Zaledwie tydzień po oficjalnym ogłoszeniu Narodowej Loterii Paragonowej przez Ministerstwo Finansów (1 X), Polacy zarejestrowali na internetowej stronie konkursu ponad milion paragonów. Trudno się dziwić - nie inwestując ani złotówki, uczestniczy się w losowaniu atrakcyjnych nagród: samochodów osobowych, laptopów, iPadów. Kryteria udziału w loterii są proste: wystarczy mieć ukończone 18 lat, paragon fiskalny na minimum 10 zł oraz zarejestrować go na stronie loterii.
- Cieszymy się, że nasz projekt spotyka się z tak dużym zainteresowaniem ludzi - mówi Izabela Leszczyna, wiceminister finansów, pełnomocnik rządu ds. informacji i edukacji finansowej. - Narodowa Loteria Para-gonowa łączy zabawę i promowanie obywatelskich postaw.
Taki jest sens tej nowej zabawy Polaków: ma nas przekonać, że codzienne wydawanie i branie paragonów fiskalnych podczas zakupów, w restauracji, barze, u fryzjera ma znaczenie nie tylko przy dochodzeniu przez klientów swoich praw.
O co Czytelnicy pytają najczęściej
Poniżej publikujemy najczęściej zadawane przez naszych Czytelników pytania oraz szczegółowe odpowiedzi na nie (źródło: Ministerstwo Finansów).
Kiedy odbędzie się pierwsze losowanie zarejestrowanych paragonów?
Pierwsze losowanie nagród odbędzie się 16 listopada 2015 r. Będzie transmitowane na żywo w TVP Regionalna o godzinie 21. Do wygrania są: samochód opel astra oraz dwa iPady Air 2.
Jakie w ogóle nagrody są do wygrania w tej loterii?
Do wygrania jest łącznie: 12 samochodów opel astra (losowane raz w miesiącu), 4 samochody opel insignia (losowane raz na kwartał), 72 notebooki Lenovo Thinkpad oraz 84 iPady Air 2.
Czy od nagród trzeba będzie zapłacić podatek?
Nie. Wszystkie nagrody w tej loterii są zwolnione z podatku.
Ile paragonów można zgłosić do loterii?
W każdym miesiącu można zgłosić dowolną liczbę paragonów fiskalnych.
Czy dany paragon można rejestrować tylko raz, czy też przechodzi on na następne losowania?
Każdy paragon można zgłosić w loterii tylko raz.
Czy można zgłosić do loterii fakturę, rachunek lub paragon niefiskalny?
Nie. Do loterii przyjmowane są wyłącznie paragony fiskalne.
Czy mogę zgłosić do loterii paragon fiskalny z poprzedniego miesiąca?
Nie. Paragon należy zgłosić w miesiącu zakupu.
Jeżeli mam paragon fiskalny, np. na 50 złotych, to czy mogę zgłosić go pięć razy?
Jeden paragon fiskalny można zgłosić do loterii tylko raz - niezależnie od kwoty zakupu.
Skąd pewność, że paragon, który mam, jest paragonem fiskalnym?
Paragon fiskalny zawiera napis „paragon fiskalny”.
W jakim terminie można się zgłosić do loterii?
W loterii można uczestniczyć od 1 października 2015 r. do 30 września 2016 r. Rejestracji paragonu można dokonać tylko w miesiącu zakupu towaru lub usługi.
Ekspert podpowiada: Co sprawdzić w regulaminie
Chciałabym uczestniczyć w loterii paragonowej, ale zniechęca mnie to, że trzeba podać swoje dane osobowe. Czy muszę wyrazić zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i wykorzystywanie wizerunku? Boję się, że potem trafią do jakiegoś banku danych i zaczną krążyć w sieci - pisze Czytelniczka z Katowic
Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice:
Każdy ogłoszony konkurs lub loteria muszą mieć regulamin, z którym koniecznie powinien zapoznać się każdy konsument, nim otrzyma wygraną. Jest to ważna u-mowa, określająca jednoznacznie przede wszystkim zasady uczestnictwa oraz wyłaniania zwycięzców konkursu. Regulamin powinien być zgodny z prawem i nie może naruszać zbiorowych interesów konsumentów.
Organizatorzy konkursu zawsze zbierają dane osobowe jego uczestników. Nawet jeżeli będzie to jedynie adres e-mailowy, mamy do czynienia ze zbiorem danych osobowych. Jako podstawę prawną stosuje się tu Ustawę o ochronie danych osobowych wraz z odpowiednimi rozporządzeniami ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Wiąże się to ze spełnieniem wielu wymogów formalnych, zaczynając od polityki bezpieczeństwa, która musi być wdrożona w firmie organizatora, a kończąc na rejestracji zbioru danych osobowych u Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Konsument powinien poznać zatem, jakie są cele, założenia i nagrody konkursu; np. rzeczowe bądź pieniężne, jak można składać reklamacje itp.
Jeżeli typowanie zwycięzców odbywa się na zasadzie losowania, mamy do czynienia z loterią. Jako podstawę prawną stosujemy tu przede wszystkim Ustawę o grach hazardowych. Wymagana jest rejestracja loterii w Izbie Celnej. Osoba odpowiedzialna za nadzór nad loterią musi mieć odpowiednie świadectwo zawodowe, wydawane przez ministra finansów.
Konsumenci, którzy decydują się na udział w loterii, muszą być poinformowani, kto jest jej organizatorem. Muszą też mieć możliwość wyrażenia zgody na przetwarzanie swoich danych i powinni być poinformowani, gdzie i do jakich celów będą przekazywane te dane. Warto się dowiedzieć, czy zaraz po zakończeniu konkursu dane zostaną usunięte.
*Policjanci z Częstochowy skasowali film, na którym biją chłopaka. Ale jest drugi ZOBACZ?
*Wielki powrót Kamila Durczoka. Dawny szef Faktów TVN zadebiutował w nowej roli
*Loteria paragonowa: Jak się zarejestrować? Kiedy losowanie nagród?
*Rolnik szuka żony. Co wydarzy się w odcinku 7?
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?