Węzeł Gliwice-Sośnica jest największym węzłem drogowym w Europie
Węzeł autostradowy Gliwice-Sośnica łączy dwie spośród trzech najdłuższych autostrad w Polsce: A1 (prowadząca z północy na południe) oraz A4 (prowadząca ze wschodu na zachód). Spotykają się tutaj również:
- droga wojewódzka nr 902,
- droga krajowa nr 44.
Jest on częścią trasy europejskiej nr 40. Ta prowadzi z Calais we Francji do Ridder w Kazachstanie.
Węzeł autostradowy Gliwice-Sośnica został nazwany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad największym węzłem drogowym w Europie.
Fotoradar na węźle Sośnica
Węzeł Sośnica został zaprojektowany w czasach PRL-u, kiedy planowano budowę tras A1 i A4. Prace przerwano ze względu na kryzys gospodarczy. Prowizoryczne węzeł w pierwotnej formie powstał dopiero w 2005 roku, kiedy wybudowano odcinek autostrady A4 od Kleszczowa do Chorzowa.
30 maja 2008 roku GDDKiA podpisało wartą 853 mln zł umowę z firmą J&P Avax. W ramach kontraktu:
- Rozebrano poprzedni węzeł
- Wybudowano 16 wiaduktów
- Przebudowano ulicę Pszczyńską w Gliwicach
3-poziomowy węzeł Sośnica oddano do użytku 23 grudnia 2009 roku.
Fotoradar w pół roku zrobił 26,5 tys. zdjęć. W ramach zemsty został zniszczony
Zjazd z autostrady A1 na autostradę A4 na węźle Sośnica przez wiele lat uchodził za jeden z najbardziej niebezpiecznych punktów na drogach województwa śląskiego.
Na autostradzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 140 km/h. Rozpędzeni kierowcy, skręcając w zjazd z dużą prędkością, nie potrafili wyhamować na tzw. "ślimaku" (lub "trąbce") i uderzali w barierki z dużą prędkością, co kończyło się licznymi kolizjami oraz wypadkami. Niewielu respektowało funkcjonujące w tym miejscu ograniczenie prędkości do 50 km/h.
W związku z tym GDDKiA zdecydowało o ustawieniu na feralnym zjeździe fotoradaru. Ten pojawił się przy drodze w lipcu 2018 roku.
Nie przegap
- Lokalizacja urządzenia wynika z bardzo dużej ilości zdarzeń drogowych, została wytypowana w związku z wpływającymi wnioskami w szczególności z KWP Katowice oraz katowickiego oddziału GDDKiA - informowała Dziennik Zachodni GDDKiA.
W niespełna pół roku nowy fotoradar zrobił kierowcom łamiącym przepisy... 26,5 tys. zdjęć!
Zapewne jeden ze sfrustrowanych mandatowiczów w lutym 2019 roku postanowił zemścić się na fotoradarze. Urządzenie zostało zniszczone. Uszkodzono jego obudowę, pancerną szybę wizjera kamery, lampę błyskową oraz głowicę. Zniszczenia GDDKiA naprawiło w marcu.
Czy fotoradar sprawił, że na węźle Sośnica jest bezpieczniej? Policja podaje statystyki
Najlepszym wyznacznikiem dobrego działania fotoradaru są statystyki zdarzeń drogowych w miejscu, gdzie został on postawiony.
Oferta promocyjna
W miejscu funkcjonowania fotoradaru zaobserwowaliśmy znaczną poprawę bezpieczeństwa. Wcześniej większość kierowców brała ten łuk z dużą pewnością, nie dostosowując się do ograniczenia prędkości, a to nie zostało w tym miejscu ustawione przypadkowo. Takie zachowanie kończyło się wieloma kolizjami oraz wypadkami - mówi podkom. Janusz Szydło z Komendy Miejskiej Policji w Gliwicach
W miejscu funkcjonowania fotoradaru zaobserwowaliśmy znaczną poprawę bezpieczeństwa - podkom. Janusz Szydło
Statystyka zdarzeń drogowych na zjeździe z autostrady A1 na autostradę A4:
- 2017 rok - 95
- 2018 rok - 18 (radar został ustawiony w lipcu)
- 2019 rok - 1
- Można powiedzieć, że ograniczyliśmy ilość zdarzeń drogowych prawie o sto procent - dodaje podkom. Janusz Szydło.
Wcześniej podobne rozwiązanie zastosowano w Katowicach na zjeździe z DK86 na autostradę A4. Tam również w znacznym stopniu ograniczyło to liczbę kolizji oraz wypadków.
Zobacz koniecznie
Rozwiąż i poznaj swój wynik
Bądź na bieżąco i obserwuj
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?