Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice: Dwa nowe skrzyżowania powstaną na DK86 i "wiślance"

Justyna Przybytek
Fot. Arkadiusz Lawrywianiec/Polskapresse
Te dwie inwestycje drogowe Katowic udrożnią ruch na starej „wiślance” oraz zmniejszą korki na DK86 w stronę Bielska-Białej.

Dwie flagowe inwestycje drogowe w Katowicach, których realizacja ma pochłonąć ponad pół miliarda złotych, otrzymają potężne dofinansowanie. Chodzi m.in. o przebudowę skrzyżowania ulic Armii Krajowej i Kościuszki oraz budowę węzła Giszowiec. Na obie miasto otrzyma 450 milionów zł dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wcześniej inwestycje stały pod znakiem zapytania, gdy okazało się, że w konkursie na dofinansowanie przyznano dotacje dla 16 projektów, ale na liście nie znalazły się te z Katowic. Wpisano je jedynie na listę rezerwową. To znaczyło, że miały szansę na dotację, ale znikomą. Na szczęście Ministerstwo Rozwoju ogłosiło zwiększenie puli dostępnych funduszy, dzięki czemu kolejnych dziewięć miast – w tym Katowice i Bielsko-Biała – otrzyma pieniądze, o które wnioskowały.

I tak dofinansowanie dwóch projektów katowickich wyniesie łącznie 450 mln zł. Ich całkowita wartość przekracza natomiast 500 mln zł. Dotyczą dwóch bardzo ważnych dla aglomeracji dróg: starej „wiślanki” na wysokości Piotrowic oraz DK86 na wysokości Giszowca. Każda z dróg jest ważna dla komunikacji wewnątrz Katowic (między dzielnicami i centrum), ale również w całym regionie. Pierwsza łączy Mikołów z Katowicami, druga to trasa, która biegnie z południa województwa w kierunku Sosnowca i Częstochowy.

Na obu trasach w godzinach szczytu tworzą się potężne korki, a nawet drobna kolizja na jednej z nich może sparaliżować ruch w aglomeracji. Obie inwestycje Katowice wpisały jako flagowe i priorytetowe do planu transportowego dla miasta.
Realizacja obu przedsięwzięć – jak mówił Marcin Krupa, prezydent Katowic – ma usprawnić ruch w Katowicach i w całym regionie.
– Chcemy osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, oddzielimy ruch wewnętrzny od tranzytowego, a po drugie, upłynnimy ruch w dwóch „wąskich gardłach” komunikacyjnych Katowic, z których jedno jest zlokalizowane na skrzyżowaniu autostrady A4 i DK86, a więc węźle o największym natężeniu ruchu samochodowego w Polsce – tłumaczy Krupa.

Pierwszy projekt zakłada przebudowę i rozbudowę dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73. Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska) o łącznej długości 3,62 km, stanowiących dojazd do autostrady A4. Dokładniej chodzi o przebudowę skrzyżowania ul. 73. Pułku Piechoty z ul. Pszczyńską (DK86) oraz dobudowę dodatkowego pasa ruchu między nowym węzłem Giszowiec a węzłem Murckowska.

Obecnie od węzła Murckowska w stronę Giszowca są dwa pasy, które regularnie korkują się m.in. przez niedrożny zjazd na ulicę 73PP. Ta inwestycja ma zostać zrealizowana do 2020 roku i kosztować 400 mln zł, w tym dofinansowanie to 338,2 mln zł.
Druga inwestycja planowana jest w Piotrowicach na starej „wiślance”. Obejmuje rozbudowę odcinka DK81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego węzła bezkolizyjnego typu „karo” na skrzyżowaniu Kościuszki z ulicą Armii Krajowej (obecnie przed skrzyżowaniem wciąż tworzą się korki) z tzw. rondem turbinowym dwupasmowym. Inwestycja będzie realizowana w latach 2017-2019 i kosztować 132,8 mln zł, z czego dofinansowanie wyniesie 111,4 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty