Coraz mniej kierowców płaci na bramkach na A4 Katowice - Kraków
Do ok. 23 proc. wzrósł udział transakcji automatycznych w płatnościach ogółem za przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków. Jeszcze na początku grudnia 2019 było ich 17,5 proc. Powodem są niższe stawki, jakie od 1 stycznia do końca marca 2020 obowiązują na A4 na odcinku Katowice Kraków. Przypomnijmy. Kierowcy, którzy płacą przez aplikację Autopay albo urządzenie A4 Go mają niższe stawki. W przypadku elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass, preferencyjne stawki dotyczą nowych doładowań, realizowanych od 1 stycznia 2020 roku.
- Auta kategorii pierwszej (osobowe)- po 7 zł na każdej bramce, czyli 14 zł w sumie
- Pojazdy kat. drugiej i trzeciej - po 17 zł na każdej bramce
- Pojazdy kat. 4 i 5 - po 30 zł na każdej bramce
To dlatego liczba pobrań i rejestracji pojazdów w aplikacji Autopay tak wzrosła.
- W styczniu 2020 zarejestrowano 164 tys. przejazdów z wykorzystaniem odczytu tablicy rejestracyjnej pojazdu (videotollingu)
- W grudniu 2019 było ich 122 tys. (wzrost o ponad 34 proc).
- Przejazdy z udziałem elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass osiągnęły liczbę 318,5 tys., w stosunku do 287,5 tys. w grudniu 2019 r. (wzrost o ok. 10,8%)
Przed wprowadzeniem obniżek na odcinku A4 Katowice - Kraków wykorzystywano ponad 40 tys. urządzeń A4Go. Stanowiły 13 proc. transakcji (wskaźnik z tygodnia). Aplikacja Autopay - liczba rejestracji zarejestrowanych w aplikacji, którzy włączyli autostradę A4 -wynosiła 150 tys. rejestracji. To 4 proc. transakcji. Każdego dnia tym odcinkiem A4 jeździ 43 tys. pojazdów.
Wprowadzenie promocyjnych stawek na autostradzie A4 nie było spowodowane troską o portfele kierowców, ale korkami, jakie tworzyły się na bramkach w Brzęczkowicach i Balicach. Jako że auta przypisane do aplikacji Autopay i z A4Go przejeżdżają bez zatrzymywania się przy punkcie ręcznego poboru opłat, ruch na bramkach jest po prostu płynniejszy. W Mysłowicach Brzęczkowicach i Krakowie Balicach kierowcy z tymi urządzeniami mają dedykowane dla siebie bramki.
– Na płatności automatyczne decyduje się coraz więcej kierowców, nie tylko tych podróżujących tym odcinkiem A4 okazjonalnie, w weekendy czy na urlopy, ale także regularnie dojeżdżających np. do pracy - mówią przedstawiciele Stalexportu.
Stalexport Autostrada Małoposla, która zarządza tym odcinkiem A4 podkreśla, że w 2020 stawki opłat za przejazd w przypadku płatności automatycznych są zbliżone do tych, jakie obowiązywały na A4 Katowice-Kraków dziesięć lat temu, czyli w 2010 roku.
I obiecuje, że w takiej wysokości obowiązywać będą co najmniej do końca I kwartału 2020. Przypomnijmy, że do wprowadzenia możliwości automatycznych płatności na odcinku A4 Gliwice - Wrocław przymierza się też GDDKiA. Ma to się stać jeszcze w 2020 roku.
Nie przegapcie
Telepass na A4 Katowice - Kraków
Nabywane taniej impulsy, niezależnie od terminu obowiązywania preferencyjnego cennika, zachowają ważność przez dwa lata. W styczniu 2020 wydano ok. 1200 urządzeń pokładowych. Przejazdy z udziałem elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass osiągnęły liczbę 318,5 tys., w stosunku do 287,5 tys. w grudniu 2019 r. (wzrost o ok. 10,8%). Użytkownikom A4Go, Autopay i Telepass dedykowano na wyłączność pomarańczową, skrajną lewą bramkę każdego z placów poboru opłat.
– Udział transakcji automatycznych w płatnościach ogółem za przejazd naszą autostradą przez pierwszy miesiąc obowiązywania preferencyjnych stawek wzrósł do ok. 23 proc. Oznacza to, że już blisko 1/4 przejazdów odbywa się przy udziale powiązanej z videotollingiem aplikacji Autopay bądź elektronicznego poboru opłat A4Go czy Telepass – podsumowuje Marta Dobrzańska z biura prasowego Stalexportu Autostrady Małopolskiej S.A. - Jeśli w kolejnych miesiącach uda się utrzymać ten wzrostowy trend, będzie to przesłanka do uruchomienia w przyszłości kolejnych bramek automatycznych – dodaje.
Oferta promocyjna
Videotolling to pobór opłat oparty o identyfikację numeru rejestracyjnego pojazdu. Przejazdy są opłacane poprzez aplikację Autopay, która pozwala zarejestrować pojazd w bazie i powiązać numer rejestracyjny z kartą kredytową lub płatniczą. Zainstalowane na bramkach kamery odczytują tablicę rejestracyjną, a system podnosi szlaban.
Autostrada A4 powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku, czyli na 30 lat.
Pierwsze opłaty zarządca pobrał od kierowców w poniedziałek 5 kwietnia 2000 r. o godz. 14. Płaciliśmy po 4 zł na bramce.
Rozwiąż i poznaj swój wynik
Bądź na bieżąco i obserwuj
Zobacz koniecznie
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?