Katowicki PKM jeszcze przedświętami odebrał 20 nowych autobusów - pięć jednoczłonowych i 15 przegubowych. Wszystkie niskopodłogowe, z klimatyzacją, ale też gniazdami USB, w których podróżni podładują telefony komórkowe. Pojazdy pojawią się m.in. na trasach linii numer 7, 692 i 76. W sumie do 2018 roku PKM planuje kupić 100 nowych autobusów, wśród nich pojawią się pierwsze we flocie przedsiębiorstwa pojazdy elektryczne.
Autobusy, które przed świętami wjechały do zajezdni PKM w Katowicach, zostały wyprodukowane przez poznańską firmę Solaris Bus & Coach. Przegubowe mają 140 miejsc, jednoczłonowe - 90. Wszystkie są niskopodłogowe, klimatyzowane, a co ciekawe także wyposażone w ładowarki USB, wbudowane w poręcze w miejscach ogólnodostępnych (w każdym modelu jest ich kilkanaście). Nowością w taborze PKM jest fakt, że autobusy mają zewnętrzne oświetlenie drzwi.
- To znaczy światło przyotwartych drzwiach pada na chodnik, co zwłaszcza nocą na nieoświetlonych przystankach jest bardzo pomocne - wyjaśnia Paweł Cyganek, dyrektor do spraw technicznych w PKM Katowice. Oprócz tego pojazdy mają monitoring i system nagłaśniający - do zapowiedzi przystanków - wewnątrz i na zewnątrz, lampy tylne led oraz system wykrywania i gaszenia ognia w komorze silnika.
Autobusy są na olej napędowy, ale spełniają europejską normę związaną z ochroną środowiska, tj. EURO 6.
- To oznacza maksymalne możliwe obniżenie emisji zanieczyszczeń - tłumaczy Cyganek. Jak dotąd największy w Katowicach przewoźnik, który na zlecenie KZK GOP obsługuje kilkadziesiąt linii autobusowych w aglomeracji, nie ma na stanie autobusów hybrydowych. I takich w planach wciąż nie ma.
- Ten zakup jest elementem większego projektu, w ramach którego chcemy do 2018 roku kupić 100 autobusów i w ramach tego przedsięwzięcia planujemy zakup również pojazdów całkowicie elektrycznych, chcemy ich kupić od 10 do 15 i przetestować, czy się sprawdzą na naszych trasach - zapowiada dyrektor do spraw technicznych.
Autobusy miałyby być ładowane w zajezdni PKM, ale również w centrach przesiadkowych, których budowę planuje miasto w kilku dzielnicach oraz centrum Katowic.
- Prowadzimy w tej sprawie rozmowy z miastem. Technologia pozwala, aby przejechać na jednym ładowaniu około 180 kilometrów, ale tendencja jest taka, aby nie iść w stronę jak największej pojemności akumulatorów, a raczej montować na końcowych przystankach szybkie ładowarki, w których wystarczy pięć do dziesięciu minut ładowania i autobus może jechać dalej - mówi Cyganek.
Zasilane na prąd autobusy są w planach, tymczasem w przyszłym roku PKM chce kupić kolejnych 30 pojazdów jednoczłonowych i przegubowych, ale na olej napędowy.
- Dzięki temu do końca przyszłego roku wycofamy z taboru najstarsze jelcze i ikarusy - dodaje Cyganek.
Aktualnie przedsiębiorstwo ma 250 pojazdów w swojej flocie, w tym 15 ikarusów.
- Wszystkie na chodzie, ale wykorzystywane jako awaryjne, gdy nowsze muszą jechać na warsztat - uściśla dyrektor. 90 autobusów w PKM jest już klimatyzowanych.
*Prezenty pod choinkę 2015 To najciekawsze propozycje
*Najlepsze życzenia SMS na święta Bożego Narodzenia
*Tani karp na święta: Gdzie i za ile kupić rybę?
*Quiz o Gwiezdnych wojnach: Sprawdź, czy znasz i zdasz i pochwal się wynikiem
*Tragiczny wypadek w Tychach: Dzieci zginęły, chociaż przejście było dobrze oświetlone
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?