Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dziesięć firm chce budować linie tramwajowe w Częstochowie

Janusz Strzelczyk
Firmy walczą o kontrakt na budowę linii tramwajowe w Częstochowie
Firmy walczą o kontrakt na budowę linii tramwajowe w Częstochowie Janusz Strzelczyk
O kontrakt na budowę nowej linii tramwajowej wartości ponad 98 milionów złotych walczy dziesięć firm, które zgłosiły się do przetargu ogłoszonego przez miasto

W tym tygodniu otworzono oferty, a po niedzieli Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosi przetarg na zakup siedmiu tramwajów niskopodłogowych za ponad 63 miliony złotych.

To największe inwestycje w mieście. Częstochowa dostała na nie 128 milionów złotych unijnej dotacji.
Budowa nowego torowiska rozpocznie się jesienią tego roku, a za dwa lata będzie gotowa. Częstochowa była po wojnie jedynym polskim miastem, w którym wybudowano nowe linie tramwajów. Teraz należy do nielicznych, które rozwijają linie tę formę komunikacji publicznej. Nowa linia, z podwójnym torowiskiem, będzie miała 4100 metrów długości. Będzie obsługiwała ponad 30 tys. mieszkańców Wrzosowiaka, Błeszna i Rakowa. Tramwaj nie będzie już jeździł tylko, jak teraz jedną linią od Huty Częstochowa do dzielnicy Północ i z powrotem, ale wjedzie też do zachodnich dzielnic.

Przygotowania do wpuszczenia nowoczesnych tramwajów na tory rozpoczną się latem od remontu będącego w fatalnym stanie odcinka torowiska w alei Niepodległości. Jeżdżące w Częstochowie tramwaje mają wysoką podłogę i dwa stopnie przy wejściu. W nowych wozach podłoga jest nisko nad peronem i pasażerowie nie muszą pokonywać schodków. Jednak takie tramwaje mogą jeździć tylko po odpowiednio przygotowanych torowiskach. Tymczasem szyny np. na Ostatnim Groszu po 50 latach eksploatacji nie nadają się do dalszej eksploatacji.

Naprawę 900-metrowego odcinka torowiska w al. Niepodległości, od ul. Bór do zajezdni zaplanowano od 5 do 18 lipca. W tym czasie wymienione zostaną podkłady i szyny.
Do niskopodłogowych wagonów będą też dostosowane perony. Między chodnikiem a podłogą wagonu będzie tylko kilka centymetrów różnicy. Nie będzie więc problemów z wjazdem wózkiem inwalidzkim do tramwaju, czy z wózkiem dziecięcym.

- Mamy w mieście 48 tramwajów typu 105N kupionych w latach 1975-1990. Najmłodszy ma już ponad 19 lat - informuje Marcin Maranda, rzecznik prasowy MPK. - Ze względu na ceny nowych tramwajów (ok. 8 milionów złotych za jeden), częstochowskie MPK wykonuje remonty kapitalne, dzięki czemu pojazdy, którymi podróżują częstochowianie są w dużo lepszym stanie aniżeli podobne w wielu innych miastach. Remonty kapitalne wykonujemy średnio co 8 - 10 lat lub po przejechaniu 480 tysięcy kilometrów.

Zakup nowych tramwajów to duży wydatek, ale jest to inwestycja na trzydzieści lat.

Ale nie tylko tramwajami będzie się podróżowało wygodniej. Przybywa nowoczesnych, komfortowych autobusów.

W tym tygodniu MPK podpisało umowę zakupu dziesięciu nowych mercedesów - pięciu krótkich i pięciu przegubowych. Autobusy mają gwarancję na milion kilometrów.

- Zapłacimy za nie 8,6 mln zł netto - mówi Krzysztof Nabrdalik, prezes MPK. - To mniej niż przewidywaliśmy, rezerwując w budżecie 10,5 mln zł, więc mogliśmy zamówić jeszcze jeden autobus.
Nowe mercedesy przyjadą do Częstochowy po wakacjach. Wtedy, pod szyldem MPK, po mieście będą już kursowały 54 autobusy tej marki. Przedsiębiorstwo ma 146 autobusów, ale ponad 70 nadaje się do wymiany.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!