Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa Żywiec-Sucha Beskidzka: Oświadczenie za oświadczeniem

JM
Od nowego rozkładu jazdy pociągi na linii Żywiec - Sucha Beskidzka znów nie będą kursować
Od nowego rozkładu jazdy pociągi na linii Żywiec - Sucha Beskidzka znów nie będą kursować Jakub Marcjasz
Od nowego rozkładu jazdy pociągi na linii Żywiec - Sucha Beskidzka nie będą już kursować. Wczoraj na trasę wyjechał jeden z ostatnich składów na tej linii. Dziś mamy wymianę oświadczeń pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województw Małopolskiego a Stowarzyszeniem Kolej Beskidzka.

Przypomnijmy: pociągi na trasie Żywiec-Sucha Beskidzka wrócił na tory po blisko pięciu latach na początku nowego roku. Od nowego rozkładu jazdy znów nie będą kursować. Wszystko z powodu braku dofinansowania ze strony Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego. Tymczasem Śląski Urząd Marszałkowski był na tak.

W tej sprawie Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego wydał oświadczenie. Kilka godzin później opublikowana została odpowiedź Stowarzyszenia Kolej Beskidzka. Oba oświadczenia publikujemy w całości.

Stanowisko Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego:

"W związku z pojawiającymi się informacjami w sprawie linii kolejowej Sucha Beskidzka - Żywiec, które mogą wprowadzić w błąd mieszkańców województw małopolskiego i śląskiego, uprzejmie informujemy, że Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego nie zawierał żadnych sformalizowanych umów dot. przyszłości linii z żadnym z partnerów, w tym z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego.

Ponadto informujemy, że Województwo Małopolskie do roku 2010 finansowało pasażerskie przewozy kolejowe na linii nr 97 Sucha Beskidzka - Żywiec. Średnia liczba pasażerów w pociągu wynosiła 25 osób, przy rentowności 6 %. Z uwagi na niską frekwencję oraz znaczne koszty uruchamiania pociągów, w rozkładzie jazdy 2010/2011 podjęto próbę wprowadzenia Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Jednakże podjęte działania nie przyniosły zamierzonych rezultatów, dlatego w rozkładzie jazdy 2011/2012 Województwo Małopolskie zaprzestało dofinansowania Kolejowej Komunikacji Autobusowej na tej linii i tym samym zawiesiło organizowanie regionalnych przewozów pasażerskich na linii nr 97.

Linia kolejowa Sucha Beskidzka - Żywiec w klasyfikacji PKP PLK jest linią drugorzędną, jednotorową. Ze względu na położenie geograficzne przebiega w trudnych warunkach terenowych, występuje na niej wiele punktowych ograniczeń prędkości (m.in. 63 przejazdy kolejowe, w tym tylko 27 strzeżonych). Ponadto linia ta nie jest konkurencyjna dla transportu drogowego, pokonanie tego odcinka transportem autobusowym wynosi 53 minuty, samochodem osobowym zaledwie 37 minut, natomiast czas przejazdu pociągu z Suchej Beskidzkiej do Żywca wynosi 79 min - dodatkowo uwzględniając czas dojścia do przystanków, czas podróży znacznie się wydłuży.

W 2015 r. na trasie Żywiec - Sucha Beskidzka spółka Przewozy Regionalne uruchomiła 4 komercyjne pociągi pasażerskie (po 1 pociągu w piątek i sobotę oraz 2 pociągi w niedzielę). Samorząd Województwa Małopolskiego nie był organizatorem dla tej linii i w żaden sposób nie partycypował w kosztach jej działania. Przewozy Regionalne i Stowarzyszenie Kolej Beskidzka podjęły współpracę o charakterze komercyjnym mającą na celu zachęcenie mieszkańców Żywiecczyzny i turystów do korzystania z tego połączenia. Jednym z takich działań było zaproponowanie pasażerom atrakcyjnej oferty przewozowej "Połączenie w dobrej cenie". Z danych przekazanych przez Spółkę Przewozy Regionalne wynika, że frekwencja w tych pociągach jest nadal niska i średnio wynosi 20 osób w pociągu. Prognozy przekazane przez Spółkę wykazują, że koszt uruchomienia jednej pary pociągów kursującej jeden dzień w tygodniu wynosi ok. 100 tys. zł, co w przeliczeniu na jednostkowy koszt przejazdu jednego pasażera wynosi ok. 46 zł.

Warunkiem koniecznym do wznowienia przewozów o charakterze użyteczności publicznej, współfinansowanych przez Województwo Małopolskie, jest modernizacja tej linii przez PKP PLK, tak aby można było zaproponować potencjalnym klientom ofertę konkurencyjną wobec transportu drogowego (przede wszystkim w zakresie czasu przejazdu, ale także atrakcyjnej cenowo)" - napisano w komunikacie prasowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Stanowisko Stowarzyszenia Kolej Beskidzka

W związku z wydanym przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego w Krakowie oświadczeniem dotyczącym zasad uruchomienia w roku 2015 połączeń kolejowych kat. regio na linii Sucha Beskidzka – Żywiec, Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” wyjaśnia, co następuje.

1. Stowarzyszenie nigdy nie twierdziło, że UMWM zawierał z kimkolwiek formalne ustalenia dotyczące oferty przewozowej na w/w linii. W dniu 27 sierpnia br. SKB otrzymało stanowisko Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, w którym zawarł informację, że „Zarząd Województwa Małopolskiego w dniu 25 czerwca br. jednostronnie podjął decyzję m.in. o wycofaniu się z finansowania uzgodnionej jednej pary pociągów na linii nr 97 oraz, że zgoda na dofinansowanie przez Województwo Śląskie jednej pary pociągów na w/w linii została udzielona, jako odpowiedź na propozycję Województwa Małopolskiego w tym zakresie” – k.cyt. Wobec powyższego uznajemy, że obecne w relacjach prasowych informacje w tej mierze są w pełni uprawnione.

2. Stowarzyszenie w swojej działalności kieruje się przede wszystkim zasadami wynikającymi z poszanowania prawa i podejmowania procesów decyzyjnych w sposób racjonalny i efektywny. Kierując się właśnie tymi zasadami, w szczególności zasadą efektywnego wydatkowania środków publicznych postulowaliśmy kontynuowanie połączeń wyłącznie weekendowych, podczas których czas przejazdu ma mniejszy wpływ na frekwencję niż w tygodniu i daje rękojmię powodzenia projektu. Wychodząc z tego założenia stowarzyszenie nadal podtrzymuje stanowisko, że kontynuacja połączeń weekendowych nadal ma szansę cieszyć się rosnącą frekwencją, która w ostatnich tygodniach charakteryzowała się znacznym wzrostem dochodzącym do 85% zapełnienia składu.

3. Stowarzyszenie nie kontestuje wyliczeń przedstawionych przez UMWM dotyczących kosztów uruchomienia pociągu. Zwracamy jednak uwagę, że przedstawione koszty to wyłącznie tzw. koszty wewnętrzne, obok których występują zaliczane do zewnętrznych te, związane z alternatywnym ruchem drogowym tj. koszty zanieczyszczenia środowiska, zatorów drogowych, hałasu itd. Dzięki uruchomieniu pociągu regio Sucha Beskidzka – Żywiec koszty zewnętrzne zostały znacznie ograniczone, co nie powinno pozostawać bez znaczenia w przedmiotowej sprawie.

4. Stowarzyszenie informuje, że połączenie kolejowe uruchomione zostało w styczniu 2015 r. po ponad czterech latach od zawieszenia oferty przewozowej. Kilkukrotnie z powodów incydentów związanych ze złym stanem infrastruktury oraz wynikającej z prac torowych zastępczej komunikacji autobusowej zaobserwowano zatrzymanie wzrostu frekwencji. Przez pewien okres pociąg „nie był widoczny w elektronicznym rozkładzie jazdy” a w okresie wakacyjnym nie kursował. Ok. 50 osób dojeżdżających w ostatnie trzy niedziele do stacji Sucha Beskidzka po przesiadce na poc. w kierunku Krakowa dopełniało pociąg do 100% miejsc siedzących, co również nie sprzyjało dalszemu zwiększaniu się frekwencji. Te wszystkie czynniki miały niewątpliwie wpływ na obserwowaną frekwencję, która zdaniem stowarzyszania była, jak na zaobserwowane warunki, satysfakcjonująca.

5. Stowarzyszenie w pełni popiera pogląd, że budowanie kompleksowej oferty przewozowej na linii Sucha Beskidzka - Żywiec wymaga uprzedniej rewitalizacji linii kolejowej ze środków RPO Województwa Śląskiego i Małopolskiego. Niepokoi nas wciąż utrzymujący się brak współpracy obu samorządów w przedmiotowej sprawie, który wygląda zgoła odmiennie niż w przypadku organizacji połączeń. O ile Województwo Małopolskie zawarło przedsięwzięcie we własnym Kontrakcie Terytorialnym, to Województwo Śląskie wciąż ten stan proceduje, pomimo, że monity w tej sprawie otrzymuje od czasu, kiedy przedsięwzięcie usunęło z powodu przewidzenia go do sfinansowania ze źródła, które nie uzyskało akceptacji strony rządowej (POIiŚ). Ponadto, co wymaga podkreślenia, zarówno rewitalizacja linii jak i również organizowanie w przyszłości na niej regularnego ruchu pasażerskiego wymaga uwzględnienia znaczenia linii w planach transportowych obu województw; według wiedzy stowarzyszenia linia kolejowa nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec znajduje odniesienie wyłącznie w Planie Transportowym Województwa Śląskiego.

6. Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” ponawia swój apel do obu samorządów o zorganizowanie konstruktywnego spotkania roboczego z udziałem samorządów lokalnych oraz stowarzyszanie, podczas którego możliwe byłoby ustalenie ram dalszej współpracy w zakresie rozwoju linii kolejowej i prowadzenia ograniczonego ruchu pasażerskiego do czasu rewitalizacji. Dotychczasowe wnioski i apele naszej organizacji pozostawały bez odpowiedzi - napisali Hubert Maślanka, prezes zarządu, oraz Piotr Jodłowiec, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Kolej Beskidzka.


*Prezenty pod choinkę 2015 To najciekawsze propozycje
*Mikołaj lata nad Śląskiem! ZOBACZ WIDEO i ZDJĘCIA To nie jest fotomontaż
*Roraty 215: Pytania i odpowiedzi z Małego Gościa Niedzielnego
*Jak zdobyć becikowe  i 1000 zł na dziecko? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera