Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jastrzębie: Jazda za darmo tylko dla wybranych?

B. Wojsa, S. Kamczyk
Wielu jastrzębian nie wierzy w darmowe busy. - Nie każdą obietnicę można spełnić - mówi Jakub Badach
Wielu jastrzębian nie wierzy w darmowe busy. - Nie każdą obietnicę można spełnić - mówi Jakub Badach fot. bartosz wojsa
Są nowe pomysły na organizację darmowych przejazdów autobusami w Jastrzębiu. W Żorach chwalą się, że darmowa komunikacja jest ich ogromnym sukcesem.

Prezydent Anna Hetman chce wprowadzenia komunikacji bezbiletowej dla wszystkich mieszkańców Jastrzębia-Zdroju, ale władze Międzygminnego Związku Komunikacyjnego, do którego należy miasto, przekonują, że będą to zbyt duże koszty i proponują wprowadzenie darmowych przejazdów wyłącznie dla uczniów i studentów... na terenie całego Związku, a więc także w dziewięciu pozostałych miejscowościach, takich jak: Pawłowice, Mszana, Czerwionka-Leszczyny, Suszec, Rydułtowy, Pszów, Marklowice, Radlin oraz Żory (gdzie bezbiletowa komunikacja funkcjonuje od lat).

O wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji w Jastrzębiu mówi się od dawna. To temat, który pojawiał się wielokrotnie w rozmowach między władzami Jastrzębia i MZK. Jak szacują władze Związku, wprowadzenie taryfy zerozłotowej dla wszystkich jastrzębian to dodatkowy koszt około 5 mln zł.

- Jak pokazuje doświadczenie Żor, gdzie wprowadzono komunikację bezbiletową, czy Pawłowic, gdzie płaci się złotówkę za cały dzień jazdy, lawinowo wzrosła liczba tzw. wozokilome-trów. Mieszkańcy domagali się kolejnych linii i kursów, a lokalne władze, nie mając zbytnio pola manewru, realizowały te postulaty, co pociągnęło za sobą dodatkowe koszty - twierdzi Benedykt Lanuszny, dyrektor biura MZK w Jastrzębiu.
W przypadku Żor liczba wozokilometrów od 2012 roku wzrosła o ponad 250 tys., a koszty zwiększyły się blisko dwukrotnie z 2 do 3,6 mln zł (koszt funkcjonowania samej bezpłatnej komunikacji w 2015 r. wyniósł w Żorach blisko 2,5 mln zł). - Ale wprowadzenie BKM okazało się ogromnym sukcesem. Żorzanie chętniej korzystają z autobusów, rezygnując z samochodów. To wpływa m.in. na zmniejszenie korków - mówi Anna Ujma z urzędu w Żorach.

Jak przekonują w MZK, wprowadzenie bezbiletowej komunikacji tylko dla mieszkańców Jastrzębia powoduje kolejne problemy dla Związku. To m.in. spadek liczby pasażerów na liniach płatnych i problemy z weryfikacją pasażerów spoza miasta. - Musielibyśmy zwiększyć liczbę kontrolerów, by wyegzekwować płatność od osób z innych gmin. W Żorach bez biletu jeżdżą wszyscy, nawet ci spoza miasta, więc kontrola nie jest konieczna - wyjaśnia Benedykt Lanuszny.

Władze MZK proponują więc bezbiletową komunikację dla uczniów i studentów. Obecnie taryfa ta dotyczy dzieci do 4. roku życia i seniorów powyżej 70 lat. - Zmiana zapewniłaby darmowe przejazdy dla 80 proc. pasażerów z Jastrzębia. Od strony technicznej ten wariant byłby łatwiejszy do realizacji w mieście, gdzie sieć komunikacyjna jest duża. Koszty byłyby też niższe - mówi Daniel Wawrzyczek, przewodniczący zarządu MZK.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!