Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja w Metropolii. Co dalej z obsługą linii autobusowych? W drugim przetargu oferty za wysokie o 100 milionów zł

Marcin Śliwa
Marcin Śliwa
Związek Transportu Metropolitalnego stara się wyłonić przewoźników, którzy od października 2022 roku do końca września 2030 roku będą świadczyć usługi transportowe zapewniając obsługę ponad 40 linii autobusowych.
Związek Transportu Metropolitalnego stara się wyłonić przewoźników, którzy od października 2022 roku do końca września 2030 roku będą świadczyć usługi transportowe zapewniając obsługę ponad 40 linii autobusowych. ZTM
Od początku roku Związek Transportu Metropolitalnego stara się wyłonić przewoźników, którzy od października 2022 roku do końca września 2030 roku będą świadczyć usługi transportowe zapewniając obsługę ponad 40 linii autobusowych. Pierwszy przetarg, rozpisany w lutym tego roku, nie doprowadził do podpisania umowy ze względu na rozbieżności finansowe sięgające ok. 230 mln złotych. W maju ZTM rozpisał drugi przetarg i choć od otwarcia kopert minął już niemal miesiąc, to wciąż nie ma oficjalnego rozwiązania. Różnica między środkami na realizację zadania, a stawkami oferowanymi przez wykonawców wynosi 100 mln złotych.

Związek Transportu Metropolitarnego chce podpisać wielkie kontrakty

Potencjalne kontrakty mają objąć 63 milionów wozokilometrów i transport w kilkunastu gminach zapewniany przez ponad 40 linii autobusowych.

- Do tej pory podpisywaliśmy umowy przewozowe na obsługę linii. Teraz będziemy zawierać umowy na pakiet kilometrów, który będziemy przeznaczać na obsługę poszczególnych linii. Dzięki temu mamy dużo większą elastyczność – tłumaczy Michał Wawrzaszek z ZTM. - W przypadkach kiedy przewoźnik przy obsłudze danej linii ma jakieś trudności, na przykład brakuje mu kierowców, wówczas na tę linię, z pakietu wozokilometrów, możemy ściągnąć innego przewoźnika – dodaje.

Przetarg dotyczy również obsługi połączeń metropolitalnych. W ofercie uwzględnione zostały nowe linie „M”.

- Do tej pory uruchomiliśmy 16 linii metropolitalnych. Docelowo będzie ich około 30 – zapowiada Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Pierwsze oferty przekraczały możliwości ZTM o 230 milionów zł

W lutym ZTM na realizację dwuczęściowego zamówienia proponował 468,9 milionów złotych brutto. Do przetargu przystąpiły konsorcja składające się z firm, które są już operatorami realizującymi usługi transportowe dla ZTM. Złożone wtedy oferty zakładały w sumie finansowanie na poziomie ponad 700 milionów złotych, a różnica między budżetem a wyceną wyniosła nieco ponad 230 mln złotych.

W odróżnieniu do przetargu rozpisanego w lutym, w maju zadanie podzielono nie na dwa, a na trzy sektory, co miało wpłynąć na pozytywne rozstrzygnięcie drugiego przetargu.

Pierwsza część przetargu obejmuje segment „Centrum D”, czyli: Bytom, Chorzów, Czeladź, Katowice, Mikołów, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Tychy.

Druga część przetargu to segment „Zachód C” obejmujący: Chorzów, Gierałtowice, Gliwice, Katowice, Knurów, Mikołów, Pilchowice, Rudę Śląską i Zabrze.

Ostatnia i zarazem największa część przetargu rozpisanego w maju obejmuje segment „Wschód C, Południe B”, w skład którego wchodzą: Będzin, Bieruń, Bobrowniki, Bojszowy, Chełm Śląski, Dąbrowa Górnicza, Imielin, Lędziny, Miedźna, Mierzęcice, Mikołów, Mysłowice, Psary, Siewierz, Sławków, Tarnowskie Góry i Tychy.

Oferty znów przekraczają możliwości ZTM?

W czwartek 16 czerwca nastąpiło otwarcie złożonych ofert. Do realizacji pierwszej części przetargu zgłosiło się do niej konsorcjum składające się z następujących spółek: Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec, PKS Południe sp. z o.o., LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar Spółka Jawna, TRANSGÓR S.A.. Ofertę na drugą część zamówienia firma Kłosok sp. z o.o. sp. k., a na obsługę trzeciej części złożone zostały dwie oferty, a korzystniejszą cenowo przedstawiło Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gostyninie sp. z o.o. oraz PKS Tarnobrzeg sp. z o.o..

Na razie nie doszło do podpisania umowy, ale osiągnięto już zbliżenie stanowisk. ZTM na sfinansowanie zamówienia zadeklarował nieco ponad 508 mln złotych, czyli prawie 40 mln więcej niż w lutym, a wykonawcy w sumie złożyli ofertę o wartości ponad 608 mln złotych, proponując wycenę usług niższą o niespełna 100 mln złotych niż na początku roku.

Jak informuje ZTM, wciąż trwa badanie ofert przetargowych. W sumie różnica między środkami przeznaczonymi na realizację zadania przez ZTM, a stawkami proponowanymi przez oferentów wynosi 100 mln złotych.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Giganci zatruwają świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera