Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mija rok od Euro 2012, a my wciąż bez stadionu i kolei na lotnisko

Michał Wroński
Wrocław i Poznań (na zdjęciu) zyskały nowoczesne tramwaje
Wrocław i Poznań (na zdjęciu) zyskały nowoczesne tramwaje Grzegorz Dembiński
Jutro minie rok od rozegrania w Polsce pierwszego meczu Euro 2012. Zbliżająca się inauguracja piłkarskich Mistrzostw Europy była wówczas okazją do zweryfikowania tego, na ile za sprawą tej imprezy faktycznie dokonaliśmy cywilizacyjnego skoku. Media monitorowały, na jakim etapie znajduje się budowa autostrad, modernizacja dworców oraz linii kolejowych, a także zakupy nowego taboru dla komunikacji publicznej. Sceptycy przewidywali wtedy, że z czym nie zdążyliśmy przed Euro, tego zapewne długo nie zdołamy zrobić. Czy mieli rację? Postanowiliśmy sprawdzić słuszność tej teorii na "naszym podwórku". Jako że Euro nas ominęło, więc przed rokiem inwestorzy nie byli "pod ścianą" - ewentualne spóźnienie nie groziło spektakularną kompromitacją. A szkoda.

Stadion Śląski za dwa lata. Jak dobrze pójdzie...

Kiedy rok temu na Stadionie Narodowym w Warszawie biało-czerwoni rozpoczynali swój krótki start w Euro 2012, urzędnicy marszałka województwa śląskiego zapowiadali, że modernizacja chorzowskiego Stadionu Śląskiego ma zostać ukończona w pierwszej połowie 2013 roku. Dziś mówi się, że jeśli nie pojawią się żadne kłopoty z finansowaniem, to obiekt powinien być gotowy w czerwcu roku 2015. Tyle że pieniądze w tym przypadku to nie wszystko - nikt bowiem nie wie, jak długo trwać będą jeszcze negocjacje samorządu z wykonawcą i projektantem modernizacji, dotyczące praw autorskich do poszczególnych elementów projektu oraz kwestii zamówień publicznych i odpowiedzialności poszczególnych podmiotów. Pewne jest tylko, że samorząd chce kontynuować budowę stadionu w dotychczasowym kształcie, tj. z dachem, i że realizacja tej wersji będzie kosztować dodatkowe 121 mln zł (na razie wartość kosztorysowa inwestycji to 465 mln zł).

Kolei do Pyrzowic nie ma i nikt nie wie, kiedy będzie

Jej budowę wpisano w październiku 2007 roku do rządowego "Wykazu przedsięwzięć Euro 2012". Od samego początku terminowe ukończenie tej inwestycji stało pod dużym znakiem zapytania. I rzeczywiście, dopiero dwa lata później PKP Polskim Liniom Kolejowym udało się podpisać umowę z wykonawcą dokumentacji, który na załatwienie wszystkich formalności dostał 600 dni. Dawno już one minęły, a tymczasem zamówionego kompletu dokumentacji nie ma. Ba, wciąż tak naprawdę niepewny jest sam przebieg trasy. Co prawda PLK podtrzymuje wersję o puszczeniu linii z Katowic przez Chorzów, Bytom, Piekary Śląskie i Ożarowice, ale marszałek Sekuła ostatnio przyznał, że w grę wchodzą jeszcze trasy przez Tarnowskie Góry oraz przez Zawiercie.

- Która z nich będzie możliwa jako pierwsza do realizacji, ta będzie realizowana - powiedział Sekuła. Żadnych konkretnych terminów jednak nie podał.

Autostradzie A1 przez rok nie przybył nawet kilometr

Mało kto o tym pamięta, ale jeszcze parę lat temu przedstawiciele ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury zapowiadali, że do czasu Euro 2012 woj. śląskie z północy na południe będzie przecinać autostrada A1. Do czasu imprezy faktycznie ukończono prace między Pyrzowicami a Świerklanami. Białą plamą pozostał wtedy odcinek z Pyrzowic do Piotrkowa Trybunalskiego i ze Świerklan do Gorzyczek. Przez ostatnie 12 miesięcy nic się w tej kwestii nie zmieniło. W przypadku pierwszego z wymienionych fragmentów rząd wspólnie z drogowcami cały czas kombinuje, jakby tu "ubrać" w tę inwestycję prywatnego partnera, nie powodując równocześnie zwiększenia długu publicznego (bo państwowego budżetu w tej chwili nie stać na taki wydatek), zaś w przypadku drugiego odcinka na drodze do sukcesu stoi słynny most w Mszanie.

Nowe tory oraz tramwaje. Tu projekt wreszcie ruszył

We wspomnianym już "Wykazie przedsięwzięć Euro 2012" pod numerem 90 znajduje się punkt: "Rozbudowa infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Górnośląskiej". Program ślimaczył się niczym tramwaj na mijance w Świętochłowicach, ale w końcu wystartował. Obecnie prace przy modernizacji torowisk i sieci trakcyjnej trwają na terenie Katowic, Chorzowa, Sosnowca, Bytomia, Rudy Śląskiej i Zabrza, a lifting przeszła ok. 1/3 z 75 wytypowanych do tego tramwajów.

- Pierwsze całkowicie nowe wagony trafią na Śląsk pod koniec roku. Cała dostawa (30 sztuk - przyp. red.) zostanie zrealizowana w przyszłym roku - informuje Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich.



*Operacja przeszczepu twarzy: Poznaj pacjenta i autorów sukcesu [ZDJĘCIA + OPINIE + KOMENTARZE]
*MISS ŚLĄSKA I ZAGŁĘBIA 2013: TEGO NIE ZOBACZYCIE W TELEWIZJI
*Maluch z Allegro: Fabrycznie nowy Fiat 126 z 1979 r. i wielki skandal
*Dni Miast 2013 [PROGRAM IMPREZ]: Chorzów, Będzin, Ruda, Sosnowiec, Wodzisław i inne!

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!