Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kanał Gliwicki: Modernizacja śluz pobudzi transport wodny

Redakcja
Poprawa warunków transportu wodnego na Kanale Gliwickim, przesunięcie zapotrzebowania na transport wodny śródlądowy z transportu kolejowego i drogowego, czy poprawa warunków środowiska naturalnego - to tylko kilka z celów projektu "Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Pierwsze prace rozpoczęły się jesienią 2012 roku. - Śluzy na kanale wymagają modernizacji, natomiast ich stan techniczny jest zróżnicowany. Dlatego przy określaniu zakresu modernizacji wytypowano te obiekty, które wymagają od nas szybkich działań dla ich ratowania lub wykonanie których przyniesie największe korzyści w zakresie gospodarki wodnej - tłumaczy dyr. Tomasz Cywiński z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.

Z przeprowadzonych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach analiz, wynika że zwiększenie możliwości przewozowych Kanału Gliwickiego wymaga w pierwszym rzędzie modernizacji czterech śluz - Kłodnica (zlokalizowanej w woj. Opolskim), Rudziniec (woj. Śląskie), Dzierżno (woj. Śląskie) oraz Łabędy (woj. Śląskie). Pozostałe śluzy Kanału Gliwickiego - Sławięcicie oraz Nowa Wieś przewidziano do modernizacji w II etapie projektu ze względu na lepszy stan techniczny (ten projekt znajduje się na liście rezerwowej projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013). Pozostałe elementy Kanały Gliwickiego, m.in. koryto żeglugowe, jazy, przelewy awaryjne, syfony będą modernizowane w przyszłej perspektywie finansowej POIiŚ w latach 2014-20.

Zakres prac modernizacyjnych, które zostaną przeprowadzone na Kanale Gliwickim, jest bardzo bogaty. W ramach robót przewiduje się m.in. rekonstrukcję betonów na głowie górnej i dolnej, remont dna i ścian komór oraz międzyśluzia, remonty budynków technicznych oraz sterowni śluz, budowę nowych budynków socjalnych, remont awanportów i wykonanie w nich przystani umożliwiających zestawom towarowym oczekiwanie na śluzowanie, odtworzenie zasuw międzykomorowych umożliwiających oszczędzanie wody. Część wrót i zasuw śluz będzie wymieniona. Ponadto wymienione zostaną instalacje, a sieć elektryczna przystosowana zostanie do zasilania rezerwowego agregatorem prądotwórczym.

Wszystkie prace mają zostać zakończone w 2015 roku, a efekty projektu "Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej" będą znaczące. - Rokowania sią bardzo obiecujące - mówi Cywiński. I dodaje: - Zmniejszy się awaryjność obiektów, skróci się czas śluzowań, i zmaleje ilość zużywanej wody.

Głównymi celami tej inwestycji jest poprawa warunków transportu wodnego na Kanale Gliwickim - zwiększenie przepustowości, poprawa efektywności i możliwości przewozowych, zwiększenie ilości możliwych śluzowań, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu, a także poprawa warunków środowiska naturalnego. - Dzięki projektowi zmniejszeniu ulegnie emisja zanieczyszczeń powietrza, likwidacji zanieczyszczenia wody, czy uciążliwości transportu drogowego i kolejowego związanych z hałasem. Istotnym celem dla naszego regionu jest również podniesienie jego atrakcyjności inwestycyjnej poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej poprawie stanu środowiska - tłumaczy przedstawiciel Jednostki Realizującej Projekt Modernizacji Kanału Gliwickiego JRP-TKG.
Bez wątpienia poprawa infrastruktury dróg wodnych w znaczący sposób przyczyni się do rozwoju gospodarczo-społecznego poprzez rozwój centrów logistycznych, pozwalających na współpracę różnych gałęzi transportu, rozwój transportu kombinowanego, rozwój przewozów morsko-rzecznych, przewozów międzynarodowych, a także regionalnych i międzyregionalnych, głównie wzdłuż Odry z wykorzystaniem Kanału Gliwickiego.

Całkowity koszt inwestycji "Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej" wyniesie 175 mln. złotych (brutto).

Dodatkowe informacje:

Kanał Gliwicki został oddany do użytku w 1939 roku, a uruchomiony dwa lata później. Początek kanału znajduje się w Kędzierzynie-Koźlu na 98 kilometrze rzeki Odry, koniec w basenie portowym Portu Gliwice. Jego długość wynosi 41,2 km, maksymalna głębokość 3,5 metra, a szerokość lustra wody 38 - 41 m.

Na Kanale Gliwickim znajduje się sześć śluz- od Odry: Kłodnica, Nowa Wieś, Sławęcice, Rudziniec, Dzierżno i Łabędy, o spadzie od 4,2 do 10,4 m. Każda śluza ma dwie bliźniacze komory o długości 71,5 m i szerokości 12m. Sezon żeglugowy na kanale wynosi przeciętnie 270 dni i trwa od 15 marca do 15 grudnia. Głównym źródłem zasilania kanału jest rzeka Kłodnica oraz zbiorniki wodne Dzierżno Duże i Dzierżno Małe, położone w jego górnej częsci. Kanał Gliwicki jest drogą wodną łączącą rzekę Odrę z Gliwicami. Dzięki kanałowi zbliżono Odrę do Górnego Śląska i zapewniono połączenie ważnego okręgu przemysłowego drogą wodną z zachodnią Europą oraz portami morskimi w Szczecinie oraz Świnoujściu.

RZGW

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach jest państwową jednostką budżetową, utworzoną dla realizacji zadań z zakresu gospodarowania wodami, podległą Prezesowi Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Obszar działania Regionalnego Zarządu obejmuje region wodny Małej Wisły, region wodny Górnej Odry oraz region wodny Czadeczki. Siedzibą Regionalnego Zarządu są Gliwice. Najważniejsze projekty prowadzone obecnie przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach:

- budowa zbiornika Racibórz w ramach systemu ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Górnej i Środkowej Odry,
- modernizacja śluz na Kanale Gliwickim.

Projekt pn. "Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym z zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej" jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.


*Michał Smolorz nie żyje ZDJĘCIA I WIDEO Z POGRZEBU
*Dramatyczny pożar kościoła w Orzeszu-Jaśkowicach [UNIKATOWE ZDJĘCIA I WIDEO]
*Ogólnopolski Ranking Szkół Ponadpodstawowych 2013 SPRAWDŹ NAJLEPSZE LICEA I TECHNIKA
*Horoskop na 2013 rok ZOBACZ, CO MÓWIĄ KARTY

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: W Polsce przybywa pracowników z Ameryki Południowej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty