Związek Transportu Metropolitarnego chce podpisać wielkie kontrakty
Potencjalne kontrakty mają objąć 63 milionów wozokilometrów i transport w kilkunastu gminach zapewniany przez ponad 40 linii autobusowych.
- Do tej pory podpisywaliśmy umowy przewozowe na obsługę linii. Teraz będziemy zawierać umowy na pakiet kilometrów, który będziemy przeznaczać na obsługę poszczególnych linii. Dzięki temu mamy dużo większą elastyczność – tłumaczy Michał Wawrzaszek z ZTM. - W przypadkach kiedy przewoźnik przy obsłudze danej linii ma jakieś trudności, na przykład brakuje mu kierowców, wówczas na tę linię, z pakietu wozokilometrów, możemy ściągnąć innego przewoźnika – dodaje.
Przetarg dotyczy również obsługi połączeń metropolitalnych. W ofercie uwzględnione zostały nowe linie „M”.
- Do tej pory uruchomiliśmy 16 linii metropolitalnych. Docelowo będzie ich około 30 – zapowiada Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Pierwsze oferty przekraczały możliwości ZTM o 230 milionów zł
W lutym ZTM na realizację dwuczęściowego zamówienia proponował 468,9 milionów złotych brutto. Do przetargu przystąpiły konsorcja składające się z firm, które są już operatorami realizującymi usługi transportowe dla ZTM. Złożone wtedy oferty zakładały w sumie finansowanie na poziomie ponad 700 milionów złotych, a różnica między budżetem a wyceną wyniosła nieco ponad 230 mln złotych.
W odróżnieniu do przetargu rozpisanego w lutym, w maju zadanie podzielono nie na dwa, a na trzy sektory, co miało wpłynąć na pozytywne rozstrzygnięcie drugiego przetargu.
Pierwsza część przetargu obejmuje segment „Centrum D”, czyli: Bytom, Chorzów, Czeladź, Katowice, Mikołów, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Tychy.
Druga część przetargu to segment „Zachód C” obejmujący: Chorzów, Gierałtowice, Gliwice, Katowice, Knurów, Mikołów, Pilchowice, Rudę Śląską i Zabrze.
Ostatnia i zarazem największa część przetargu rozpisanego w maju obejmuje segment „Wschód C, Południe B”, w skład którego wchodzą: Będzin, Bieruń, Bobrowniki, Bojszowy, Chełm Śląski, Dąbrowa Górnicza, Imielin, Lędziny, Miedźna, Mierzęcice, Mikołów, Mysłowice, Psary, Siewierz, Sławków, Tarnowskie Góry i Tychy.
Oferty znów przekraczają możliwości ZTM?
W czwartek 16 czerwca nastąpiło otwarcie złożonych ofert. Do realizacji pierwszej części przetargu zgłosiło się do niej konsorcjum składające się z następujących spółek: Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec, PKS Południe sp. z o.o., LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar Spółka Jawna, TRANSGÓR S.A.. Ofertę na drugą część zamówienia firma Kłosok sp. z o.o. sp. k., a na obsługę trzeciej części złożone zostały dwie oferty, a korzystniejszą cenowo przedstawiło Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gostyninie sp. z o.o. oraz PKS Tarnobrzeg sp. z o.o..
Na razie nie doszło do podpisania umowy, ale osiągnięto już zbliżenie stanowisk. ZTM na sfinansowanie zamówienia zadeklarował nieco ponad 508 mln złotych, czyli prawie 40 mln więcej niż w lutym, a wykonawcy w sumie złożyli ofertę o wartości ponad 608 mln złotych, proponując wycenę usług niższą o niespełna 100 mln złotych niż na początku roku.
Jak informuje ZTM, wciąż trwa badanie ofert przetargowych. W sumie różnica między środkami przeznaczonymi na realizację zadania przez ZTM, a stawkami proponowanymi przez oferentów wynosi 100 mln złotych.
Nie przeocz
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Giganci zatruwają świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?