Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice: Plan rozwoju transportu. Lista inwestycji robi wrażenie

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Dworzec autobusowy w Katowicach
Dworzec autobusowy w Katowicach Lucyna Nenow / Polska Press
Katowice opublikowały Wieloletni plan rozwoju zintegrowanego systemu transportowego. Plan można określić, jako zbiór wytycznych i działań zmierzających do poprawienia jakość transportu w stolicy aglomeracji. Zapisano w nim m.in. harmonogram najważniejszych inwestycji transportowych w mieście, z podziałem na te, które zostaną zrealizowane do 2020 roku i po 2020 roku.

– Największą korzyścią z opracowania „Wieloletniego planu …” dla mieszkańców Katowic i aglomeracji jest fakt, że zrealizowanie zaplanowanych działań w perspektywie najbliższych kilku lat przyniesie odczuwalną poprawę jakości życia poprzez możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, wzajemnie zintegrowanych i tworzących jednolity zrównoważony system – zapowiada Marcin Krupa, prezydent Katowic. Jak dodaje plan ujmuje planowane inwestycje w sposób spójny i kompleksowy. - Uwzględniając nie tylko rozwój i rozbudowę dróg, ale przede wszystkim rozbudowę infrastruktury dla zwiększenia atrakcyjności transportu zbiorowego, rowerowego i pieszego – dodaje prezydent.

Plan przygotowało konsorcjum firm: Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie, International Management Services oraz VIA VISTULA. Koszt opracowania dokumentu wyniósł ponad 900 tys. zł.

Prace nad dokumentem podzielono na trzy części. Pierwszą były badania ruchu. - Na tej podstawie uzyskano dane dotyczące potrzeb i zachowań komunikacyjnych mieszkańców oraz funkcjonowania komunikacji indywidualnej i zbiorowej – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice. Wyniki pozyskano na podstawie badań ankietowych ponad 10 tys. mieszkańców i pomiarów w kilkudziesięciu punktach.

Ostatnie Ikarusy wyjechały na trasę w Katowicach

- Okazało się, że podróże wewnątrzmiejskie w obszarze Katowic aż w 53 proc. odbywają się komunikacją publiczną, natomiast dojazdy do Katowic realizowane są w 76 proc. transportem indywidualnym samochodowym, co jest główną przyczyna występującego zatłoczenia ulic i dużych potrzeb parkingowych – dodaje naczelnik Lowak. Ustalono też, że w ciągu dnia na terenie Katowic odbywa się 778 000 podróży różnymi środkami transportu, z czego ok. 338 tys. stanowią podróże wewnętrzne w obszarze miasta (ok. 43 proc.), natomiast ok. 440 tys. stanowią podróże zewnętrzne (ok. 57 proc.) tj. ruch dojazdowy i tranzytowy. Sprawdzono też, że średni czas podróży mieszkańców Katowic wynosi 28 minut, najkrótsze są podróże piesze – trwają do 15 minut, natomiast te komunikacją publiczną do 45 minut.
Badania wykazały również, że 52 proc. mieszkańców Katowic dojeżdża do śródmieścia komunikacją miejską, z kolei samochodem osobowym 30 proc., a pieszo – 10 proc.. Prawie połowa (47 proc.) spośród mieszkańców dojeżdżających do śródmieścia Katowic samochodem nie zrezygnuje z tego środka transportu na rzecz komunikacji miejskiej, ale 53 proc. deklaruje, że do zmiany mogą skłonić możliwość szybkiego dojazdu komunikacją miejską, możliwość zostawienia pojazdu na bezpłatnym parkingu i kontynuowanie jazdy komunikacją miejską (system P+R) oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów komunikacji miejskiej. Co ciekawe badania wykazały też, że 30 proc. katowiczan korzysta z roweru. - Zdecydowana większość rowerzystów jeździ rekreacyjnie. Badania wykazują, że 6 proc. mieszkańcom Katowic zdarza się wybierać jazdę rowerem zamiast jazdy samochodem lub komunikacją miejską – podsumowują urzędnicy.

Druga część prac na planem była częścią analityczną, w której sporządzono wykaz koniecznych inwestycji, związanych z rozwojem transportu i integracji poszczególnych jego rodzajów.

Na koniec założenia planu poddano konsultacjom społecznym, przeprowadzonym w tym roku. - W ramach konsultacji wpłynęło kilkaset uwag. Po wnikliwej analizie każdej z uwag, wykonawca wprowadził zmiany i korekty wynikające z realizacji uwag uznanych za uzasadnione – wyjaśniają urzędnicy.

Jakie inwestycje wpisano w plan? Podzielono je na flagowe, priorytetowe, ważne i pozostałe. - Do inwestycji flagowych w zakresie rozwoju infrastruktury transportu zbiorowego zaliczona została budowa linii tramwajowej od pętli Brynów do pętli Kostuchna (tzw. tramwaj na południe), natomiast w zakresie integracji poszczególnych rodzajów transportu inwestycje flagowe stanowią węzły przesiadkowe „Brynów Pętla”, „Zawodzie”, „Kostuchna”, „Sądowa” i „Ligota”. Do inwestycji flagowych zaliczona została przebudowa węzła drogowego ulic Kościuszki i Armii Krajowej w Piotrowicach oraz przebudowa węzła drogowego ulic Pszczyńskiej, 73 Pułku Piechoty i Kolistej na Giszowcu.

Na liście inwestycji są też węzły „Damrota” i „Raciborska”, czyli budowa przystanków kolejowego między ulicami Damrota i Francuską, a także na przedłużeniu Raciborskiej. Przystanki kolejowe mają tez powstać w rejonie ulicy Witosa i Obroki, to tzw. węzeł Kleofas, w rejonie Jankego, Wspólnej i Barcelońskiej (węzeł Jankego), a także przy osiedlu Zadole. W planie jest także budowa linii tramwajowej wzdłuż ulicy Grundmanna, a także rozbudowa (dobudowa drugiego toru) linii tramwajowej od pętli Słonecznej do placu Alfreda. Wśród inwestycji drogowych są m.in. budowa dwupoziomowego węzła ul. Kościuszki z ul. Armii Krajowej, rozbudowa węzła Kościuszki – Kolejowa – Jankego – Rzepakowa, połączenie Bagiennej z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach, przedłużenie ul. Stęślickiego na odcinku od ul. Misjonarzy Oblatów do al. Korfantego, budowa drogi łączącej S86 z ul. Obrońców Westerplatte, przebudowa ulicy Dworcowej w deptak, przedłużenie ulicy Dobrowolskiej w strefie kultury do Bogucic, czy przedłużenie ul. Bocheńskiego na południe do ul. Kijowskiej, a ul. Grundmanna do autostrady A4.

W zakresie rozwoju dróg rowerowych w dokumencie ujęto sieć tych dróg, która ma połączyć wszystkie dzielnice z centrum miasta.

- Plan wskazuje również inwestycje dotyczące wdrożenia inteligentnych systemów zarządzania transportem (ITS), których podstawową funkcją będzie nadanie priorytetu pojazdom transportu publicznego oraz informowanie uczestników ruchu drogowego i pasażerów transportu zbiorowego – dodają urzędnicy.

Ostatnie Ikarusy wyjechały na trasę w Katowicach

Dzieci śpiewają kolędy. Kliknij i posłuchaj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera