Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Finanse Piasta Gliwice bez tajemnic. Przychody klubu wzrosły o połowę

Jacek Sroka
Jacek Sroka
Piast Gliwice w 2019 roku zdobył mistrzostwo Polski i o połowę zwiększył swoje przychody  Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Piast Gliwice w 2019 roku zdobył mistrzostwo Polski i o połowę zwiększył swoje przychody Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugala- Azarko / Polska Press
Piast Gliwice w 2019 roku miał przychody w wysokości 36,7 mln zł. W porównaniu z poprzednim rokiem wzrosły one aż o 47 procent. Gliwiczanie w raporcie firmy doradczej Deloitte „Piłkarska liga finansowa” zajęli wśród klubów PKO Ekstraklasy szóste miejsce. W przypadku Piasta wzrosły zarówno wpływy komercyjne jak i z transmisji telewizyjnych oraz dnia meczowego. Oto finanse Piasta Gliwice bez tajemnic.

Finanse Piasta Gliwice bez tajemnic. Przychody klubu wzrosły o połowę

Jak informuje firma doradcza Deloitte w opublikowanym właśnie raporcie „Piłkarska liga finansowa” przychody Piasta Gliwice w 2019 roku wyniosły 36,7 mln zł. Na tę sumę złożyło się 17,4 mln przychodów komercyjnych, 17,3 mln z tytułu transmisji i 2 mln z dnia meczu. To daje gliwiczanom 6. lokatę w PKO Ekstraklasie.

W Piaście struktura przychodów rozkłada się równomiernie pomiędzy przychody komercyjne oraz przychody z tytułu transmisji i premii za wyniki sportowe. Obie kategorie mają 47-procentowy udział w jego budżecie. Na wpływy komercyjne składały się głównie dotacje miejskie oraz przychody z umów sponsorskich. Sponsorami głównymi Piasta są Miasto Gliwice, Betclic Zakłady Bukmacherskie oraz Kar-Tel (dostawca usług telekomunikacyjnych). Wartość przychodów z tytułu transmisji telewizyjnych i premii za wyniki sportowe wyniosły kolejno 8,78 mln zł oraz 8,53 mln zł - łącznie dały Piastowi 3. miejsce w lidze w tej kategorii przychodów.

W porównaniu do roku 2018 przychody Piasta wzrosły w każdej z tych kategorii - najmocniej z tytułu transmisji i premii aż o 8,3 mln, przychody komercyjne o 1,9 mln, a z dnia meczu o 0,2 mln. Przychody klubu wzrosły rok do roku o blisko połowę, co wiąże się ze zdobyciem przez gliwiczan w 2019 roku mistrzostwa Polski.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA PIŁKARZY PIASTA ŚWIĘTUJĄCYCH MISTRZOSTWO POLSKI

W Gliwicach wciąż problemem jest frekwencja na trybunach. Stadion na Okrzei w sezonie 2019/20 wypełniało na każdym meczu średnio 4394 kibiców, co dawało Piastowi dopiero 13. miejsce w PKO Ekstraklasie. Gliwiczanie wyprzedzali w tej kategorii tylko Zagłębie Lubin, Pogoń Szczecin i Raków Częstochowa, który gra w roli gospodarza w Bełchatowie. Na Stadionie Miejskim w Gliwicach zajętych było średnio tylko 44 procent miejsc, a liczba widzów w porównaniu z mistrzowskim sezonem spadła o 12 procent.

Piasta nieźle zarabiał na transferach. W 2019 roku do kasy gliwiczan wpłynęło z tego tytułu 8,6 mln zł, co dało im siódme miejsce w lidze. Klub zarobił 8,5 mln zł na transferach zagranicznych i 100 tys. zł na transferach krajowych. Pieniądze z transferów zwiększyły przychody Piasta w 2019 roku do blisko 45 mln zł, co pozwoliło uplasować się gliwiczanom na ósmym miejscu w PKO Ekstraklasie, a więc w połowie ligowej stawki.

Klub z Gliwic na wynagrodzenia przeznaczał 51 procent swoich przychodów, co jest bardzo dobrym wynikiem. Bez wpływów transferowych wynagrodzenia pochłaniały w Piaście 63 procent przychodów, co oznaczało niewielkie przekroczenie uchodzącej za bezpieczną granicy 60 procent.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera