Prezydent Anna Hetman chce wprowadzenia komunikacji bezbiletowej dla wszystkich mieszkańców Jastrzębia-Zdroju, ale władze Międzygminnego Związku Komunikacyjnego, do którego należy miasto, przekonują, że będą to zbyt duże koszty i proponują wprowadzenie darmowych przejazdów wyłącznie dla uczniów i studentów... na terenie całego Związku, a więc także w dziewięciu pozostałych miejscowościach, takich jak: Pawłowice, Mszana, Czerwionka-Leszczyny, Suszec, Rydułtowy, Pszów, Marklowice, Radlin oraz Żory (gdzie bezbiletowa komunikacja funkcjonuje od lat).
O wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji w Jastrzębiu mówi się od dawna. To temat, który pojawiał się wielokrotnie w rozmowach między władzami Jastrzębia i MZK. Jak szacują władze Związku, wprowadzenie taryfy zerozłotowej dla wszystkich jastrzębian to dodatkowy koszt około 5 mln zł.
- Jak pokazuje doświadczenie Żor, gdzie wprowadzono komunikację bezbiletową, czy Pawłowic, gdzie płaci się złotówkę za cały dzień jazdy, lawinowo wzrosła liczba tzw. wozokilome-trów. Mieszkańcy domagali się kolejnych linii i kursów, a lokalne władze, nie mając zbytnio pola manewru, realizowały te postulaty, co pociągnęło za sobą dodatkowe koszty - twierdzi Benedykt Lanuszny, dyrektor biura MZK w Jastrzębiu.
W przypadku Żor liczba wozokilometrów od 2012 roku wzrosła o ponad 250 tys., a koszty zwiększyły się blisko dwukrotnie z 2 do 3,6 mln zł (koszt funkcjonowania samej bezpłatnej komunikacji w 2015 r. wyniósł w Żorach blisko 2,5 mln zł). - Ale wprowadzenie BKM okazało się ogromnym sukcesem. Żorzanie chętniej korzystają z autobusów, rezygnując z samochodów. To wpływa m.in. na zmniejszenie korków - mówi Anna Ujma z urzędu w Żorach.
Jak przekonują w MZK, wprowadzenie bezbiletowej komunikacji tylko dla mieszkańców Jastrzębia powoduje kolejne problemy dla Związku. To m.in. spadek liczby pasażerów na liniach płatnych i problemy z weryfikacją pasażerów spoza miasta. - Musielibyśmy zwiększyć liczbę kontrolerów, by wyegzekwować płatność od osób z innych gmin. W Żorach bez biletu jeżdżą wszyscy, nawet ci spoza miasta, więc kontrola nie jest konieczna - wyjaśnia Benedykt Lanuszny.
Władze MZK proponują więc bezbiletową komunikację dla uczniów i studentów. Obecnie taryfa ta dotyczy dzieci do 4. roku życia i seniorów powyżej 70 lat. - Zmiana zapewniłaby darmowe przejazdy dla 80 proc. pasażerów z Jastrzębia. Od strony technicznej ten wariant byłby łatwiejszy do realizacji w mieście, gdzie sieć komunikacyjna jest duża. Koszty byłyby też niższe - mówi Daniel Wawrzyczek, przewodniczący zarządu MZK.
Władze Jastrzębia chcą zmian. - Mieszkańcy są niezadowoleni z funkcjonowania komunikacji, a miasto wydaje na nią ponad 12 mln zł. Trzeba zapewnić efektywną, ekonomiczną i dopasowaną do potrzeb mieszkańców komunikację, a taką jest ta z taryfą 0 zł - mówi Katarzyna Wołczańska, rzecznik UM.
*Marszałek Saługa: PiS buduje swoją siłę na lęku ludzi ROZMOWA JEDEN NA JEDEN
*Wojewoda Wieczorek: Nie będzie medialnych rozliczeń ROZMOWA JEDEN NA JEDEN
*Katowice: 390 porzuconych psów i kotów w te wakacje ZOBACZ ZDJĘCIA, MOŻE ZECHCESZ ADOPTOWAĆ
*Dzieci zasypiają w każdych warunkach NAJŚMIESZNIEJSZE FOTKI
*Sprawdzony i prosty przepis na leczo SPRÓBUJ I SIĘ PRZEKONAJ
*W pełni wyposażone mieszkanie w centrum Katowic może być Twoje! Dołącz do graczy loterii "Dziennika Zachodniego"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?