Jastrzębie-Zdrój: 13 mln zł na nowy wiadukt i rondo zamiast niebezpiecznego skrzyżowania. Czekali od lat na tą inwestycję
Obecnie ze względu na zły stan techniczny wiaduktu, jedna jezdnia jest wyłączona z ruchu, a na drugiej wprowadzone ograniczenia do jednego pasa ruchu.
To spory kłopot w Jastrzębiu, bo ruch z ograniczeniem nośności do 3,5 t odbywa się tylko w kierunku ul. Pszczyńskiej. Cała droga, która będzie objęta inwestycją, ma 596 metrów długości, w tym zrobione będą nowe chodniki, ścieżki rowerowe (łącznie prawie 1200 m po obydwu stronach drogi), nowe oświetlenie, odwodnienie.
Wspieramy Lokalny Biznes!
Skąd pieniądze na remont? Wojewoda śląski właśnie przekazał samorządom 134 mln zł w ramach Funduszu Dróg Samorządowych na inwestycje drogowe na Śląsku.
- „Rekordzistą”, jeśli chodzi o środki przyznane na jedno zadanie, jest właśnie Jastrzębie-Zdrój, do którego trafi aż 12 mln 710 tys. 074,50 zł. Środki te pozwolą na rozbudowę odcinka al. Piłsudskiego wraz ze skrzyżowaniem oraz budowę wiaduktu – potwierdza Alina Kucharzewska, rzecznik wojewody śląskiego.
Już w ubiegłym roku miasto planowało znaleźć wykonawcę “za swoje”, ale nic z tego nie wyszło. Dopiero miesiąc temu ogłoszono przetarg na wykonanie tej inwestycji, a urząd liczył właśnie na pieniądze z konkursu od wojewody. I udało się. Zadanie będzie droższe, nawet 25 mln zł, ale miasto dołoży z własnej kiesy.
– To duże wsparcie i bardzo cieszę się, że otrzymaliśmy to dofinansowanie. Długo na nie czekaliśmy ale warto było, bo kwota jest znacząca. Mamy oczywiście w budżecie zabezpieczoną pozostałą sumę – mówi prezydent Anna Hetman.
Jest to jedno z najniebezpieczniejszych skrzyżowań w mieście. Ze względu na ograniczoną widoczność oraz niekorzystne ukształtowanie wysokościowe dochodzi na nim do dużej ilości wypadków.
Realizacja projektu poprawi bezpieczeństwo oraz stworzy inwestorom odpowiednie warunki do powstawania nowych podmiotów gospodarczych w tym rejonie. Zadanie obejmuje drogę, przy której znajdują się bardzo liczne przedsiębiorstwa, a także podmioty świadczące usługi publiczne (szkoły, urzędy, kościół, przychodnie). Przebudowywany odcinek jest też główną droga dojazdową do jednej z kopalni JSW. Łączy się także bezpośrednio z ulicą Cieszyńską, która prowadzi do granicy z Czechami.
Przypomnijmy, że projekt budowy wiaduktu zakłada między innymi budowę dwóch niezależnych mostów, osobno dla każdej z jezdni. Obiekt podzielony będzie, jak do tej pory, na dwa pasy w każdym kierunku. Dzięki takiej konstrukcji zyskujemy gwarancję, że jego użyteczność, pomimo szkód górniczych, będzie wydłużona. Poprawione zostaną także parametry drogi, która awansuje z automatu do kategorii dróg głównych.
Niebezpieczne dziś skrzyżowanie zmieni się w jedno największych w mieście rond. Przy budowie samego wiaduktu część wąwozu zostanie zasypana, jednak pozostawiony zostanie przepust na planowaną budowę torów kolejowych. Obiekt będzie miał 70 metrów długości i 20 szerokości.
Wykonawcę inwestycji poznamy w połowie roku. Planowany termin rozpoczęcia budowy wiaduktu zależy bezpośrednio od procedury przetargowej. Roboty budowlane potrwają niecałe 2 lata a realizowane będą etapami, zgodnie z uzgodnioną z wykonawcą.
Obejrzyj dokładnie
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?