Umowa została zawarta pomiędzy przewoźnikiem a firmą Newag, pochodzącą z Nowego Sącza. Zakup objął 10 elektrycznych lokomotyw, z opcjonalnym nabycie 5 dodatkowych pojazdów. Wartość zamówienia sięga 258,6 mln złotych.
- Dążymy do tego, aby kolej w Polsce była bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna, a także ekologiczna. Konsekwentna realizacja strategii taborowej PKP Intercity bardzo przybliża nas do tego celu. Cieszy podpisanie przez narodowego przewoźnika kolejnej umowy, dzięki której za 2-3 lata na torach pojawią się kolejne nowoczesne lokomotywy w barwach PKP Intercity - poinformował Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Nie przeocz
- Lepsze niż memy. Nowe hity z klasówek i sprawdzianów. Nauczyciele nie mają lekko
- Restauracja Roberta Lewandowskiego. Opinie Internautów i memy bawią do łez!
- Nagrobne kwiaty i znicze. Wszystko podrożało. Ceny przed 1 listopada
- Dwa przewinienia i stracisz prawo jazdy! Będą surowe kary dla piratów drogowych
Pierwszy pojazd wyruszy w 2023 roku
Firma Newag zobowiązała się do dostarczenia wszystkich lokomotyw w przeciągu 42 miesięcy od daty podpisania umowy. Jednak pierwszy pojazd zostanie dostarczony za 18 miesięcy, czyli w kwietniu 2023 roku. Warunkiem, który będzie musiał spełnić producent, jest dbanie o prawidłowy stan techniczny lokomotyw. W terminie do 5 lat, od daty odebrania zostaną wykonane naprawy okresowe, gdy pojazdy osiągną wymagane przebiegi dla tego poziomu.
Dzięki wykorzystaniu systemów zasilania o wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC, pojazdy będą mogły poruszać się na liniach międzynarodowych w: Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Oprócz tego w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego.
Planowane trasy elektrycznych lokomotyw
Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie lokomotyw na terenie Niemiec i Czech, planowane są obsługi połączeń w relacjach: Warszawa - Berlin, Przemyśl - Berlin, Gdynia - Berlin, Gdynia - Warszawa - Katowice - Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych: Warszawa - Gdynia, Warszawa - Poznań, Warszawa - Wrocław, Warszawa - Katowice, Warszawa - Kraków.
- Możliwości nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych pozwolą na szybsze podróże po zmodernizowanych, a w przyszłości nowych liniach kolejowych. Pojazdy będą mogły być wykorzystywane w efektywny sposób dzięki możliwości obsługi linii kolejowych z systemami zasilania o różnych napięciach. Lokomotywy będą kierowane do obsługi zarówno tras krajowych, jak i międzynarodowych, co da nam możliwość rozszerzenia oferty połączeń zagranicznych. – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Musisz to wiedzieć
- Kasia Diurska w... poszarpanych dżinsach więcej odsłania niż zakrywa. ZDJĘCIA
- Nie jedzcie tego! Biedronka, Lidl i IKEA usuwają żywność z toksyczną substancją
- Najładniejsze stadiony w Śląskiem: nowoczesne i te trochę mniej ładne, relikty PRL-u
- W domu w Dąbrowie Górniczej straszy? To nagrała ekipa Last Urbex
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?