Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gimnazjalisto do nauki! Test już za miesiąc

Aldona Minorczyk-Cichy
arc. PP
W tym roku przed uczniami trzecich klas gimnazjów spore wyzwanie. W kwietniu przystąpią do egzaminów gimnazjalnych według nowych zasad. Na razie znają je tylko z teorii. W praktyce poznają je 7, 8 i 9 grudnia podczas próbnych egzaminów. Nie są one obowiązkowe.

- Do tej pory o dyskietki z zadaniami do egzaminu poprosili dyrektorzy 506 gimnazjów, z 750 istniejących. Dzisiaj kończymy przyjmować zgłoszenia - informuje Jadwiga Brzdąk, wicedyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie.

Zadania z historii, wiedzy o społeczeństwie i przedmiotów przyrodniczych będą zamknięte - uczeń wybierze poprawną odpowiedź spośród podanych. Z języka polskiego i matematyki zadania będą zamknięte i otwarte, będzie też miejsce na dłuższą wypowiedź pisemną.

Podobnie jak rok temu przed próbnymi maturami, tak i teraz pojawiły się informacje, że wyniki grudniowych egzaminów będą miały wpływ na poziom trudności tych prawdziwych.

- Wtedy mówiono "napisz próbny źle, a w maju będzie łatwiej". Tak wtedy przy maturze, jak i teraz przy egzaminie gimnazjalnym - to nieprawda - mówi Jadwiga Brzdąk.

Dodaje, że próbne prace gimnazjalistów będą sprawdzane przez ich nauczycieli. OKE nie będzie zbierać ich wyników. Zaś arkusze z zadaniami kwietniowego egzaminu... są już gotowe.

- Leżą wydrukowane w sejfie CKE - mówi wicedyrektor jaworznickiej OKE.

Ubiegłoroczne wyniki były złe. Najlepsi uczniowie mogli uzyskać po 50 punktów za część humanistyczną, matematyczno-przyrodniczą i z języka obcego. Średnia województwa jest... średnia: 25,41 pkt z testu humanistycznego, 23,44 pkt z egzaminu ścisłego i 27 pkt z języka angielskiego. Najlepiej zdali gimnazjaliści w Bielsku-Białej, a najgorzej w Świętochłowicach. Z wyników można wysnuć wniosek, że małe ośrodki wcale nie są gorsze od wielkomiejskich.

Okazało się, że choć czytanie ze zrozumieniem nie nastręcza uczniom problemów, gorzej już, gdy uczniowie muszą przeprowadzić analizę tekstu czy wyciągać wnioski. Kłopoty sprawia im tworzenie własnego tekstu. Uczniowie nie potrafią argumentować. Trudność sprawia im rozwiązywanie zadań złożonych.

Wyniki grudniowych testów nie będą miały wpływu na oceny z przedmiotów, natomiast pozwolą nauczycielom i młodzieży dowiedzieć się, jakie elementy testów mogą sprawić trudność.
Nowa podstawa programowa to - według MEN - odejście od uczenia pod testy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!