Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

GDDKiA wybrała wykonawcę budowy niespełna 3-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1, będącego też obwodnicą Bierunia

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Zatłoczona obecnie droga ekspresowa S1 będzie poprowadzona do Bierunia zupełnie nowym śladem.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Zatłoczona obecnie droga ekspresowa S1 będzie poprowadzona do Bierunia zupełnie nowym śladem.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugała
Jeśli nie będzie odwołań, to firma Strabag za 212 milionów złotych wybuduje obwodnicę Bierunia, która będzie częścią drogi ekspresowej S1. Wciąż nierozstrzygnięty jest jeszcze przetarg na wcześniejszy, 10-kilometrowy odcinek S1 Mysłowice - Bieruń. Jest duża szansa na to, że wykonawcę poznamy jeszcze w październiku.

Krótki, ale ważny odcinek S1 ma wykonawcę

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę dość krótkiego, ale bardzo istotnego fragmentu drogi ekspresowej S1. Chodzi o odcinek o długości niespełna 3 km (dokładnie 2,9 km), do tego łącznicę, czyli odcinek drogi ruchu przyspieszonego o długości około 2 km oraz drogi zbiorczej - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazdu do ul. Jagiełły) o długości około 2 km. Inwestycja, której realizacja ma zostać powierzona firmie Strabag, obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Jest bardzo ważna, bo ma umożliwić skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń, z drogą krajową nr 44.

Drugi odcinek S1- rozstrzygnięcie w październiku?

W toku jest jeszcze drugi przetarg, dotyczący wcześniejszego fragmentu tej ekspresówki, czyli 10-kilometrowy odcinek Mysłowice - Bieruń.

- Trwa weryfikacja ofert. Niewykluczone, że jej wyniki poznamy jeszcze w tym miesiącu – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Maszyna do betonowania autostrady A1 pracuje na pełnych obrotach. na razie aura sprzyja drogowcom. Na kolejnych zdjęciach z lotu ptaka widać jak A1 wyglądała pod koniec września.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Autostrada A1 na Śląsku będzie przejezdna w całości jeszcze ...

Nie przeocz

To odcinek drogi, poprowadzony zupełnie nowym śladem, na którym pojawią się dwa węzły Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, tzw. MOP-y: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. W przetargu wpłynęło dziesięć ofert.

Pech prześladował przetarg na tę część S1 od początku

Przypomnijmy. Początkowo ogłoszono przetarg na budowę odcinka Mysłowice – Oświęcim w jednym kawałku. Wtedy wygrała go chińska firma China State Construction Engineering Company (CSCEC), jednak według GDDKiA, przedstawiona dokumentacja nie dawała gwarancji, że Chińczycy wybudują drogę w cenie i czasie, jakie zaproponowali. Dlatego też GDDKiA wykluczyła chińską firmę z przetargu. Chińczycy się jednak odwołali. Po wygranym odwołaniu w Krajowej Izbie Odwoławczej, potwierdzonym przez sąd, firma jednak i tak nie dostała kontraktu o który zabiegała. Nieco ponad 13-km odcinek GDDKiA postanowiła wtedy podzielić na dwie części. Po to, by można było budowę jednej, mniejszej części, będącej obwodnicą Bierunia, powierzyć z wolnej ręki wykonawcy, który już buduje następną część S1. Odbyły się nawet udane negocjacje z portugalskim konsorcjum firm Mota Engil i PORR. To była ważna część S1, dzięki której, nawet w przypadku niezrealizowania 10-km odcinka przed Bieruniem, udałoby się uzyskać przejezdność tymi częściami drogi, które byłyby gotowe. Chodziło też o to, by tranzyt z ekspresówki nie „zalał” lokalnych dróg w Bieruniu. Od decyzji GDDKiA, zamierzającej powierzyć wykonanie obwodnicy Bierunia „z wolnej ręki” wybranym wykonawcom, odwołała się wtedy firma Strabag i wygrała. Sąd uwzględnił argumenty austriackiego giganta budowlanego. Według firmy Strabag, GDDKiA decydując się na zastosowanie zamówienia powtarzającego się, naruszyła zasady zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Dlatego też na początku czerwca tego roku GDDKiA ogłosiła nowy przetarg na budowę ekspresowej obwodnicy Bierunia o długości prawie 3 km. Jak się okazało, najkorzystniejszą ofertę złożyła właśnie forma Strabag. Jeśli nie będzie odwołań od tego wyboru, to właśnie oni wybudują krótszy fragment S1.

Dwa lata poślizgu ekspresówki

Choć początkowo ministerstwo infrastruktury zapowiadało, że cała droga ekspresowa S1 zostanie ukończona w 2023 roku, to już wiadomo, że tak się nie stanie. Właśnie przez wspomniane wyżej dwa odcinki S1 między Mysłowicami i Bieruniem. Bo choć GDDKiA deklarowała uzyskanie przejezdności na krótszym odcinku, czyli obwodnicy Bierunia w 2023 roku, to po S1 między Mysłowicami i Bieruniem przejedziemy nie wcześniej niż w 2025 roku.
Jednocześnie trwa projektowanie kolejnego odcinka pomiędzy węzłem Oświęcim (z węzłem) a Dankowicami o długości około 15,2 km. Wykonawca złożył wniosek o pozwolenie na budowę w marcu 2021 r.
Trwa również projektowanie odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok (z węzłem) o długości około 12 km. Tu także wykonawca oczekuje na pozwolenie na budowę. Wniosek w tej sprawie złożył w czerwcu 2021 r.

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera