Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gliwice w tym roku rezygnują z roweru miejskiego

PAP
PAP
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Lucyna Nenow / Polska Press
Gliwicki samorząd nie będzie w tym roku uruchamiał swojego systemu roweru miejskiego. Powodem są zbyt wysokie ceny uzyskane w przetargu. Miasto zaczeka na uruchomienie Roweru Metropolitalnego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię

Jak przekazał gliwicki magistrat w swoim środowym biuletynie, zakończył się przetarg na organizację Gliwickiego Roweru Miejskiego w 2023 r. Nie wybrano żadnej oferty, bo wszystkie przekroczyły kwotę zabezpieczoną w budżecie miasta na ten cel – blisko 1,1 mln zł. Najtańsza oferta okazała się o 369 tys. zł droższa.

„W trudnej sytuacji finansowej, w której znalazły się obecnie wszystkie samorządy w Polsce, Gliwice nie mogą sobie pozwolić na dalsze dokładanie do systemu. Zresztą nie tylko Gliwice – ze względu na wysokie koszty rower miejski zniknął też między innymi z Bielska-Białej, Kalisza, Poznania czy Rybnika” – podano w gliwickim biuletynie.

Miasto wskazało też, że w 2022 r. wpływy do miejskiej kasy z opłat w systemie Gliwickiego Roweru Miejskiego wyniosły 67 tys. zł, co pokryło 6 proc. kwoty wydanej na utrzymanie systemu. Władze Gliwic zadeklarowały już, że środki, które miały zostać przeznaczone na Gliwicki Rower Miejski w 2023 r., zostaną przesunięte na kolejne inwestycje i remonty infrastruktury rowerowej.

Wśród planów inwestycyjnych miasto ma budowę nowych tras rowerowych (m.in. przy ul. Toszeckiej, ul. Strzelców Bytomskich i ul. Portowej; między ul. Jesienną a Wschodnią; wzdłuż obwodnicy zachodniej) i przebudowę istniejących tras (np. przy ul. Mickiewicza). Część zadań jest dofinansowana z zewnątrz.

Projektowane będą kolejne trasy rowerowe, np. z Gliwic do Pyskowic i Gierałtowic oraz kolejne odcinki trasy rowerowej w śladzie kolejki wąskotorowej, która niegdyś kursowała z dzielnicy Trynek m.in. do Rud. Potrzeby rowerzystów mają być też uwzględnione w projekcie przyszłego Parku Południowego w rejonie ul. Rybnickiej.

Miasto sygnalizuje, że brak Gliwickiego Roweru Miejskiego nie oznacza całkowitej rezygnacji z systemu miejskich wypożyczalni. Gliwice przystąpią do Roweru Metropolitalnego, na którego uruchomienie, zarządzanie i eksploatację postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego prowadzi Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Przed tygodniem władze GZM poinformowały, że w procedurze zamówienia systemu Roweru Metropolitalnego wpłynęło piąte już odwołanie. W połowie grudnia ub. roku GZM informowała o zakończeniu dialogu konkurencyjnego i skompletowaniu dokumentów w postępowaniu dot. zamówienia, zapowiadając wysyłkę zaproszeń do złożenia ofert przez uczestników dialogu.

W przyjętej w grudniu ub. roku wieloletniej prognozie finansowej GZM na Rower Metropolitalny w latach 2023-2029 przewidziano 240 mln zł, w tym 35,8 mln zł w 2023 r. i po 33,6 mln zł w latach kolejnych.

Przygotowywany od paru lat Rower Metropolitalny ma być spójnym systemem roweru miejskiego dla 41 tworzących GZM miast i gmin. Ma to być przede wszystkim środek transportu, który przez cały rok ułatwi podróżowanie po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Ma zastąpić systemy rowerów miejskich zamawiane dotąd oddzielnie przez niektóre miasta.

Początkowo władze Metropolii sygnalizowały zamiar uruchomienia systemu Roweru Metropolitalnego w 2022 r., potem na początku 2023 r.

Wstępne założenia systemu, w tym jego całoroczność, przyniosła koncepcja zamówiona przez GZM w lipcu 2020 r., a opublikowana pod koniec stycznia 2021 r. Po uzgodnieniach koncepcji z gminami zarekomendowano, aby w wypożyczalniach udostępniane były rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza m.in. proste stojaki zamiast drogich stacji.

Koncepcja nie określiła precyzyjnie wielu ostatecznych założeń. Jak deklarowali przedstawiciele urzędu metropolitalnego, ogłaszając postępowanie, dialog konkurencyjny miał doprowadzić do doprecyzowania warunków zamówienia, m.in. w zakresie długości okresu trwania umowy, ostatecznych parametrów rowerów i stacji, warunków świadczenia usługi serwisowania rowerów, relokacji czy sposobu zorganizowania najmu długoterminowego dla rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz rowerów niestandardowych typu cargo czy tandem.

Przed uruchomieniem Roweru Metropolitalnego GZM zapewnia kolejne sezony integracji rowerów miejskich na obszarze GZM. Oznacza to finansowanie wymiany rowerów między systemami działającymi w kilku miastach, w tym w Katowicach, Tychach i Sosnowcu.(PAP)

autor: Mateusz Babak

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera