Związek Regionalnych Portów Lotniczych podsumował trzy kwartały 2018 roku na polskich lotniskach regionalnych pod kątem liczby pasażerów obsłużonych w ruchu ogółem. I okazuje się, że od stycznia do września 2018o roku w trzynastu polskich lotniskach funkcjonujących w regionach obsłużono rekordowe, prawie 21,9 mln podróżnych. To o 3,2 mln więcej (+17,1%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Po trzech kwartałach 2018 roku udział krajowych portów regionalnych w całości obsłużonego ruchu pasażerskiego w Polsce (35,4 mln pasażerów) wyniósł 62%. Pozostałe 38% ruchu pasażerskiego, czyli 13,5 mln podróżnych, skorzystało z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie. W sumie więc w całej Polsce od początku roku było 35,6 mln pasażerów. Dla przypomnienia - aktualna liczba mieszkańców Polski to nieco ponad 37 mln.
Kto jest na szczycie? Tu niespodzianka. Jak zwykle pierwsze w Polsce jest Okęcie, a drugi - Kraków. Miejsce trzecie od kilku lat zajmował Gdańsk, odkąd odebrał je Katowicom w 2012. Ale w tym roku - zmiana. Katowice triumfalnie wracają na pudło. Czy uda się utrzymać trzecie miejsce za cały 2018 rok?
Wśród pięciu portów regionalnych z największą liczbą obsłużonych pasażerów za styczeń - wrzesień 2018 - znalazły się:
- Kraków - 5,06 mln
- Katowice - 3,97 mln
- Gdańsk - 3,88 mln
- Wrocław - 2,59 mln
- Modlin - 2,33 mln
.
Największy liczbowy wzrost pasażerów w okresie dziewięciu miesięcy 2018 roku odnotowały lotniska w:
- Katowicach - 844 tys.,
- Krakowie - 705 tys.,
- Poznaniu - 588 tys.,
- Wrocławiu - 389 tys.
- Gdańsku - 317 tys.
Z kolei w gronie regionalnych portów lotniczych z największym procentowym wzrostem ruchu pasażerskiego po trzech kwartałach bieżącego roku znalazły się:
- Zielona Góra - 52,9%,
- Poznań - 41,3%,
- Bydgoszcz - 27,3%,
- Katowice - 27%
- Wrocław - 17,6%
Czego należy się spodziewać w 2019 roku? Na pewno nie tak spektakularnych wzrostów.
- Na horyzoncie wyraźnie rysują się czynniki, które stanowić będą niewątpliwe zagrożenie dla dalszego utrzymania wysokiej dynamiki wzrostu. Od kilku miesięcy jednym z nich jest rosnąca cena nafty lotniczej. Od września 2017 roku obserwujemy systematyczny wzrost ceny baryłki nafty lotniczej z poziomu około 60 dolarów do 95 dolarów w październiku 2018. W odpowiedzi na tę sytuację, największe na rynku linie niskokosztowe starają się maksymalizować przychody m.in. poprzez zmianę polityki bagażowej, co wiąże się ze wzrostem średniej ceny biletu. W konsekwencji, na wrażliwym cenowo rynku przewozów niskokosztowych, pasażerowie mogą zacząć ograniczać intensywność podróży lotniczych. Low-costy koncentrują też swoją działalność na większych lotniskach regionalnych, likwidując bazy w mniejszych portach. Niepokoi także sytuacja na rynku przewozów czarterowych. Przyspieszona restrukturyzacja jednego z największych krajowych przewoźników, co wiąże się m.in. z redukcją jego floty do jednego samolotu, powoduje niepewność, co do przyszłorocznego sezonu czarterowego - komentuje Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
Na razue jednak wiadomo, że rok 2018 będzie najlepszym w historii polskich portów regionalnych. Średni procentowy wzrost ruchu w regionach od początku roku kształtuje się na poziomie 17%. W tym samym okresie, według danych ACI Europe, średni procentowy wzrost ruchu pasażerskiego dla europejskich lotnisk wyniósł ok. 7%. Cieszy nas fakt, że po trzech kwartałach 2018 roku wszystkie trzynaście polskich portów regionalnych zanotowało wzrost liczby pasażerów.
W 2017 roku w polskich portach regionalnych obsłużono ponad 24,34 mln pasażerów, o prawie 3 mln więcej (+14%) w porównaniu z rokiem 2016. W całej Polsce, razem z Okęciem, było ich nieco pond 40 mln. Udział lotnisk w regionach w całości ruchu pasażerskiego obsłużonego w Polsce (40,09 mln pasażerów) w 2017 roku wyniósł 61%, pozostałe 39% (15,75 mln pasażerów) skorzystało z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie. Aktualnie ZRPL zakłada, że w 2018 roku w regionalnych portach lotniczych może zostać obsłużonych prawie 28 mln pasażerów, czyli o około 3,7 mln więcej niż przed rokiem.
Od początku 2018 roku w stołecznym porcie zostało obsłużonych 13,7 mln pasażerów (od stycznia do września 2017 roku – 12 mln), z czego 12,4 mln w samym tylko ruchu międzynarodowym (wzrost o 18,8 proc.). Udział w nim pasażerów tranzytowych zbliżył się do poziomu 30 procent.
Wpisz miejscowość i sprawdź wyniki wyborów
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Wybory samorządowe 2018: Jak wyglądała kampania wyborcza
Jak głosowaliśmy w wyborach samorządowych: Incydenty + wydarzenia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?