Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koleje Śląskie nie potrzebują rewolucji. Rozmowa z Wojciechem Balczunem, konsultantem Zarządu Spółki Koleje Śląskie Sp. z o.o

Aleksandra Smolak
Wojciech Balczun
Wojciech Balczun Fot. Wikimedia Commons
O sytuacji Kolei Śląskich, restrukturyzacji, pasażerach, taborze kolejowym, potrzebie zmian i priorytetach rozmawiamy z ekspertem i konsultantem Zarządu Spółki Koleje Śląskie Sp. z o.o Wojciechem Balczunem.

– Jaki jest zakres Pana zadań w Kolejach Śląskich?
– Od lat jestem związany z branżą kolejową w Polsce i za granicą. Dzięki temu zdobyłem wiedzę i doświadczenie pozwalające na właściwe, zarówno zarządzanie, diagnozowanie i wpieranie przedsiębiorstw działających w tej strategicznej branży.
Wspierając, jako konsultant, działalność i funkcjonowanie Kolei Śląskich, staram się wpłynąć na poprawę efektywności spółki, która ma przecież ogromny potencjał. W sferze mojej zawodowej aktywności znajduje się kilka obszarów. Pierwszym z nich jest kontrola taboru kolejowego i wszystko co się z nim wiąże. Najważniejsze zadania, to przede wszystkim weryfikacja strategicznej dokumentacji, ocena stopnia jej wdrożenia i sprawdzenie aktualności procedur pod kątem standardów obowiązujących w kolejnictwie. Drugim, równie ważnym obszarem to zasoby ludzkie, stanowiące przecież o sukcesie każdego przedsięwzięcia. Tutaj ważna jest analiza właściwego wykorzystania pracowników, ich ewaluacja zawodowa i ocena jakości świadczonej pracy..
Ważnym elementem mojej aktywności jest praca nad ciągłym podnoszeniem jakości procesu przewozowego, zgodnie ze strategią rozwoju przedsiębiorstwa przyjętą przez Zarząd.
Spółka, po trudnym okresie pandemii rozpoczęła wdrażanie nowych procedur zmieniających jakość usług. Branża nie tylko gwałtownie zmieniła się po pandemii i jej kolejnych – osłabiających popyt – falach, ale jednocześnie cały czas mierzy się ze skutkami wojny w Ukrainie, szczególnie z destabilizacją gospodarczą. A przecież makro trendy działają także na mniejsze fragmenty rynku, też te dotyczące transportu zbiorowego. Moim zadaniem – w ramach prowadzonych obecnie działań naprawczych, po przeanalizowaniu dotychczasowych działań Kolei Śląskich, jest opracowanie propozycji nowych kierunków rozwoju, zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i długofalowym planie rozwoju spółki, szczególnie w zakresie techniki i technologii kolejowej.
– Co jest największym wyzwaniem?
Przytoczę słowa Prezesa Świrskiego z naszych pierwszych spotkań: w Kolejach Śląskich ma zawsze obowiązywać reguła, że najważniejszy jest człowiek. Każde działanie, czy to rozbudowa i modernizacja taboru, czy planowanie siatki połączeń, rozkładu jazdy i taryfy, musi być podporządkowane tej zasadzie. I – jednocześnie – każda osoba zatrudniona w spółce ma pełne prawo czuć się ważna w działalności spółki. By realizować te założenia, najważniejsze jest, zgodnie z moimi kompetencjami, zwiększanie efektywności zarządzania taborem oraz jeszcze lepsze dopasowanie kwestii technologicznych oraz technicznych – z myślą o podróżujących i pracujących w firmie. Koleje Śląskie to duże przedsiębiorstwo, a zgodnie z zasadami kaizen, doskonalenie nigdy się nie kończy. Jako konsultant mam zatem możliwość spojrzenia „z boku” na każdy proces w firmie i możliwość dzielenia się swoimi obserwacjami z Zarządem.
– Jakich możemy spodziewać się zmian?
Koleje Śląskie to dojrzała organizacja, po burzliwej historii, zwłaszcza ostatniej dekady. Przedsiębiorstwo nie potrzebuje teraz rewolucji czy drastycznych przeobrażeń, dlatego zarząd spółki stopniowo wprowadza kolejne zmiany, zwłaszcza te, których celem jest zwiększanie przewagi konkurencyjnej i realna odpowiedź na głosy podróżnych i pracowników. To na ich ocenie i uwagach – zgodnie ze strategią zarządu – musi bazować każda nowa inwestycja czy innowacja, a moim zadaniem jest również dopilnowanie właściwej realizacji założeń strategii firmy.
– Jakie są Pana priorytety?
Priorytety wprost wskazał Prezes Świrski. Bezpieczeństwo i komfort podróży. Wszyscy pasażerowie kursują wyłącznie bezpiecznymi składami, z obsługą najwyższej jakości oraz z pewnością, że wybrali przewoźnika, dla którego klient jest zawsze priorytetem. I to nigdy nie może ulec żadnej zmianie.

Dodam, że Koleje Śląskie dysponują środkami publicznymi, a to bezwarunkowo zobowiązuje spółkę do podejmowania decyzji, które są jak najbardziej korzystne dla mieszkańców regionu objętego działaniem Kolei Śląskich. Moją rolą jest doradzanie i wskazywanie kierunków realizacji zadań, które będą zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania i modernizowania taboru.

Podsumowując: obecne działania koncentruję na audycie procesów i procedur, które zapewniają bezpieczny i komfortowy przewóz podróżnych. Moja współpraca z Zarządem ma na celu dalsze usprawnianie, zmienianie czy upraszczanie każdego elementu, który współtworzy markę „Koleje Śląskie sp. z o.o.”. Wszystkie nasze działania są podporządkowane głównemu celowi: końcowy efekt tych prac ma przynieść jak najwięcej korzyści zarówno podróżnemu jak i pracownikowi.

Rozmawiała Aleksandra Smolak

Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo w latach 2008-2013. Przeprowadził restrukturyzację spółki, poprzedzającą jej giełdowy debiut. Prezesem Kolei Ukraińskich był w latach 2016-2017.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty