W Katowicach powstanie nowy wiadukt kolejowy przy ul. Lwowskiej
Istniejący już w tym miejscu obiekt zostanie rozebrany, a w jego miejsce będzie wybudowany nowy wiadukt. Pociągi na nim będą jeździły nie - jak obecnie - po jednym, ale po dwóch torach, co wpłynie na zwiększenie przepustowości linii kolejowej. Prace rozpoczną się od rozbiórki obiektu i przepustu dla pieszych. Następnie zostanie zamontowana nowa konstrukcja mająca 15 m długości i 15 m szerokości. Pod wiaduktem na ul. Lwowskiej piesi będą poruszać się chodnikami po obu stronach jezdni, a rowerzyści zyskają ścieżkę rowerową.
Zakres prowadzonych prac wymusza zmiany w komunikacji. Od 20 czerwca pod wiaduktem ruch będzie prowadzony wahadłowo dla wszystkich pojazdów, a ruch pieszy będzie utrzymany. Ponadto, całkowite zamknięcie ruchu pod wiaduktem i wprowadzenie objazdów dla komunikacji zbiorowej planowane jest 18-19 czerwca.
W ramach tej samej inwestycji prowadzona jest kompleksowa przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Płn., gdzie montowane są nowe tory i konstrukcje wsporne sieci trakcyjnej. Powstanie tu też nowa nastawnia, z której dyżurni ruchu, za pomocą komputerowych urządzeń, czuwać będą nad bezpiecznym przejazdem pociągów.
- Prace zaplanowano tak, aby utrzymać ciągłość ruchu towarowego w okresie przebudowy. Inwestycja zwiększy przepustowość na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego. Więcej pociągów towarowych przejedzie przez stację. Efektywność kolejowego transportu wzrośnie, gdyż będą mogły jechać cięższe i dłuższe składy, do 750 metrów. Więcej towarów szybciej i sprawniej wyjedzie z Górnego Śląska w stronę portów - przekonują w oficjalnym komunikacie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A..
Nie przeocz
Część inwestycji jest już gotowa
Projekt obejmuje również linię łączącą Bytom z Gliwicami oraz Sosnowiec z Mysłowicami. Pociągi towarowe jeżdżą już po dwóch nowych torach na zmodernizowanym odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. W sumie, prace objęły już wymianę ok. 18 km torów, 25 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów.
Zakończyły się też prace na trasie od posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu do Mysłowic Brzezinki, gdzie wymieniono ponad 17 km torów i sieci trakcyjnej. Wyremontowano 14 obiektów inżynieryjnych, w tym największy – 300-metrowy wiadukt kolejowy w Jaworznie. W efekcie po tej linii kursują cięższe pociągi z większą prędkością do 80 km/h.
Inwestycja ma wartość ponad 400 mln złotych, a dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prowadzą ją PKP S.A. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na ostatni kwartał 2023 roku.
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Nowi ministrowie w rządzie Donalda Tuska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?