycisk przekierowujący na kolejne pytania, to też traci szansę. Niezmieszczenie się w czasie przeznaczonym na odpowiedź powoduje, że pytanie zostaje niezaliczone, ponieważ system sam odmierza czas. Początkowo wielu kandydatów przygotowywało się do egzaminu teoretycznego ucząc się na pamięć odpowiedzi ze stałego i jawnego katalogu pytań. Nowa, niejawna baza pytań sprawiła, że ten sposób przestał być skuteczny.
W poprzednim systemie kandydat na kierowcę musiał uzyskać 89% pozytywnych odpowiedzi, aby uzyskać wynik pozytywny - obecnie jest to 92% pozytywnych odpowiedzi. Więc wymagania wzrosły.

Co należy robić, żeby pokonać ten stres i trudności?
Trzeba dużo ćwiczyć, żeby nie mieć problemów. I to jest bardzo ważne w szkole nauki jazdy. Sporo jest też testów w internecie. Im więcej ich rozwiążemy, tym łatwiej pójdzie na właściwym egzaminie. Dowodzą tego nasze obserwacje - kandydaci na kierowców, którzy po pierwszym, negatywnym wyniku egzaminu teoretycznego przystępują do egzaminu ponownie, znacząco poprawiają statystyki zdających. Dobrymi wynikami wykazują się także osoby, które na egzamin teoretyczny zostały skierowane z powodu przekroczenia dozwolonego limitu punktów karnych; widać, że ich doświadczenie procentuje.

Jak pan wspomniał, resort transportu chce zmian w egzaminach na prawo jazdy. Baza pytań wykorzystywanych podczas egzaminu teoretycznego na prawo jazdy ma być jawna. Kandydaci na kierowców będą zdawać w całym kraju egzamin teoretyczny na jednolitych zasadach. Co pan na to?
Myślę, że te propozycje idą w dobrym kierunku. My od dawna prowadzimy taką politykę informacyjną, by kandydat na kierowcę wiedział jak najwięcej zarówno o przepisach, jak i zasadach egzaminów. Najważniejsze jednak, by wszystkie Ośrodki Szkolenia Kierowców szkoliły na wysokim poziomie. Niestety, WORD-y nie posiadają umocowania prawnego do kontroli i nadzoru OSK. Przepisy obciążyły tym samorządy, to jest administrację samorządową, starostwa i urzędy miast. Natomiast nie zawsze samorządy posiadają wykwalifikowaną kadrę do sprawowania tej działalności, to jest merytorycznego nadzoru nad jakością szkolenia. Zwykle nadzór i kontrola sprowadza się do kontroli formalnej. W OSK kontrolowany jest zwykle czas szkolenia, karty przeprowadzanych zajęć i ich zgodność z obowiązującymi dokumentami. Nie stoimy z założonymi rękami. Prowadzimy szeroką akcję szkoleniową. Organizujemy także konferencje, w których biorą udział instruktorzy oraz właściciele szkół nauki jazdy.

Rozmawiał Mariusz Urbanke

ABC prawa jazdy

Zaledwie jedna trzecia kandydatów zdaje obecnie od razu egzamin na prawo jazdy. Przygotowaliśmy więc specjalny poradnik, który pomoże Wam pokonać stres i testy. Znajdziecie w nim:

  • 20 przykładowych pytań z odpowiedziami, które sprawiają problemy,
  • 6 miejsc, gdzie najczęściej oblewacie egzamin praktyczny, oraz wykaz najpoważniejszych błędów.
  • Nasz ekspert, Janusz Kuwak, zastępca dyrektora WORD w Katowicach radzi, jak należy przygotowywać się do egzaminu.



*Nietypowe zjawisko! Tatry, Babia i inne góry widziane z Katowic i Sosnowca [ZOBACZ ZDJĘCIA]
*Klubowa Mapa Województwa Śląskiego już działa! [ZOBACZ, GDZIE SIĘ BAWIĆ]
*KATOWICE, SOSNOWIEC, BĘDZIN i CZELADŹ Z LOTU PTAKA [ZOBACZ ZDJĘCIA]
*Zakaz palenia węglem w piecach: Ile to będzie nas kosztowało? [SZOKUJĄCE WNIOSKI]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!