Coraz więcej aut na A4 Katowice-Kraków, a zarobili 160 mln...

    Coraz więcej aut na A4 Katowice-Kraków, a zarobili 160 mln zł, czyli mniej niż rok wcześniej. Stalexport Autostrady: wyniki finansowe 2017

    DN

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Coraz więcej aut na A4 Katowice-Kraków, a zarobili 160 mln zł, czyli mniej niż rok wcześniej. Stalexport Autostrady: wyniki finansowe 2017
    1/4
    przejdź do galerii
    Marcowe podwyżki sprzed roku i większy ruch na płatnym odcinku A4 przyniósł im 160 mln zł zysku w 2017 roku. Stalexport przedstawił wyniki finansowe za ubiegły rok.
    Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady, która m.in. zarządza płatnym odcinkiem A4 z Katowic do Krakowa, podsumowała 2017 rok. W skrócie ten rok można podsumować tak: Dobre wyniki finansowe i zakończenie ważnych inwestycji na A4 Katowice-Kraków. Grupa utrzymała też trend wzrostowy w zakresie przychodów, natomiast wyższe koszty sprzedaży zadecydowały o nieznacznym spadku zysku netto. Ale zysk jest - niemal 160 mln złotych.


    W 2017 roku GK Stalexport Autostrady osiągnęła przychody wynoszące ponad 318,8 mln zł, czyli o ok. 9 proc. wyższe niż w roku 2016, oraz zysk netto w wysokości 158,8 mln zł, tj. o ok. 4 proc. niższy niż w poprzednim roku. Niższy poziom zysku wynika ze wzrostu kosztów własnych sprzedaży, związanego z utworzeniem w 2017 roku przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusza A4 Katowice-Kraków, wyższych niż w 2016 roku rezerw na wymianę nawierzchni. EBITDA Grupy Kapitałowej wyniosła ok. 265,8 mln zł.

    Zobacz galerię

    Na wzrost przychodów złożyły się m.in. wzrost poziomu ruchu o 5,9 proc., czyli do 43 tys. pojazdów na dobę oraz zmiana stawek opłat za przejazd dla samochodów ciężarowych, wprowadzona od 1 marca 2017 roku.

    Przypomnijmy: jeszcze w roku 2015 każdej doby na płatnym odcinku A4 było 37 tys. pojazdów, zaś w 2016 - 41 tys. W minionym roku - 43 tys. Zaś w marcu 2017 podwyżki dotyczyły pojazdów kategorii 2, 3 i 4 (czyli wszystkie prócz motocykli i osobówek bez przyczep). Opłata wzrosła do 18 i 30 zł na każdym placu poboru opłat, czyli w Mysłowicach i w Balicach. Osobówki zostały bez zmian - na bramkach płacą kolejno po 10 zł, czyli w sumie 20. Motocykle - po 5 zł.

    Dla koncesjonariusza autostrady A4 Katowice-Kraków 2017 rok był okresem rozwoju elektronicznego poboru opłat A4Go. Od połowy 2016 sprzedano ponad 18 tysięcy urządzeń pokładowych, a liczba transakcji elektronicznych dochodzi do 20 proc. w ciągu dnia, co pozwala na przyspieszenie obsługi na bramkach autostradowych.

    Nakłady inwestycyjne Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. wyniosły w ubiegłym roku ponad 43,9 mln zł i przeznaczone zostały na rozwój elektronicznego poboru opłat, rozbudowę węzła Rudno, a także przebudowę odwodnienia autostrady i budowę ekranów akustycznych oraz na instalację urządzeń systemu zarządzania ruchem (elektroniczne tablice informacyjne).

    Stalexport kontynuował ponadto rozpoczętą w 2016 roku wymianę nawierzchni. Prace te przebiegały z zachowaniem dwóch pasów ruchu w każdym kierunku jazdy.

    Jeśli chodzi o wyniki spółki Stalexport Autostrady S.A., która pełni rolę nadzorczą w Grupie Kapitałowej, w 2017 roku jej przychody ze sprzedaży, generowane przede wszystkim przez usługi wynajmu powierzchni biurowych wyniosły ok. 3,7 mln zł, przychody finansowe (uzyskane m.in. z tytułu otrzymanej dywidendy) ok. 77,8 mln zł, a zysk netto ponad 73,2 mln zł.

    1 marca 2018 roku Rada Nadzorcza Spółki pozytywnie zaopiniowała wniosek Zarządu Stalexport Autostrady S.A. o przeznaczeniu ponad 71,7 mln zł zysku na wypłatę dywidendy (0,29 zł na jedną akcję).

    Ostateczną decyzję o podziale zysku podejmie jednak Zwyczajne Walne Zgromadzenie.

    Emil Wąsacz, Prezes Zarządu Stalexport Autostrady S.A. oraz Stalexport Autostrada Małopolska S.A.:

    W 2018 roku kontynuować będziemy rozwój infrastruktury autostradowej na odcinku zarządzanym przez Grupę poprzez kolejne inwestycje obejmujące modernizację odwodnienia autostrady, budowę kolejnych ekranów akustycznych oraz remont podpór jednego z obiektów mostowych w woj. małopolskim.

    W ramach prac utrzymaniowych wymieniana będzie nawierzchnia jezdni na ostatnim, 6,1 km odcinku jezdni do Krakowa, oraz na łącznicach węzła Balin.

    W obszarze dalszego rozwoju Grupy Kapitałowej w dalszym ciągu nasze działania koncertować będziemy na podnoszeniu jakości usług, m.in. poprzez doskonalenie systemu poboru opłat. Monitorować będziemy także możliwości zaangażowania się w przedsięwzięcia infrastrukturalne, bądź też ewentualnego udziału kapitałowego w innych projektach koncesyjnych.

    ***

    Stalexport Autostrady S.A. pełni nadrzędną rolę w Grupie Kapitałowej koncentrującej swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Firma, jako pierwsza w kraju, otrzymała koncesję na realizację pionierskiego projektu eksploatacji, przebudowy oraz przystosowania A4 Katowice-Kraków do wymogów płatnej autostrady. Filarami Grupy są: Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem oraz VIA4 S.A., operator tego odcinka. Wieloletnie doświadczenie Stalexport Autostrady S.A. oraz jej strategicznego inwestora – Atlantia S.p.A. pozwala Spółce oferować najwyższy standard usług na rynku autostradowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.

    Stalexport Autostrady S.A., będąca współwłaścicielem biurowca w centrum Katowic oraz spółki zarządzającej tą nieruchomością – Biuro Centrum Sp. z o.o., prowadzi również działalność związaną z wynajmem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych.

    POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:




    Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego TYDZIEŃ


    Czytaj treści premium w Dzienniku Zachodnim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (3)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zbyt wąskie pasy .

    Zbulwersowany. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    2 pasy polskiej autostrady są tak szerokie , jak jeden na niemieckiej autostradzie. Aż strach wyprzedzać ciężarówki . Taka droga nadaje się tylko na rowery . Jak mogą pobierać opłaty za taki...rozwiń całość

    2 pasy polskiej autostrady są tak szerokie , jak jeden na niemieckiej autostradzie. Aż strach wyprzedzać ciężarówki . Taka droga nadaje się tylko na rowery . Jak mogą pobierać opłaty za taki drogowy kicz.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Z Belgii do Polski.

    Kierowca (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    Przejechałem Belgię i przez Niemcy do Katowic i najgorsze zaczęło się na polskiej A4 od Wrocławia. Niedość że płatna , najgorsza , najwęższa bez pasa awaryjnego 2pasmówka i to w dodatku w...rozwiń całość

    Przejechałem Belgię i przez Niemcy do Katowic i najgorsze zaczęło się na polskiej A4 od Wrocławia. Niedość że płatna , najgorsza , najwęższa bez pasa awaryjnego 2pasmówka i to w dodatku w remoncie. Sknerstwo do bólu. Na koniec jazdy jeszcze jedna przykra niespodzianka - kolejka przy wyjeździe. To mnie dobiło. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ZŁO-DZIE-JE

    aaa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

    .

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY