Czy sprzedawca - w tym przypadku właściciel sklepu - ma prawo odmówić klientowi zakupu jakiegoś towaru lub usługi? Czy może powiedzieć, że kogoś nie ma zamiaru obsłużyć? Na jakiej podstawie może tak zrobić? A jeśli nie może, ale tak zrobi, co ma począć klient? - pyta Czytelnik z Bytomia
Odpowiada Katarzyna Kielar, rzeczniczka prasowa Inspekcji Handlowej w Katowicach:
Zgodnie z art. 135 kodeksu wykroczeń, kto zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie - bez uzasadnionej przyczyny - odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny.
Oznacza to, że sprzedawca nie może odmówić sprzedaży towaru znajdującego się w ofercie handlowej danej osobie jedynie z przyczyn subiektywnych, np. z powodu jej wyglądu, koloru skóry czy dlatego, że jej zwyczajnie nie lubi. Odmowa sprzedaży musi być uzasadniona, czyli słuszna.
Sprzedawca ma prawo odmówić sprzedaży alkoholu osobie nietrzeźwej lub niepełnoletniej, ma prawo odmówić sprzedaży broni osobie, która nie posiada stosownego zezwolenia, podobnie farmaceutka ma prawo odmówić sprzedaży leku wydawanego wyłącznie na receptę osobie, która takiej recepty nie posiada.
O przypadkach nieuzasadnionej odmowy sprzedaży najlepiej poinformować Inspekcję Handlową lub rzecznika praw konsumenta. ZIELA
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?