Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Galerie handlowe w woj. śląskim: Tarasy, szkło i dużo zieleni

Maria Olecha-Lisiecka
Galerie handlowe dawno przestały pełnić tylko funkcję handlową i rozrywkową. Dziś są miejscem spotkań, miejscem do życia. Dlatego najnowsze obiekty przypominają małe miasta.

Na koniec 2017 roku w Polsce istniało niemal 11,74 mln metrów kw. powierzchni handlowej. Ta liczba uwzględnia wszystkie centra handlowe (tradycyjne, specjalistyczne i mieszane), parki handlowe i centra wyprzedażowe. Dla porównania: w czasie ostatnich 5 lat powierzchnia zasobów handlowych w Polsce wzrosła o około 2,5 mln metrów kw. Co ciekawe, ponad połowa zasobów handlowych istniejących w Polsce jest starsza niż 10 lat, dlatego też właściciele i zarządcy centrów handlowych coraz częściej decydują się na modernizację swoich obiektów, aby dostosować je do wymagań współczesnych konsumentów, często z jednoczesną rozbudową obiektu. Nie inaczej jest w woj. śląskim.

Takie wnioski płyną z najnowszego raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych, podsumowującego II połowę 2017 roku na rynku centrów handlowych w Polsce. W tymże raporcie autorzy podają, że „(...) Wśród największych projektów handlowych w budowie znajdują się: Galeria Młociny w Warszawie (70 tys. m kw.), Forum w Gdańsku (62 tys. m kw.), Galeria Libero w Katowicach (42 tys. m kw.) oraz Gemini Park w Tychach (36 tys. m kw.)”.

Dziś już wiemy, że Gemini Park Tychy zostało otwarte 21 marca, a Galeria Libero jest nadal w budowie.

W swoim raporcie Polska Rada Centrów Handlowych podaje, że nasycenie powierzchnią centrów handlowych dla całej Polski na koniec 2017 roku wyniosło 306 m kw./1000 mieszkańców. Ten wskaźnik dla konurbacji katowickiej jest wyższy i wynosił pod koniec ubiegłego roku 540 m kw./1000 mieszkańców. Czy to oznacza, że w regionie mamy galerii handlowych zbyt dużo? Wcale nie. Jak tłumaczy Łukasz Marynowski, menedżer ds. PR i marketingu w Polskiej Radzie Centrów Handlowych, osiem największych aglomeracji (w tym katowicka) charakteryzuje się średnią podażą powierzchni na poziomie 652 m kw./1000 mieszkańców oraz potencjałem nabywczym wynoszącym 55 000 PLN rocznie/1 m kw. istniejącej i budowanej powierzchni handlowej. Zatem do średniej jeszcze nam daleko. Ale otwarcie Galerii Libero, planowane w przyszłym roku, spowoduje wzrost tego wskaźnika do ok. 600 m kw./1000 mieszkańców.

Dla porównania: średnie nasycenie powierzchnią centrów handlowych w metrach kw. na 1000 mieszkańców w aglomeracji wrocławskiej to aż 948, poznańskiej - 891, trójmiejskiej - 732, warszawskiej - 623, łódzkiej - 581, krakowskiej - 566, a szczecińskiej - 563.

Gemini Park Tychy. Galeria projektowana inaczej

A zatem kolejne galerie handlowe mogą u nas nadal powstawać i się otwierać. Najnowszą galerią na Śląsku jest Gemini Park Tychy. Trwa budowa Galerii Libero w Katowicach, zaś w Zabrzu Ikea chce wybudować pierwsze w Polsce centrum handlowe. Budowa jeszcze się nie rozpoczęła, jednak inwestor, spółka Ikea Centers, zapewnia, że inwestycja jest w toku. Przetarg na budowę układu drogowego wokół centrum handlowego został już ogłoszony.

Gemini Park Tychy to blisko 130 sklepów, punktów usługowych i restauracji. Najwięcej sklepów galerii zapełniają dziś marki modowe, stanowią one blisko 40 proc. asortymentu. Ofertę dopełniają natomiast biżuteria i dodatki, sklepy dla dzieci, z wyposażeniem wnętrz, elektroniką i kosmetykami, liczne punkty usługowe, restauracje i kawiarnie oraz rozrywka i oferta spożywcza.

- Oferta została tak skomponowana, aby mogły z niej korzystać całe rodziny. Z jednej strony postawiliśmy mocno na rozwój sektora modowego, zapraszając do współpracy znane polskie i światowe marki, z drugiej strony zależało nam na kompaktowości i rodzinnym charakterze, stąd m.in. bogata oferta dla dzieci, wyposażenia wnętrz, zdrowia i urody, usług, a także oferta gastronomiczna. Dzięki temu klienci, którzy odwiedzą Gemini Park Tychy, będą mogli zrobić bardzo różne zakupy pod jednym dachem, a także spędzić wolny czas - mówi Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding.

Łukasz Marynowski podkreśla, że centra handlowe w Polsce i w woj. śląskim również zmieniają się od kilku lat, proponując inną ofertę klientom. - To podążanie za trendami światowymi, wynikające ze zmieniających się potrzeb klientów - tłumaczy Marynowski.

Galerie handlowe zmieniają się. To trend światowy

Silnym trendem jest przeformatowanie galerii handlowej. Mniejsze obiekty stawiają na klientów spośród społeczności lokalnej.

- Galerie w miastach do 100 tysięcy mieszkańców ukierunkowane są na klientów, którzy chcą zrobić konkretne zakupy blisko domu. Duże centra handlowe muszą oferować nie tylko handel i usługi, ale też rozrywkę. I to nie tylko w postaci seansów w kinie. Funkcja kulturalna staje się coraz bardziej wyrazista. Duże galerie starają się angażować społeczność na różne sposoby - podkreśla Łukasz Marynowski z PRCH.

Zmiana formatu galerii pociąga za sobą również zmiany w wystroju tych obiektów. Świetnymi przykładami z naszego regionu są niedawna modernizacja CH Forum Gliwice, trwająca rozbudowa CH Platan w Zabrzu czy całkowita przebudowa strefy food court w Silesia City Center w Katowicach.

- Wygląd galerii handlowych w dużej mierze wynika z potrzeb zmieniającego się społeczeństwa. Współczesne centrum handlowe pełni funkcję przestrzeni publicznej, a nawet swego rodzaju małego miasteczka, nasyconego nowoczesnymi technologiami, ale także z dużą ilością przyjaznej przestrzeni „zielonej” - mówi Agnieszka Szczepaniak, architekt i dyrektor zarządzający w biurze projektowym AP Szczepaniak.

Jak podkreśla, w ostatnich latach galerie handlowe bardzo zmieniły swój charakter, a co za tym idzie, zmieniło się projektowanie ich wnętrza. Agnieszka Szczepaniak, za międzynarodową firmą doradczą rynku nieruchomości Savills, współczesne centra handlowe nazywa „galeriami społecznościowymi”.

- Galerie handlowe o funkcji typowo sprzedażowej odchodzą w zapomnienie. Człowiek z natury jest stworzeniem stadnym, rodzinnym, mającym coraz większą potrzebę interakcji międzyludzkich. Przestrzeń, w której może nie tylko zrobić zakupy, ale też spędzić przyjemnie czas ze znajomymi i rodziną, staje się podstawową wytyczną w projektowaniu - podkreśla Agnieszka Szczepaniak. - Klienci oczekują dziś, by centra handlowe stanowiły miejsce do życia, pełniące nie tylko funkcję zakupową, lecz także rozrywkową, gastronomiczną, usługową, a także wypoczynkową i kulturalną - zaznacza.

Z kolei inwestorzy chcą zagospodarować jak najwięcej przestrzeni na restauracje, kina, kręgielnie, bilard, siłownie, szkoły tańca, centra medyczne czy przestrzenie coworkingowe.

Tyski Gemini Park został zaprojektowany już zgodnie z najnowszymi trendami. Tutaj nie tylko oferta ma przyciągnąć i skłonić klienta do powrotów, ale także przestrzeń, która została zaprojektowana w oparciu o najnowsze trendy w designie galerii handlowych. Oprócz tradycyjnych alejek handlowych i mających ponad 2 km witryn, klienci galerii znajdą w niej także liczne strefy relaksu urządzone meblami projektu najlepszych światowych projektantów (m.in. Ronana & Erwana Bouroullec, Charles’a & Raya Eames, Edwarda Barbera & Jaya Osgerby’ego, Hella Jongeriusa, Jaspera Morrisona), a także przestronną, dwustrefową część restauracyjną, mogącą pomieścić blisko 600 gości.

- W pełni przyjmujemy ideę „trzeciego miejsca”, jeden z najmocniejszych trendów w projektowaniu przestrzeni publicznych. Oznacza to, że w swoim wnętrzu stawiamy na strefy służące wypoczynkowi, spotkaniom i integracji, dalekie od domowych obowiązków i pracy. Taką rolę mają pełnić strefy relaksu, ale także sam food court. Powód jest prosty. Chcemy, aby galeria służyła społeczności lokalnej, i to zarówno jako cel udanych zakupów, ale także jako miejsce luźnych spotkań, zabawy czy wydarzeń, które mamy w planach - mówi Tomasz Misztalewski, dyrektor Gemini Park Tychy.

Choć Gemini Park Tychy funkcjonuje zaledwie od 21 marca br., to w planach jest już... jego rozbudowa. - Już dziś mamy w planach rozbudowę galerii i poszerzenie jej o ofertę rozrywkową i kino - mówi Anna Malcharek.

Duże przestrzenie dla rodziny i food court

W nowoczesnych obiektach handlowych projektuje się duże przestrzenie, w których aranżowane są strefy gastronomiczne czy rozrywkowe. Łukasz Marynowski zwraca uwagę, że najemcom nierzadko zależy także na tym, aby w galeriach znalazły się restauracje z osobnym wejściem z poziomu ulicy.

- Ważne są też miejsca, w których można spędzić czas z bliskimi. To właśnie z tego powodu coraz częściej planuje się tarasy, pokoje dla rodziców z dziećmi czy nawet przestrzenie do organizowania wydarzeń kulturalnych. W centrum projektowania zawsze stoi człowiek - dodaje Agnieszka Szczepaniak z biura projektowego AP Szczepaniak.

Architektka zwraca też uwagę na to, że galerie handlowe są integralną częścią miasta i powinny doskonale komponować się z otoczeniem.

- Najemcy znacznie częściej zwracają uwagę na aspekty estetyczne - zależy im, aby obiekty upiększały miasto. Firmy chcą być dziś odpowiedzialne również za środowisko, w którym

funkcjonują. W budynkach tych nierzadko projektowana jest zielona infrastruktura - ściany, tarasy i fasady są pokryte roślinnością. Bliskość natury poprawia nie tylko mikroklimat, lecz także samopoczucie osób przebywających w obiekcie - a to właśnie powinno być wyznacznikiem dobrze zaprojektowanej przestrzeni - dodaje.

Skandynawski styl i śląskie motywy. Ikea w Zabrzu

Zupełnie nowatorskim projektem, wpisującym się w nowe zasady projektowania galerii handlowych, ma być centrum handlowe Ikea w Zabrzu. Ikea w Zabrzu powstanie na działce o powierzchni 25 ha, w rejonie Drogowej Trasy Średnicowej oraz ulic Lompy i Skargi. Tutaj w 2019 roku mają powstać sklep Ikea oraz centrum handlowe wraz z terenem rekreacyjno-rozrywkowym wokół. To inwestycja spółki Ikea Centres.

- Nasz koncept wykracza daleko poza centrum handlowe. Chcemy być dla mieszkańców Zabrza i okolic miejscem, gdzie spotykają się ze znajomymi, chodzą do kina, na kawę, uprawiają sporty, organizują pikniki, bawią się na koncertach i oglądają wystawy - mówi Dariusz Węglicki, menedżer projektu w Ikea Centres. - Szykujemy mnóstwo dodatkowych usług i atrakcji, np. bezpłatną przestrzeń coworkingową, centrum medyczne czy skatepark. Ciekawa będzie architektura samego obiektu, łącząca w sobie elementy skandynawskie z lokalnymi i zintegrowana z otaczającą go przestrzenią. Cały teren będzie przyciągał atrakcyjną architekturą krajobrazu, bogactwem różnorodnej zieleni i efektownymi konstrukcjami - podkreśla Dariusz Węglicki z Ikea Centres.

Centrum handlowe Ikea w Zabrzu powstanie na działce o powierzchni ok. 87 tys. m kw. Będzie tam w sumie ponad 130 lokali handlowych i usługowych z segmentu mody, sportu, zdrowia i urody, wyposażenia domu, a także sklepy z elektroniką i sprzętem AGD. Sklep Ikea ma mieć 30 tys. metrów kw., zaś centrum handlowe będzie większe - będzie miało ok. 40 tys. metrów kw. Znajdzie się w nim - oprócz sklepów i punktów usługowych - market budowlany i kino.

Przy wynajmie powierzchni doradza i proces komercjalizacji prowadzi Colliers International jako wyłączny agent. Bo choć inwestycja jeszcze się nie rozpoczęła, to pierwsi najemcy już są.

Przestrzeń rekreacyjna powstanie z kolei na powierzchni 5 hektarów. Co się tam znajdzie? Park z ogrodem, miejsce do grillowania, boisko sportowe, place zabaw dla dzieci. Jest skatepark, amfiteatr terenowy, a nawet miejsce do treningu psów. Jest też część restauracyjna, zlokalizowana poziomie niżej niż centrum handlowe, a obok niej tunel - przejście do centrum handlowego. Do centrum będzie prowadziła - wprost z parkingu - estakada dla pieszych.

- Budujemy centrum handlowe z pierwszą w mieście zieloną przestrzenią rekreacyjno-rozrywkowo-edukacyjną i ofertą dopasowaną do potrzeb lokalnej społeczności - mówi Dariusz Węglicki. - Koncept zakłada stworzenie miejsca spotkań dla wszystkich mieszkańców Zabrza, gdzie będą mogli spędzać czas w gronie rodziny i przyjaciół. Zamierzamy też aktywnie współpracować z władzami lokalnymi przy realizacji wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych, które zbliżają ludzi i tworzą poczucie wspólnoty. Cieszy nas ogromne zainteresowanie najemców, które pokazuje, że mają zaufanie do naszego konceptu - zaznacza Dariusz Węglicki.

Ikea Centres to spółka należąca do grupy Ikea, która od ponad 40 lat buduje i zarządza rentownymi centrami handlowymi. Obecnie posiada 44 obiekty zlokalizowane w 15 krajach, które rocznie odwiedza 460 milionów osób. Do 2025 roku w planach spółki jest w sumie 70 lokalizacji.

Ikea Centres stawia na stały wzrost i podnoszenie jakości usług. Wraz z firmą rozwijają się także jej najemcy i partnerzy biznesowi, a wśród nich 1600 marek prowadzących ponad 7 tys. sklepów.

W Polsce Ikea Centres zarządza pięcioma obiektami handlowymi znajdującymi się w Lublinie, Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu oraz Warszawie. Obecnie firma przygotowuje się do realizacji inwestycji w Zabrzu.

Jak odróżniać się od innych galerii handlowych?

Zanim jednak wybudowana zostanie Ikea w Zabrzu, otwarta powinna zostać Galeria Libero w Katowicach, powstająca u zbiegu ulic Kościuszki i Kolejowej. Otwarcie centrum handlowego planowane jest bowiem jeszcze w tym roku. W galerii będzie około 150 sklepów i punktów usługowych, restauracje, kawiarnie, kinowy multipleks czy klub fitness. Jak informują przedstawiciele inwestora, firmy Echo Investment, już 95 proc. powierzchni centrum handlowego zostało wynajęte.

Galeria Libero będzie kolejnym dużym centrum handlowym w Katowicach, obok Silesia City Center (największej galerii handlowej w województwie śląskim), Galerii Katowickiej czy CH 3Stawy. Od pozostałych różnić ma się m.in. rozbudowaną strefą gastronomiczną i rozrywkową, która w Libero ma zajmować trzecie piętro.

Inwestor podkreśla również, że architektonicznie ta galeria ma się odróżniać od tych już istniejących.

- Projekt jest śmiały, nowoczesny, minimalistyczny, stworzy centrum południowych Katowic. Dzięki dopracowaniu detali architektonicznych oraz rozwiązań technicznych, obiekt spełni najwyższe standardy funkcjonalności, komfortu i obsługi. Liczne przeszklenia oraz monumentalna ściana szklanych witryn przy wejściu głównym zapewnią dostęp naturalnego światła, tworząc otwartą, zintegrowaną z otoczeniem przestrzeń - podkreśla inwestor.

Dodajmy, że Echo Investment to jedna z największych w Europie firm deweloperskich. Spółka realizuje inwestycje w czterech głównych sektorach rynku nieruchomości: budownictwie mieszkaniowym, centrach handlowych i handlowo-rozrywkowych, budownictwie biurowym oraz hotelowym.

Od 1996 roku spółka notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Firma zrealizowała 140 projektów w kilkudziesięciu miastach Polski o łącznej powierzchni przekraczającej 1,4 mln mkw.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera