Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdzie po najtańsze zakupy. W pierwszej trójce Biedronka, Lidl i Auchan. „Sieci handlowe będą mocno rywalizować o klientów i ich portfele"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Z wrześniowego badania wynika, że najtańszym sklepem została Biedronka. Na drugim miejscu znalazł się Lidl. Podium zamyka Auchan.
Z wrześniowego badania wynika, że najtańszym sklepem została Biedronka. Na drugim miejscu znalazł się Lidl. Podium zamyka Auchan. Szymon Starnawski /Polska Press
Zgodnie z danymi GUS, inflacja we wrześniu wyniosła 8,2 proc. Choć drożyzna wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, to wzrost cen na sklepowych półkach lekko wyhamował. Nowym liderem na liście najtańszych sklepów została Biedronka. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 216,85 zł. To spadek o 11,85 zł, czyli o 5,07 proc. mniej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem do sieci Lidl. – Jesienią sieci handlowe będą mocno rywalizować o klientów i ich portfele. Walka między największymi graczami jest już wyraźnie widoczna – komentuje Zbigniew Sierocki z ASM Sales Force Agency.

Spis treści

Jednocyfrowa inflacja we wrześniu

– We wrześniu 2023 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w porównaniu do września 2022 r. o 8,2 proc. – poinformował w pierwszej połowie października Główny Urząd Statystyczny. Jednocześnie dodano, że w porównaniu do sierpnia 2023 r. obniżyły się o 0,4 proc.

– Do wartości jednocyfrowych hamuje również dynamika wskaźnika bazowego, która z 10 proc. r/r w sierpniu obniżyła się o przeszło 1 pkt proc. Ceny konsumenckie w Polsce nie wzrosły piąty miesiąc z rzędu. W mijającym miesiącu ceny obniżyły się aż o 0,4 proc. m/m, czyli najbardziej od 2016 roku – wskazał w przesłanym nam komentarzu Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl.

O ile więcej wydajemy na zakupy?

Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że we wrześniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku utrzymała się praktycznie na tym samym poziomie – wyniosła 285,05 zł (wzrost o 0,03 zł).

Autorzy raportu wskazują, że niewielkie wzrosty cen odnotowano w pięciu sieciach, a w pozostałych ośmiu ceny badanych produktów były niższe niż w sierpniu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego po raz kolejny miał miejsce w sieci Biedronka (6,39 proc.) a największy wzrost w sklepach POLOmarket (4,73 proc.)

Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci POLOmarket, w którym średnia cena koszyka we wrześniu 2023 r. była wyższa aż o 54,46 zł niż przed rokiem, tj. o 20,65 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Biedronka (13,92 proc.), Lidl (4,54 proc.) i Auchan (2,45 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 9,28 proc. z 260,84 zł we wrześniu 2022 r. do 285,05 zł we wrześniu 2023 r. – podano.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 194,14 zł (mniej o 17,87 zł niż w sierpniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 344,99 zł (mniej o 4,87 zł niż w sierpniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem we wrześniu 2023 r. wyniosła 150,85 zł.

Z wrześniowego badania wynika, że najtańszym sklepem została Biedronka. Na drugim miejscu znalazł się Lidl. Podium zamyka Auchan.

Gdzie po najtańsze zakupy. W pierwszej trójce Biedronka, Lid...

– Naszym zdaniem jesienią sieci handlowe będą mocno rywalizować o klientów i ich portfele. Walka między największymi graczami jest już wyraźnie widoczna, świadczy o tym choćby fakt, że po raz drugi z rzędu obserwujemy zmianę na fotelu lidera, który po Lidlu obecnie zajęła Biedronka – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Zmiana lidera najtańszych zakupów. Najniższe ceny w Biedronce

Z wrześniowego badania wynika, że Lidl nie nacieszył się długo tytułem najtańszej sieci handlowej. Nowym liderem na liście najtańszych sklepów została Biedronka. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 216,85 zł. To spadek o 11,85 zł, czyli o 5,07 proc. mniej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem do sieci Lidl.

– Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 4,93 zł (Lidl) i 9,51 zł (Auchan) – podano w raporcie i dodano, że najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2023 r. odnotowało w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 318,15 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach – 263,95 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w e-grocery - 355,07 zł. We wrześniu 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 0,84 zł mniej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (285,05 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Gdzie po najtańsze zakupy. W pierwszej trójce Biedronka, Lidl i Auchan. „Sieci handlowe będą mocno rywalizować o klientów i ich portfele" - Strefa Biznesu