Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mniej kierowców płaci na bramkach gotówką. A4 Katowice - Kraków z aplikacją Autopay i A4Go taniej. Obniżone stawki od stycznia do marca 2020

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Bramki na A4 w Mysłowicach
Bramki na A4 w Mysłowicach Fot Arkadiusz Gola / Polskapresse
Coraz więcej kierowców płaci przez aplikację Autopay na autostradzie Katowice - Kraków. W styczniu 2020 było 164 tys. takich przejazdów, o 40 tys. więcej niż w grudniu 2019. Powód to niższe stawki dla kierowców, korzystających z Autopay, A4Go i Telepass. Płacą mniej i przejeżdżają przez bramki bez zatrzymywania. Promocja trwa do końca marca 2020, a zarządca drogi, Stalexport Autostrada Małopolska podsumowuje pierwszy miesiąc z obniżką cen. Oto dane.

Coraz mniej kierowców płaci na bramkach na A4 Katowice - Kraków

Do ok. 23 proc. wzrósł udział transakcji automatycznych w płatnościach ogółem za przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków. Jeszcze na początku grudnia 2019 było ich 17,5 proc. Powodem są niższe stawki, jakie od 1 stycznia do końca marca 2020 obowiązują na A4 na odcinku Katowice Kraków. Przypomnijmy. Kierowcy, którzy płacą przez aplikację Autopay albo urządzenie A4 Go mają niższe stawki. W przypadku elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass, preferencyjne stawki dotyczą nowych doładowań, realizowanych od 1 stycznia 2020 roku.

  • Auta kategorii pierwszej (osobowe)- po 7 zł na każdej bramce, czyli 14 zł w sumie
  • Pojazdy kat. drugiej i trzeciej - po 17 zł na każdej bramce
  • Pojazdy kat. 4 i 5 - po 30 zł na każdej bramce

To dlatego liczba pobrań i rejestracji pojazdów w aplikacji Autopay tak wzrosła.

  • W styczniu 2020 zarejestrowano 164 tys. przejazdów z wykorzystaniem odczytu tablicy rejestracyjnej pojazdu (videotollingu)
  • W grudniu 2019 było ich 122 tys. (wzrost o ponad 34 proc).
  • Przejazdy z udziałem elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass osiągnęły liczbę 318,5 tys., w stosunku do 287,5 tys. w grudniu 2019 r. (wzrost o ok. 10,8%)

Przed wprowadzeniem obniżek na odcinku A4 Katowice - Kraków wykorzystywano ponad 40 tys. urządzeń A4Go. Stanowiły 13 proc. transakcji (wskaźnik z tygodnia). Aplikacja Autopay - liczba rejestracji zarejestrowanych w aplikacji, którzy włączyli autostradę A4 -wynosiła 150 tys. rejestracji. To 4 proc. transakcji. Każdego dnia tym odcinkiem A4 jeździ 43 tys. pojazdów.

A4 Katowice do Mysłowic - 59489 pojazdów na dobę

Najbardziej zatłoczone drogi woj. śląskiego. Liczba aut. Dan...

Wprowadzenie promocyjnych stawek na autostradzie A4 nie było spowodowane troską o portfele kierowców, ale korkami, jakie tworzyły się na bramkach w Brzęczkowicach i Balicach. Jako że auta przypisane do aplikacji Autopay i z A4Go przejeżdżają bez zatrzymywania się przy punkcie ręcznego poboru opłat, ruch na bramkach jest po prostu płynniejszy. W Mysłowicach Brzęczkowicach i Krakowie Balicach kierowcy z tymi urządzeniami mają dedykowane dla siebie bramki.

Układ bramek w punktach poboru opłat na A4
Układ bramek w punktach poboru opłat na A4 Stalexport

– Na płatności automatyczne decyduje się coraz więcej kierowców, nie tylko tych podróżujących tym odcinkiem A4 okazjonalnie, w weekendy czy na urlopy, ale także regularnie dojeżdżających np. do pracy - mówią przedstawiciele Stalexportu.

Stalexport Autostrada Małoposla, która zarządza tym odcinkiem A4 podkreśla, że w 2020 stawki opłat za przejazd w przypadku płatności automatycznych są zbliżone do tych, jakie obowiązywały na A4 Katowice-Kraków dziesięć lat temu, czyli w 2010 roku.

I obiecuje, że w takiej wysokości obowiązywać będą co najmniej do końca I kwartału 2020. Przypomnijmy, że do wprowadzenia możliwości automatycznych płatności na odcinku A4 Gliwice - Wrocław przymierza się też GDDKiA. Ma to się stać jeszcze w 2020 roku.

Nie przegapcie

Telepass na A4 Katowice - Kraków

Nabywane taniej impulsy, niezależnie od terminu obowiązywania preferencyjnego cennika, zachowają ważność przez dwa lata. W styczniu 2020 wydano ok. 1200 urządzeń pokładowych. Przejazdy z udziałem elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass osiągnęły liczbę 318,5 tys., w stosunku do 287,5 tys. w grudniu 2019 r. (wzrost o ok. 10,8%). Użytkownikom A4Go, Autopay i Telepass dedykowano na wyłączność pomarańczową, skrajną lewą bramkę każdego z placów poboru opłat.

– Udział transakcji automatycznych w płatnościach ogółem za przejazd naszą autostradą przez pierwszy miesiąc obowiązywania preferencyjnych stawek wzrósł do ok. 23 proc. Oznacza to, że już blisko 1/4 przejazdów odbywa się przy udziale powiązanej z videotollingiem aplikacji Autopay bądź elektronicznego poboru opłat A4Go czy Telepass – podsumowuje Marta Dobrzańska z biura prasowego Stalexportu Autostrady Małopolskiej S.A. - Jeśli w kolejnych miesiącach uda się utrzymać ten wzrostowy trend, będzie to przesłanka do uruchomienia w przyszłości kolejnych bramek automatycznych – dodaje.

Oferta promocyjna

Videotolling to pobór opłat oparty o identyfikację numeru rejestracyjnego pojazdu. Przejazdy są opłacane poprzez aplikację Autopay, która pozwala zarejestrować pojazd w bazie i powiązać numer rejestracyjny z kartą kredytową lub płatniczą. Zainstalowane na bramkach kamery odczytują tablicę rejestracyjną, a system podnosi szlaban.

Autostrada A4 powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku, czyli na 30 lat.
Pierwsze opłaty zarządca pobrał od kierowców w poniedziałek 5 kwietnia 2000 r. o godz. 14. Płaciliśmy po 4 zł na bramce.

Bądź na bieżąco i obserwuj

Zobacz koniecznie

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera