Przy ul. Sądowej w Katowicach powstaje centrum przesiadkowe, które będzie obsługiwać kursy dalekobieżne. Prace w tym rejonie rozpoczęły się w ubiegłym roku.
W Gliwicach centrum przesiadkowe powstanie w rejonie dworca PKP - na razie jest w fazie projektowania szczegółowego. Które będzie lepsze?
Funkcja:
CP Sądowa Katowice:
Ma przede wszystkim pełnić funkcje nowego dworca autobusowego Katowic. Będą się tu zatrzymywały autobusy linii krajowych i międzynarodowych. Będzie to alternatywa dla przewoźników oraz pasażerów obecnie korzystających z prywatnego dworca przy ulicy Piotra Skargi, który zresztą - co przesądzone - prędzej czy później zniknie.
"Sądowa" generalnie nie będzie integrować ruchu samochodowego z komunikacją publiczną, czyli nie będzie to miejsce, które ma skłaniać kierowców do przesiadki z auta na autobus (takie funkcje będą miały oddalone od centrum Katowic centra przesiadkowe Brynów, Zawodzie oraz działające już CP Ligota).
Centrum Przesiadkowe w Gliwicach:
Skupi wszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu, podniesie standard obsługi i usprawni przemieszczanie się podróżnych. W ramach inwestycji powstanie m.in. nowy dworzec autobusowy z zadaszeniem wraz z budynkiem głównym, budynkiem pomocniczym i tunelem. Będzie to nowoczesny obiekt, zintegrowany z dworcem kolejowym systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem komercyjnym.
Powierzchnia:
CP Sądowa Katowice: CP Sądowa powstaje na obszarze między ulicami Goeppert - Mayer i Sądową, przy trasie prowadzącej od ulicy Chorzowskiej do centrum Katowic.
CP Gliwice: Łączna powierzchnia zagospodarowywanego terenu po stronie północnej (obszar właściwego Centrum Przesiadkowego) to ok. 46,7 tys. m2, w tym powierzchnie utwardzone i zabudowane - ok. 37,9 tys. m2 i powierzchnie zielone - 8,8 tys. m2
Budynek Centrum Przesiadkowego:
W Katowicach przy Sądowej
powstanie dwukondygnacyjny Budynek Obsługi Podróżnych, w którym na parterze znajdzie się poczekalnia dla połączeń lokalnych, a na piętrze – dla połączeń międzynarodowych. W budynku będą toaleta i przechowalnia bagażu, ale także kiosk, bar, kasa z biletami na połączenia międzynarodowe. Będzie tu również miejsce na dyspozytornię, pomieszczenia dla kierowców autobusów dalekobieżnych oraz dedykowane im sanitariaty.
Budynek Centrum Przesiadkowego w Gliwicach:
Właściwe Centrum Przesiadkowe poza płytą peronową będzie składać się z budynku Głównego Centrum (obsługa pasażerska, biura, mała gastronomia) i Budynku Pomocniczego z funkcją usług. Budynek Główny będzie połączony tunelem z istniejącym tunelem łączącym Dworzec PKP z ul. Tarnogórską. Perony będą przykryte zadaszeniem o powierzchni ok. 15,6 tys. m2.
Na terenie Centrum powstanie infrastruktura rowerowa (w tym: miejsca pod stacje wypożyczania rowerów, boksy rowerowe, zadaszone miejsca parkingowe, punkty napraw rowerów), podziemna infrastruktura techniczna, plac parkingowy dla autobusów, place parkingowe dla samochodów i taxi wraz z pętlą kiss & ride. Na terenie Centrum przewidziano automaty biletowe SKUP oraz informację wizualną zmiennej treści o odjazdach autobusów (w budynku głównym i na peronach) oraz pociągów (w Budynku Głównym), Na dachach Centrum zaplanowano montaż ogniw fotowoltaicznych o mocy ok. 350 kW. Obszar Centrum będzie oświetlony i monitorowany z dostępem do sieci Wi-Fi.
Zostanie odnowiona elewacja pobliskiej wieży ciśnień oraz przebudowany fragment tunelu łączącego dworzec PKP z ul. Tarnogórską. Na terenie Centrum przewidziano nasadzenie drzew, krzewów i roślin ozdobnych oraz wykonania trawników.
Miejsca parkingowe:
CP Sądowa Katowice: otwarty parking samochodowy dla 50 samochodów.
CP Gliwice: parking dla 100 samochodów
Miejsca dla rowerów:
Gliwice: projekt przewiduje zadaszone parkingi dla rowerów, boksy rowerowe i miejsca na montaż stacji roweru miejskiego/metropolitalnego.
Katowice: w ramach inwestycji powstanie zadaszony parking dla rowerów
Miejsca kiss&ride:
W Katowicach - kilka
W Gliwicach - kilka
Centrum Przesiadkowe Architektura:
CP Sądowa w Katowicach:
elementem charakterystycznym CP Sądowa będzie olbrzymia wiata peronowa nad peronami autobusowymi.
Centrum Przesiadkowe w Gliwicach:
elementem charakterystycznym CP w Gliwicach będzie olbrzymie zadaszenie peronowe. składające się z 6 segmentów o łącznej długości 234,2 m i zmiennej szerokości 47,4 - 83,4 m oraz o zmiennej wysokości zadaszenia nad poziomem jezdni: 7,55-12,55 m. Zadaszenie będzie miało konstrukcję stalową wspartą na słupach żelbetowych,
Pokrycie z elastycznej membrany dachowej PCV w kolorze szarym, obudowa płaszczyzn bocznych z blachy tytanowo - cynkowej, a od strony przyziemia - z siatki cięto ciągnionej; w zadaszeniach przewidziano pasmowe podłużne świetliki dachowe umożliwiające doświetlenie peronów światłem naturalnym.
Termin ukończenia inwestycji
CP Sądowa w Katowicach: Termin zakończenia prac budowlanych na tej inwestycji to koniec bieżącego roku.
CP w Gliwicach: planowany termin rozpoczęcia robót budowlanych to I kwartał 2020r. Planowany okres realizacji 24 miesiące od daty zawarcia umowy.
Cena:
W Katowicach: 57 mln zł, w tym dofinansowanie unijne wynosi ponad 30 mln zł
W Gliwicach szacunkowy koszt inwestycji wraz z przebudową systemu komunikacyjnego w centrum miasta to 250 mln zł, miasto aplikuje o 130 mln unijnego wsparcia.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Czy trzeba płacić opłaty za użytkowanie wieczyste?
5 mln euro dla Górnego Śląska i innych regionów górniczych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?