Miejsca Obsługi Podróżnych. To trzeba wiedzieć

    Miejsca Obsługi Podróżnych. To trzeba wiedzieć

    Motofakty.pl

    Aktualizacja:

    Miejsca Obsługi Podróżnych. To trzeba wiedzieć
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Skoda

    Z punktu widzenia bezpieczeństwa ważne jest nie tylko to, jak jeździmy. Znacznie ma również to, jak odpoczywamy. Zaleca się, by każde dwie godziny jazdy przeplatać odpoczynkiem.
    Zaczynamy po pierwszych dwóch godzinach od 10 minut odpoczynku z założeniem, że każda kolejna przerwa powinna być o 5 minut dłuższa. Jeśli planujemy wyjazd, warto wcześniej przemyśleć miejsca, w których się zatrzymamy. W przypadku podróżowania drogami ekspresowymi i autostradami możemy skorzystać ze specjalnie wyznaczonych miejsc – Miejsc Obsługi Podróżnych.

    W styczniu 2012 roku działało 28 takich miejsc, w październiku 2015 roku na terenie Polski MOP-ów było już 257. Definicja opisuje Miejsce Obsługi Podróżnych jako teren w bliskim sąsiedztwie drogi, wyposażony w parking oraz infrastrukturę zapewniającą komfort i odpoczynek podróżnym.

    W Polsce MOP-y dzielimy na 3 kategorie:

    MOP kategorii I - o funkcji wypoczynkowej, wyposażony w stanowiska postojowe (parking), jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie; dopuszcza się wyposażenie w obiekty małej gastronomii;

    MOP kategorii II - o funkcji wypoczynkowo-usługowej, wyposażony w obiekty, o których mowa w punkcie 1 oraz w stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe, punkty informacji turystycznej;

    MOP kategorii III - o funkcji wypoczynkowej i usługowej, wyposażony w obiekty, o których mowa w punkcie 2, obiekty noclegowe oraz inne obiekty handlowo-usługowe, w zależności od potrzeb.

    MOP-y połączone są z drogą ekspresową lub autostradą za pomocą pasa włączania (wyjazd na autostradę) i wyłączania (zjazd na MOP). Ponieważ bezpieczeństwo ma bardzo duże znaczenie, miejsca odpoczynku nie mogą być położone blisko węzła, w miejscu gdzie występuje słaba widoczność wjazdu na jezdnię i m.in. w miejscach, gdzie występuje dodatkowy pas ruchu.

    Odległość pomiędzy MOP-ami nie może być mniejsza niż 15 km, a od przejścia granicznego minimalnie 3 km.

    Budowanie bezpieczeństwa to długoletni proces. W te działania wpisuje się budowanie infrastruktury przyjaznej kierowcom, dającej nie tylko możliwość zatankowania pojazdu czy zjedzenie posiłku. Ważne jest zachęcenie do odpoczynku aktywnego na świeżym powietrzu czy drzemki, która pozwoli zebrać siły i utrzymać koncentrację w dalszej podróży.







    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      WARTO WIEDZIEĆ

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama