Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Modernizacja węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice zakończona. Trwała cztery lata

Jolanta Pierończyk
Jolanta Pierończyk
Stacja Czechowice-Dziedzice
Stacja Czechowice-Dziedzice Mat. prasowy
Modernizacja węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice zakończona. Trwała cztery lata. Pochłonęła 1,5 mld zł. Głównym wykonawcą tych robót był Budimex.

Modernizacja węzła kolejowego Czechowice Dziedzice zakończona. Powstały od nowa lub zostały przebudowane m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym osiem wiaduktów i cztery mosty oraz wymieniono ok. 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Modernizację przeszły trzy przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice Zdrój oraz Zabrzeg. Powstało też nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania (LCS).

Inwestycja trwała cztery lata i kosztowała 1,5 mld zł. Wszystkie prace były prowadzone przy czynnym ruchu kolejowym.

Modernizacja tego ważnego dla całego regionu węzła znacząco zwiększy komfort pasażerów na trasie z Katowic do Zebrzydowic, Cieszyna oraz Beskidów. Poprawa przepustowości tego odcinka zwiększy także konkurencyjność transportu towarów niskoemisyjnym środkiem lokomocji, jakim jest kolej

– mówi Maciej Olek, członek zarządu spółki Budimex.

Efektem zmodernizowanych 47 km torów oraz 56 km sieci trakcyjnej pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Powstały cztery tory główne, cztery dodatkowe oraz osiem bocznicowych, a wymiana 119 rozjazdów zapewnia płynny przejazd pociągów przez stacje i przystanki. Dla bezpieczeństwa przebudowano mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami oraz przejazdy kolejowo-drogowe.

Szczególnym wyróżnikiem tej inwestycji są dwa nowe mosty nad Wisłą

– dodaje Maciej Olek.

W ramach kontaktu Budimex przeprowadził m.in. modernizację stacji w Czechowicach-Dziedzicach. Ma teraz nowe zadaszone perony, ma których stanęły ławki, czytelne oznakowania oraz oświetlenie. Na koniec jednego z peronów została przeniesiona odrestaurowana zabytkowa wiata. Na miejsce odjazdu pociągu można dotrzeć bezpiecznie i wygodnie nowym przejściem podziemnym oraz windami.

Szczególnym wyzwaniem była woda. Wzmocniliśmy cały teren pod przyległymi szlakami oraz obszar węzła kolejowego wraz z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym. W tym celu zabudowaliśmy 670 km długości pali wzmacniających teren i zabezpieczających przed osiadaniem

- tłumaczy Wojciech Głuc. dyrektor Kontraktu..

Jest nowocześnie, komfortowo i ładnie. W przejściach pod torami powstały murale nawiązujące do historii zarówno kolei, jak i miasta.
Kiedy oglądaliśmy plac budowy w czerwcu 2021 r., po 20 miesiącach od podpisania umowy na tę inwestycję, mowa była o zakończeniu prac we wrześniu 2023 r.

Harmonogram pierwotny został wydłużony tylko o trzy miesiące, mimo bardzo dużego zakresu prac dodatkowych w trakcie prowadzenia prac (dodatkowe prace torowe, odwodnienia, wzmocnienia terenu) na końcówce kontraktu

- powiedział Michał Wrzosek, rzecznik spółki Budimex.

O spółce Budimex

Spółka Budimex to generalny wykonawca wielu niejednokrotnie nagradzanych kontraktów kolejowych. W ostatnim czasie podpisała umowę na budowę linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie. W ramach wartego 3,7 mld euro kontraktu zwycięskie konsorcjum ERB RAIL, w skład którego wchodzą: francuski Eiffage Génie Civil, polski Budimex i włoski Rizzani de Eccher, zbuduje 230-kilometrową kolej dużych prędkości, żeby włączyć kraje bałtyckie do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą. Prace rozpoczną się w 2024 roku i potrwają 8 lat.
Innym dużym projektem realizowanym przez Budimex jest przebudowa stacji Warszawa Zachodnia - obecnie jednego z największych placów budowy na terenie nie tylko stolicy, ale i całej Polski. Po ukończeniu budowy Warszawa Zachodnia będzie największą stacją kolejową w kraju, przez którą będzie przejeżdżać ok. 1 200 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych dziennie. Największa inwestycja PKP PLK o wartości niemal 2 mld złotych jest niemal ukończona. Oprócz tego Budimex realizuje obecnie dla PKP PLK inwestycje kolejowe w Porcie Gdynia, na stacji Ełk, oraz na liniach: Nowy Targ – Rabka i Pszczyna-Żory.

BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Mostostal Kraków oraz FBSerwis. Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera