Pandemia i Fiat 126 Vision
Międzynarodowe biuro projektowe Ma-De Studio, założone w 2015 roku przez Andreę Della Vecchię i Woody'ego Chu, specjalizuje się w opracowywaniu innowacyjnych projektów i inteligentnych rozwiązań. Współpracuje z partnerami i klientami na całym świecie, za swoje projekty było wielokrotnie nagradzane. Teraz pewnie będzie głośno o nim nad Wisłą za sprawą zmodyfikowanej wersji fiata 126p, którego produkcja w Polsce zakończyła się 20 lat temu, ale wielu naszych rodaków nadal z wielkim sentymentem wspomina popularne od lat 70. ub. wieku maluchy.
Andrea Della Vecchia, szef studia Ma-De, powiedział portalowi dziennik.pl, że do zaprojektowania nowej wersji fiata skłoniła go... epidemia koronawirusa. - Zawsze pasjonowałem się samochodami, a kwarantanna dała mi "możliwość" zwolnienia i pracy nad pierwszym projektem motoryzacyjnym. Wraz z moim asystentem Giuseppe Cafarelli zaprojektowaliśmy koncepcję w pełni elektrycznego 4-osobowego nowego Fiata 126 Vision - powiedział Andrea Della Vecchia. Dodał, że ważne były także względy emocjonalne, że bo fiata miała jego ciocia i był to jeden z pierwszych samochodów, jakim jeździł.
Sylwetka fiata 126 na miarę XXI wieku
W studio Ma-De przypominają, że fiat 126 był czteroosobowym samochodem miejskim z tylnym silnikiem, wprowadzonym przez Fiata w październiku 1972 roku na Salonie Samochodowym w Turynie jako zamiennik Fiata 500. Był to jeden z najbardziej udanych modeli, którego całkowita produkcja sięgnęła prawie 4,7 miliona sztuk.
- W tej nowej koncepcji 126 nie traci swojej tożsamości, ale raczej zostaje ona wzmocniona. W przypadku 126 Vision zdecydowaliśmy się zachować, przyjmując nową interpretację, kontur i kilka charakterystycznych elementów stylistycznych, takich jak zwężający się dach z tyłu i kwadratowe reflektory zdominowane przez linię charakteru otaczającą pojazd - podkreślają projektanci z biura Ma-De.
Kliknij poniżej i zobacz zdjęcia
Musisz to wiedzieć
Kultowy samochód Polaków
W Polsce fiat 126p stał się samochodem kultowym. Do jego produkcji przyczyniła się sytuacja społeczno-ekonomiczna w kraju. Gospodarka znajdowała się na równi pochyłej, wszystkiego brakowało, ceny drastycznie szły w górę, nastroje w społeczeństwie z dnia na dzień były coraz gorsze, władza ludowa zaś grzęzła w kolejnych posiedzeniach, plenach, sprawozdaniach i obietnicach. Efektem były strajki w grudniu 1970 r., kiedy to w ciągu pięciu dni na Wybrzeżu zginęło 45 osób, a Wiesław Gomułka musiał ustąpić ze stanowiska pierwszego sekretarza. Jego miejsce zajął Edward Gierek, który - by uspokoić nastroje robotników - obiecał produkcję samochodu małolitrażowego dla zwykłego Kowalskiego, na który byłoby stać i robotnika, i inżyniera.
Padło na włoskiego fiata 126, który był następcą produkowanego od 1957 r. modelu 500 Nuova, bardzo popularnego m. in. we Włoszech. Model 126 stanowił rozwinięcie konstrukcji poprzednika. Pojemność skokową dwucylindrowego, chłodzonego powietrzem i umieszczonego z tyłu silnika powiększono do 594 cm, podnosząc moc do 23 KM. Pierwszych sto fiatów 126 powstało w zakładzie Fiata we włoskim Cassino we wrześniu 1972 r. Z kolei pierwszy, zmontowany z włoskich części Polski Fiat 126p został zbudowany w bielskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych 6 czerwca 1973 r. Ogółem w ciągu 28 lat wyprodukowanych zostało 3 128 313 fiatów, z czego w fabryce w Bielsku-Białej - 1 152 325, a w tyskich zakładach - 1 975 988. W Polsce fiat stał się samochodem kultowym.
Nie przeocz
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?