Historia Maserati Quattroporte zaczyna się w 1963 roku, kiedy to na targach motoryzacyjnych w Turynie pokazano przedprodukcyjny prototyp, a wystawiono go obok Maserati Mistral. Za projekt samochodu odpowiada Pietro Frua, który inspirował się modelem 5000 GT z 1959 roku. Wewnętrzna nazwa samochodu to Tipo AM107, a oficjalne nazewnictwo Quattroporte oznacza z języka włoskiego „4 drzwi”. Wprowadzenie tego modelu do oferty było początkiem zupełnie nowej serii samochodów spod znaku Maserati, która kontynuowana jest do dzisiaj.
Zobacz zdjęcia
W 1966 roku zaprezentowano odświeżoną wersję tego modelu, która wprowadziła drobne zmiany. Między innymi ujednolicono przednie reflektory, ponieważ poprzednik posiadał pojedyncze prostokątne lampy, które na rynek amerykański były zastąpione podwójnymi okrągłymi. W ten sposób ich okrągła wersja zagościła na stałe w każdym egzemplarzu Quattroporte bez względu na rynek. Dodatkowo wraz z pojawieniem się wersji poliftingowej dołączono do oferty nowy silnik. Do standardowej jednostki V8 o pojemności 4136 cm³, która osiąga moc 260 koni mechanicznych oraz 363 Nm, dołączył silnik 4.7 V8 generujący 290 koni mechanicznych. Zaowocowało to zwiększeniem prędkości maksymalnej z 230 km/h do 255 km/h i tym samym Quattroporte 4700 stało się najszybszym czterodrzwiowym samochodem na świecie w tamtym czasie. Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej ZF lub 3-biegowego automatu firmy Borg Warner.
W La Squadra oraz Maserati Pietrzak pojawił się egzemplarz z 1967 roku, wyposażony w sinik 4.1 V8, który uzyskał certyfikat Maserati Classiche, co oznacza, że przeszedł pełny proces odrestaurowania zgodnie z wymaganiami producenta. Produkcja Maserati Quattroporte to tylko 730 egzemplarzy (230 – przed liftingiem oraz 500 – po liftingu), co sprawia, że samochód jest niezwykle unikatowy. „Nasz egzemplarz jest autem, które nie będzie tylko wystawione w galerii czy schowane w garażu, ale będzie aktywnie brać udział w życiu salonu i niejednokrotnie będzie można zobaczyć go w akcji. Już niedługo planujemy pokazać go szerszej publiczności, co będziemy komunikować na naszych kanałach w mediach społecznościowych” – wspomina Karolina Szulęcka, Dyrektor Marketingu Maserati Pietrzak.
Dane techniczne:
- Silnik: V8 4.1 l (4136 cm³)
- Moc: 260 KM (213 kW) przy 5200 obr./min/363 Nm przy 4000 obr./min
- Średnica cylindrów: 85mm x 88mm
- Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
- Prędkość maksymalna: 230 km/h
- Waga: 1,757 kg
Nie przeocz
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?