Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Interpretacje 2015: Walka zakończona. Laur Konrada dla Mai Kleczewskiej i „Dybuka”

Henryka Wach-Malicka
Nagrodzony spektakl Dybuk
Nagrodzony spektakl Dybuk Magda Hueckel
Mistrzowskim spektaklem opery „Czarodziejska góra” i wręczeniem nagród zakończył się wczoraj w Katowicach teatralny festiwal „Interpretacje”. Niespodzianką był projekt „Witom - Żegnom”

Laur Konrada, nagroda dla najlepszego reżysera tegorocznego festiwalu „Interpretacje”, został więc przyznany. Otrzymała go Maja Kleczewska, inscenizatorka „Dybuka” Szymona An-skiego na scenie Teatru Żydowskiego w Warszawie.

To już drugie zwycięstwo tej reżyserki na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej w Katowicach; poprzedni Laur Konrada otrzymała w2006 roku, za reżyserię dramatu „Woyzeck”.

Przedstawienie Mai Kleczewskiej, oryginalne w ujęciu tematu i sugestywne w emocjonalnym klimacie, a jednocześnie nowatorskie w formie teatralnej, nagrodziło swoimi głosami (i tradycyjnymi „mieszkami”, o wartości 10 tys. zł każdy) troje jurorów: dramatopisarka i scenarzystka - Małgorzata Sikorska-Miszczuk, kompozytor - Jan Kanty Pawluśkiewicz oraz reżyser - Remigiusz Brzyk.

Tylko jeden głos mniej otrzymał Paweł Miśkiewicz, reżyser spektaklu „Kto wyciągnie kartę wisielca, kto błazna?” (według „Króla Leara” W. Szekspira) z Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie, którego wyróżnili: aktorka Ewa Błaszczyk i dyrektor naczelny Mayflower Theatre w Southampton - Michael Ockwell.

Z ocenami jurorów rozminęły się natomiast opinie widzów, którzy swoją nagrodę przyznali Ewelinie Marciniak za „Portret damy” na podstawie powieści Henry’ego Jamesa, wyreżyserowany w gdańskim Teatrze Wybrzeże. Zrealizowana z ogromnym teatralnym rozmachem, swobodnie żeglująca po różnych konwencjach (od groteski po dramat egzystencjalny) inscenizacja nie tylko zyskała uznanie kształtem plastycznym, ale przede wszystkim ujęciem (nomen omen) portretu kobiety uwikłanej w wewnętrzną wojnę miedzy potrzebą niezależności a konwenansami i własną seksualnością. Ten spektakl, prezentowany jako ostatni w stawce konkursowej, zyskał także uznanie dziennikarzy, którzy jego reżyserce przyznali swoją nagrodę.

W przeddzień finału „Interpretacji” miłą niespodzianką dla widzów okazał się projekt teatralny „Witom - żegnom”, poświęcony fenomenowi wspólnoty artystycznej, jaką były, i są, w naszym regionie orkiestry dęte. Bezpretensjonalne, mądre i atrakcyjne w formie widowisko wyreżyserował Remigiusz Brzyk, przy współpracy m.in. prof. Zbigniewa Kadłubka, aktorów, muzyków i wielu pasjonatów… orkiestr dętych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!