Autostrady od kuchni. Tego o nich nie wiedziałeś!

    Autostrady od kuchni. Tego o nich nie wiedziałeś!

    Motofakty.pl

    Aktualizacja:

    Autostrady od kuchni. Tego o nich nie wiedziałeś!
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Autostrada Eksploatacja S.A.

    Rozwój transportu, zwiększanie możliwości komunikacyjnych i poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego są możliwe dzięki inwestycjom w rozbudowę sieci drogowej. Szczególne znaczenia na mapie drogowych połączeń mają autostrady i drogi ekspresowe. Drogi te obsługują najważniejsze kierunki krajowe i międzynarodowe, a dzięki swojej konstrukcji gwarantują szybkie i bezpieczne podróżowanie.
    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podaje, że kierowcy w Polsce mają do dyspozycji 1631,7 km autostrad i 1497,4 km dróg ekspresowych. Została więc przekroczona liczba 3100 km dróg szybkiego ruchu. Do 2020 roku planowane jest wybudowanie kolejnych 1770 km.

    Drogi szybkiego ruchu ze względu na swój charakter i znaczenie wymagają ciągłego nadzoru. To zadanie zostało zlecone tzw. operatorom. Na autostradzie A2, za jej 255 kilometrowy odcinek odpowiada Autostrada Eksploatacja (AESA). Prowadzi ona pełną eksploatację, tzn. odpowiada za utrzymanie i pobór opłat.

    Swoje zadania określiła jako codzienną troskę o bezpieczeństwo osób podróżujących autostradą A2, polegającą na sprzątaniu drogi, usuwaniu z niej niebezpiecznych przedmiotów, naprawianiu i bieżącej konserwacji wyposażenia oraz obiektów autostradowych. Dodatkowo pracownicy AESA w okresie letnim zajmują się utrzymaniem prawidłowego stanu terenów zielonych, a zimą – odśnieżaniem.

    Każdy operator musi posiadać Centrum Zarządzania Autostradą. Jest to miejsce, które czuwa nad bezpieczeństwem podróżnych. Pracownicy Centrum wspierani są przez monitoring video oraz patrole autostradowe. Do ich zadań należy również obsługa rozmieszczonych co dwa kilometry kolumn alarmowych.

    Wszyscy podróżujący autostradą powinni wiedzieć, że skorzystanie z kolumny alarmowej to najszybszy sposób na połączenie z CZA i uzyskanie pomocy. Pracownicy Centrum są w stałym kontakcie z patrolami autostradowymi. Są to jednostki patrolujące teren autostrady 24 h na dobę.

    Patrol musi być w każdym miejscu autostrady co dwie godziny w ciągu dnia i co cztery godziny w nocy. Na 255-kilometrowym odcinku autostrady, obsługiwanym przez Autostradę Eksploatację, działa pięć patroli, po jednym na każde 50 km autostrady. W ciągu roku „patrolowcy” przejeżdżają 1 800 000 km.

    Prawidłowe funkcjonowanie autostrady może być zapewnione dzięki zaangażowanym w te działania pracownikom. Odcinek autostrady Świecko–Konin obsługuje 500 pracowników AESA oraz co najmniej drugie tyle zatrudnionych w firmach współpracujących – ochrona, konwoje, firmy holownicze czy stacje benzynowe.

    – Operatorzy w ramach swoich działań prowadzą różne prace edukacyjno-informacyjne, promujące bezpieczeństwo ruchu drogowego. Działania te mają poprawić bezpieczeństwo podróżnych, ale również podnieść bezpieczeństwo pracy osób odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie autostrady – tłumaczy instruktor Škoda Auto Szkoła, Radosław Jaskulski.

    Koncesyjna autostrada A2, jako pierwsza autostrada w Polsce, wdrożyła autorski Plan Działań Ratowniczych, który powstał we współpracy ze wszystkimi służbami ratowniczymi działającymi na A2 – Policją, Strażą Pożarną, Pogotowiem Ratunkowym, AESA, Autostradą Wielkopolską i GDDKiA. W ramach tego planu, co 2 lata odbywają się ćwiczenia służb ratowniczych, których celem jest symulacja akcji ratunkowej w miejscu, gdzie potencjalnie takie zdarzenia mogą się wydarzyć - na autostradzie.

    Autostrady i drogi ekspresowe zaliczane są do najbezpieczniejszych dróg. W 2014 roku zginęło na nich 117 osób, a rannych zostało 855. Pomimo pozytywnego obrazu statystyk, trzeba pamiętać o zagrożeniach. Kierowcy powinni przestrzegać limitów prędkości, zachowywać odpowiedni odstęp od innych pojazdów i unikać ryzykownych manewrów. Takie zachowania zagwarantują kierowcom komfortową jazdę i pomogą pracownikom dbającym o eksploatację pracować w bezpiecznych warunkach.



    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      hmmm

      ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

      Wielka obsługa autami po terenie ... jak by były ekrany przed każdym wjazdem na autosrradę i przed każdym zjazdem że jest korek wypadek itp to by było o wiele bezpieczniej i płynniej ale .... kasa...rozwiń całość

      Wielka obsługa autami po terenie ... jak by były ekrany przed każdym wjazdem na autosrradę i przed każdym zjazdem że jest korek wypadek itp to by było o wiele bezpieczniej i płynniej ale .... kasa musi byc a autka to tam sobie postoja w korkach zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Skąd karambole?

      Kierowca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Opinie na forach internetowych pokazują, że główną przyczyną karamboli na autostradach jest zbyt wolna jazda lewym pasem i zbyt duże odstępy. Wniosek jest prosty: zwiększyć prędkość do 200km/h i...rozwiń całość

      Opinie na forach internetowych pokazują, że główną przyczyną karamboli na autostradach jest zbyt wolna jazda lewym pasem i zbyt duże odstępy. Wniosek jest prosty: zwiększyć prędkość do 200km/h i zmniejszyć odstępy.zwiń

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      WARTO WIEDZIEĆ

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama