Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

GZM otrzymała 90 mln zł na zakup 35 autobusów elektrycznych. Trafią do Rybnika, Cieszyna, Jastrzębia-Zdroju i Żor

Magdalena Grabowska
Magdalena Grabowska
arc.Magda Pasiewicz/Polskapress
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otrzyma z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej aż 90 mln zł dofinansowania na zakup 35 autobusów o napędzie elektrycznym. Pojazdy trafią do Rybnika, Cieszyna, Jastrzębia-Zdroju i Żor. W ramach drugiej edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże w formie dotacji 90 mln zł Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na zakup 35 autobusów.

Dzięki dofinansowaniu, Rybnik planuje zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym. Na tę inwestycję otrzyma z NFOŚiGW dofinansowanie w wysokości 45 500 000 zł. Cieszyn zakupi 6 autobusów o napędzie elektrycznym, na co otrzyma 9 435 000 zł dotacji. Natomiast Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju dzięki dotacji w wysokości 26 341 065 zł i pożyczce 8 780 355 zł zakupi 11 autobusów o napędzie elektrycznym z których będą korzystać mieszkańcy miasta Żory.

- Zakup kilkudziesięciu nowoczesnych autobusów o napędzie elektrycznym i wodorowym wpisuje się w przyjazny środowisku naturalnemu, dynamiczny, zrównoważony rozwój regionu. Ekologiczny transport publiczny, dostępny dla mieszkańców Śląska, w tym także dla osób z niepełnosprawnością, to poprawa jakości powietrza i codziennego życia ludzi. Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w każdej dziedzinie przyczynia się do rozwoju społeczno-gospodarczego naszego kraju – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Tabor Metropolii zasilą 24 sztuki niskopodłogowych autobusów 12-metrowych oraz 11 sztuk niskopodłogowych przegubowych autobusów 18-metrowych. Autobusy mają być zasilane z własnych magazynów energii. Zakupione pojazdy będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i zasilą tabory PKM Świerklańca, Katowic, Sosnowca i Gliwic.

W ramach projektu zostaną również zakupione mobilne lub stacjonarne ładowarki wolnego ładowania (21 szt.) oraz będą przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 430 osób - kierowców oraz mechaników. Całkowity koszt inwestycji to 141 832 530 zł, a dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej to 90 mln zł.

- Przy wdrażaniu programu „Zielony Transport Publiczny”, dbamy o to, aby z nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego mogli korzystać wszyscy, bez względu na miejsce zamieszkania – zaznacza Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska - przy tym staramy się także wypracowywać najlepsze rozwiązania, które poprawią jakość życia Polaków w zakresie lepszego stanu powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego bez wątpienia jest istotnym elementem w osiągnięciu tego ważnego celu- dodaje.

Zobacz zdjęcia:

Miasto Rybnik planuje zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym. Zakupione pojazdy o długości 12 m będą niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Posiadać będą również monitoring, alkoblokadę oraz defibrylator. Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 6 mechaników i naukę obsługi pojazdu. Całkowity koszt inwestycji to 86 100 000 zł a dotacja z NFOŚiGW to 45 500 000 zł.

Cieszyn w ramach przedsięwzięcia planuje zakup sześć autobusów elektrycznych (2 małe – do 8 m. długości i 4 duże – do 12 m.). Będą wyposażone w klimatyzację, system dynamicznej informacji pasażerskiej, wewnętrzny monitoring wizyjny, kasowniki biletów elektronicznych. Ponadto w ramach projektu zostaną zakupione i zamontowane dwa punktów ładowania typu plug-in, które zostaną przeznaczone dla małych autobusów oraz 4 punkty ładowania typu plug-in dla dużych autobusów. Oprócz tego zaplanowane jest przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 10 kierowców i 4 mechaników. Całkowity koszt inwestycji to 15 571 800 zł, dotacja z NFOŚiGW to 9 435 000 zł.

Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju zakupi natomiast jedenaście autobusów o napędzie elektrycznym o długości 12 m. Zakupione niskopodłogowe zostaną przekazane miastu Żory i będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 26 kierowców. Całkowity koszt inwestycji to 35 121 420 zł, dotacja z NFOŚiGW to 26 341 065 zł oraz pożyczka 8 780 355 zł.

- W przygotowaniu i wdrażaniu elektromobilności potrzebne są działania na poziomie lokalnym: potrzebna jest infrastruktura, rozwój transportu publicznego oraz sposobów magazynowania energii. Potrzebne są również strategie, które pozwolą realizować zadania służące poprawie jakości życia naszych obywateli. Samorządy są dla nas stroną i partnerem w tych wszystkich działaniach a zeroemisyjne pojazdy trafiają do samorządów w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i sukcesywnie zasilają floty poszczególnych przewoźników - mówi Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Umowy o udzielenie dotacji w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” zostały podpisane 5 września 2022 r. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przewiduje zakończyć projekt 31 października 2025 r., miasto Rybnik - 23 października 2023 r., natomiast miasta Cieszyn i Jastrzębie Zdrój - 31 marca 2024 r. Jak podaje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, dzięki inwestycji ma zmniejszyć się emisja dwutlenku węgla o ok. 2063,83 tony w ciągu roku, a także ograniczyć emisję tlenków azotu (o blisko 6,24 tony/rok) i pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o ok. 0,087 tony rocznie.

Rybnik zmniejszy emisję CO2 o ponad 1 344,62 tony/rok, ograniczy emisję tlenków azotu o ok. 0.006 tony/rok oraz emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 1,03 tony/rok.

Miasto Cieszyn zmniejszy emisję CO2 o 143,35 tony/rok, ograniczy emisję tlenków azotu o 1,084 tony/rok oraz emisję pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,023 tony/rok.

Z kolei Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju zmniejszy emisję CO2 o 579,53 tony/rok a także ograniczy emisję tlenków azotu o 1,67 tony/rok oraz emisję pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,028 tony/rok.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera