Modernizacja węzła kolejowego Czechowice Dziedzice zakończona. Powstały od nowa lub zostały przebudowane m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym osiem wiaduktów i cztery mosty oraz wymieniono ok. 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Modernizację przeszły trzy przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice Zdrój oraz Zabrzeg. Powstało też nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania (LCS).
Inwestycja trwała cztery lata i kosztowała 1,5 mld zł. Wszystkie prace były prowadzone przy czynnym ruchu kolejowym.
Modernizacja tego ważnego dla całego regionu węzła znacząco zwiększy komfort pasażerów na trasie z Katowic do Zebrzydowic, Cieszyna oraz Beskidów. Poprawa przepustowości tego odcinka zwiększy także konkurencyjność transportu towarów niskoemisyjnym środkiem lokomocji, jakim jest kolej
– mówi Maciej Olek, członek zarządu spółki Budimex.
Efektem zmodernizowanych 47 km torów oraz 56 km sieci trakcyjnej pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Powstały cztery tory główne, cztery dodatkowe oraz osiem bocznicowych, a wymiana 119 rozjazdów zapewnia płynny przejazd pociągów przez stacje i przystanki. Dla bezpieczeństwa przebudowano mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami oraz przejazdy kolejowo-drogowe.
Szczególnym wyróżnikiem tej inwestycji są dwa nowe mosty nad Wisłą
– dodaje Maciej Olek.
W ramach kontaktu Budimex przeprowadził m.in. modernizację stacji w Czechowicach-Dziedzicach. Ma teraz nowe zadaszone perony, ma których stanęły ławki, czytelne oznakowania oraz oświetlenie. Na koniec jednego z peronów została przeniesiona odrestaurowana zabytkowa wiata. Na miejsce odjazdu pociągu można dotrzeć bezpiecznie i wygodnie nowym przejściem podziemnym oraz windami.
Szczególnym wyzwaniem była woda. Wzmocniliśmy cały teren pod przyległymi szlakami oraz obszar węzła kolejowego wraz z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym. W tym celu zabudowaliśmy 670 km długości pali wzmacniających teren i zabezpieczających przed osiadaniem
- tłumaczy Wojciech Głuc. dyrektor Kontraktu..
Jest nowocześnie, komfortowo i ładnie. W przejściach pod torami powstały murale nawiązujące do historii zarówno kolei, jak i miasta.
Kiedy oglądaliśmy plac budowy w czerwcu 2021 r., po 20 miesiącach od podpisania umowy na tę inwestycję, mowa była o zakończeniu prac we wrześniu 2023 r.
Harmonogram pierwotny został wydłużony tylko o trzy miesiące, mimo bardzo dużego zakresu prac dodatkowych w trakcie prowadzenia prac (dodatkowe prace torowe, odwodnienia, wzmocnienia terenu) na końcówce kontraktu
- powiedział Michał Wrzosek, rzecznik spółki Budimex.
O spółce Budimex
Spółka Budimex to generalny wykonawca wielu niejednokrotnie nagradzanych kontraktów kolejowych. W ostatnim czasie podpisała umowę na budowę linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie. W ramach wartego 3,7 mld euro kontraktu zwycięskie konsorcjum ERB RAIL, w skład którego wchodzą: francuski Eiffage Génie Civil, polski Budimex i włoski Rizzani de Eccher, zbuduje 230-kilometrową kolej dużych prędkości, żeby włączyć kraje bałtyckie do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą. Prace rozpoczną się w 2024 roku i potrwają 8 lat.
Innym dużym projektem realizowanym przez Budimex jest przebudowa stacji Warszawa Zachodnia - obecnie jednego z największych placów budowy na terenie nie tylko stolicy, ale i całej Polski. Po ukończeniu budowy Warszawa Zachodnia będzie największą stacją kolejową w kraju, przez którą będzie przejeżdżać ok. 1 200 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych dziennie. Największa inwestycja PKP PLK o wartości niemal 2 mld złotych jest niemal ukończona. Oprócz tego Budimex realizuje obecnie dla PKP PLK inwestycje kolejowe w Porcie Gdynia, na stacji Ełk, oraz na liniach: Nowy Targ – Rabka i Pszczyna-Żory.
BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Mostostal Kraków oraz FBSerwis. Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.
ZOBACZ TAKŻE
Nasz reportaż z placu budowy w czerwcu 2021
Nie przeocz
- Szczyrk na początku XXI wieku. Tak niedawno wyglądał popularny ośrodek turystyczny
- Wyjątkowe zdjęcia Gliwic mogą mieć nawet 200 lat... Tak wyglądało miasto. SZOK!
- Park handlowy po dawnym TESCO na Chorzowskiej w Bytomiu prawie gotowy. Zobacz zdjęcia
- Fabryka Izery w Jaworznie rusza? Informator przekazał nam zaskakujące wieści!
Musisz to wiedzieć
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?