Obciążony samochód. Na co trzeba zwrócić uwagę?

    Obciążony samochód. Na co trzeba zwrócić uwagę?

    Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

    Aktualizacja:

    Obciążony samochód. Na co trzeba zwrócić uwagę?
    1/9
    przejdź do galerii

    ©Skoda

    Zbliżają się wakacje i wielu kierowców wraz z rodzinami ruszy na letni wypoczynek. Warto aby pamiętali, iż samochód obciążony pasażerami i bagażem ma większą masę i może sprawić nieprzyjemną niespodziankę.
    Każdy samochód ma określoną dopuszczalną masę całkowitą - DMC. Ten parametr niektórym kierowcom kojarzy się głównie z pojazdami ciężarowymi. Tymczasem dotyczy on również samochodów osobowych. DMC oznacza masę auta wraz z pasażerami i ładunkiem. Przekroczenie tego parametru jest szczególnie niebezpieczne. Konsekwencje przeładowania pojazdu mają wpływ na jego zachowanie i bezpieczeństwo, dlatego każdy użytkownik auta powinien zachować staranność w układaniu bagażu i pilnowaniu jego właściwej masy.


    O przekroczenie DMC szczególnie łatwo podczas wakacyjnych wyjazdów, kiedy samochodem jedzie kilka osób, bagażnik jest wypełniony po brzegi, a na dachu pojazdu jest dodatkowy bagażnik lub kilka rowerów. Zwiększenie masy auta powoduje, że jego zdolność do reagowania w sytuacjach awaryjnych jest zmniejszona, co może doprowadzić do wypadku. Przede wszystkim wydłużeniu ulega droga hamowania.

    - Obciążony samochód potrzebuje więcej miejsca, by się zatrzymać. Kierowcy mogą być nieświadomi wydłużonej reakcji pojazdu i przez to ryzyko udziału w niebezpiecznym zdarzeniu jest większe - tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda. - Co prawda producenci współczesnych samochodów uwzględniają, aby pojazd był neutralny w prowadzeniu, gdy jedzie nim komplet pasażerów z bagażem, jednak dotyczy to sytuacji, gdy nawierzchnia jest sucha. Kiedy jest ślisko i trzeba awaryjnie hamować, to masa obciążonego pojazdu pcha go do przodu - dodaje.

    Oprócz przestrzegania limitów ładowności bardzo ważne jest prawidłowe rozmieszczenie bagażu. Załadowane nieprawidłowo auto lub z ładunkiem niesymetrycznym w sytuacjach zmiany pasa ruchu lub nagłego skrętu może wpaść w poślizg, czy nawet wywrócić się.

    Pamiętajmy też o prawidłowym zabezpieczeniu bagażu, w tym także przewożonych rowerów. - Źle zapięte rowery umieszczone na bagażniku dachowym, podczas jazdy i manewrów, mogą się przesunąć i doprowadzić do zmiany środka ciężkości, a w konsekwencji do zmiany toru jazdy. Mogą też zwyczajnie odpaść od bagażnika - przestrzega Radosław Jaskulski. Instruktor Szkoły Auto Skoda radzi, aby jadąc z rowerami na zewnętrznych bagażnikach nie szarżować i przed wyruszeniem na trasę sprawdzić, jaką dopuszczalne obciążenie oraz prędkość maksymalną przewiduje producent bagażnika rowerowego.

    Prawidłowe zabezpieczenie bagażu dotyczy nie tylko ładunku przewożonego w bagażniku lub na bagażniku dachowym. Dotyczy to również przedmiotów przewożonych w kabinie. Niezabezpieczone przedmioty w momencie uderzenia nabierają prędkości. Zwykły telefon w momencie uderzenia w przeszkodę z prędkością 50 km/h, zwiększy swoją masę do 5 kg, a 1,5-litrowa butelka wody będzie ważyła około 60 kg. Ponadto nie przewoźmy w samochodzie zwierząt bez odpowiedniego ich zabezpieczenia. Pies siedzący luzem na tylnej kanapie podczas nagłego hamowania przy prędkości 50 km/h, „poleci” na kierowcę i pasażera ze zwiększoną o 40 razy masą.

    Masa pojazdu ma także wpływ na ogumienie. Przeciążony samochód powoduje, że opony szybciej się grzeją. Wraz z większą liczbą pasażerów trzeba zwiększyć ciśnienie w oponach. Informacje na temat odpowiednich wartości ciśnienia znajdują się najczęściej na drzwiach kierowcy albo po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa (tak jest np. w autach marki Skoda). Zmiana masy samochodu ma również wpływ na światła. Powinniśmy je regulować w zależności od obciążenia pojazdu. W starszych samochodach służy do tego specjalne pokrętło, nowoczesne auta mają najczęściej światła ustawiane automatycznie. Jednak raz w roku należy sprawdzić poprawność ich ustawienia w serwisie.

     

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      bezpieczeństwo

      krawczyk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Ja tam zwracam uwagę na solidność konstrukcji jak kupuję auto, żeby potem nie było takich niespodzianek w trakcie jazdy. W rextonie mam wzmocnione podwozie i zderzaki, a rama jest sztywna,...rozwiń całość

      Ja tam zwracam uwagę na solidność konstrukcji jak kupuję auto, żeby potem nie było takich niespodzianek w trakcie jazdy. W rextonie mam wzmocnione podwozie i zderzaki, a rama jest sztywna, trójwarstwowa. Dzięki temu mam pewność, że auto się nie złoży jak domek z kart.zwiń

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      WARTO WIEDZIEĆ

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama