Pierwszeństwo przejazdu? Miej ograniczone zaufanie

    Pierwszeństwo przejazdu? Miej ograniczone zaufanie

    Tomasz Szmandra; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

    Aktualizacja:

    Pierwszeństwo przejazdu? Miej ograniczone zaufanie
    1/8
    przejdź do galerii

    ©Skoda

    Na drodze często przecinają się tory jazdy różnych pojazdów. Zazwyczaj dochodzi do tego na skrzyżowaniach i przy zmianach pasa ruchu. O tym, kto w takich sytuacjach ma pierwszeństwo decydują przepisy, ale i tak lepiej zachować szczególną ostrożność.
    Któż z nas nie przekonał się osobiście, jak bardzo nieprzewidywalne bywają zachowania na drodze niektórych kierowców. Dlatego nawet jeżeli to my mamy pierwszeństwo przejazdu, warto mieć ograniczone zaufanie do innych użytkowników drogi, bo nigdy nie wiadomo, co może się wydarzyć. To pozwoli nam uniknąć problemów, a przede wszystkim bezpiecznie dotrzeć do celu podróży. Zresztą podobnego dania są eksperci.


    Skoda
    – Nawet jeżeli jesteśmy stuprocentowo pewnie, że w danej sytuacji mamy pierwszeństwo na drodze, musimy być czujni i zawsze przygotowani na szybką reakcję. Jak pokazują realia, ciągle zdarzają się kierowcy, którzy nie do końca znają przepisy, lub zwyczajnie je lekceważą – ostrzega Radosław Jaskulski, trener doskonalenia techniki jazdy w Szkole Auto Skoda. – W sytuacjach wątpliwych, zawsze warto jest zdjąć nogę z gazu i przygotować się do ewentualnego awaryjnego hamowania. Z moich obserwacji wynika, że kierowcy często mają problemy na skrzyżowaniach równorzędnych, zwłaszcza tych, zlokalizowanych w okolicach większych osiedli. Niejednokrotnie, nie zwracają oni uwagi na znaki i są przekonani, że akurat poruszają się drogą z pierwszeństwem przejazdu, a to prowadzi do wielu niebezpiecznych sytuacji. Zwracajmy więc uwagę na znaki i sygnalizacje świetlną, ale także bacznie obserwujmy innych użytkowników drogi – podpowiada Jaskulski.

    A co jeżeli już dojdzie do niebezpiecznej sytuacji? – Wtedy liczy się refleks kierowcy, lub… wyposażenie pojazdu. Współczesne samochody mają wiele urządzeń wspomagających prace kierowcy, które chronią przed poważnymi konsekwencjami błędów popełnionych przez nas samych, ale także przez innych użytkowników dróg. Takim rozwiązaniem jest system Front Assist, który w przypadku wykrycia przeszkody przy równoczesnym braku reakcji ze strony kierowcy, automatycznie rozpocznie hamowanie pojazdu. Takie rozwiązanie oferowane jest już w większości modeli Skody m.in. w Fabii, Rapidzie, Octavii oraz Superbie – dodaje ekspert ze Szkoły Auto Skoda.

    Przy okazji przypomnijmy kilka najważniejszych manewrów, podczas których szczególnie trzeba zwrócić uwagę na pierwszeństwo przejazdu:

    – Zmiana pasa ruchu.
    Przy wykonywaniu tego manewru bezwzględne pierwszeństwo ma pojazd jadący swoim pasem. To oznacza że jeśli chcemy zmienić pas ruchu, trzeba ustąpić pierwszeństwo pojazdowi jadącemu pasem, na który chcemy wjechać. Przy równoczesnej zmianie pasa ruchu przez dwa samochody z pasów skrajnych na środkowy, pierwszeństwo ma samochód znajdujący się z prawej strony.

    – Przejazd przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.
    O pierwszeństwie przejazdu decydują światła. Nie obowiązuje pierwszeństwo wynikające ze znaków drogowych pionowych, natomiast nadal istotne dla ustalenia pierwszeństwa są znaki poziome i przepisy ogólne, dotyczące m.in. pierwszeństwa pojazdów jadących na wprost (lub skręcających w prawo) przed pojazdami skręcającymi w lewo.
    Przypomnijmy, że pojazd wykonujący na skrzyżowaniu skręt warunkowy przy tzw. zielonej strzałce, dopiero po zatrzymaniu może rozpocząć skręcanie. Kierowca samochodu musi ustąpić pierwszeństwa pieszym przechodzącym przez przejście oraz pojazdom mającym zielone światło, czyli znajdującym się na drodze posiadającej pierwszeństwo przejazdu, w tym także pojazdom zawracającym.

    – Przejazd przez skrzyżowanie ze znakami, bez sygnalizacji świetlnej.
    Jeżeli na skrzyżowaniu nie ma sygnalizatorów świetlnych (ani policjanta kierującego ruchem), ale występują znaki drogowe pionowe, to znaki te decydują o pierwszeństwie przejazdu . W takiej sytuacji nie bierze się pod uwagę zasady pierwszeństwa dla pojazdów nadjeżdżających z prawej strony, czyli tzw. „zasady prawej ręki”. Pierwszeństwo ma pojazd znajdujący się na drodze z pierwszeństwem przejazdu, przed pojazdem znajdującym się na drodze podporządkowanej.

    Skoda
    – Przejazd przez skrzyżowanie równorzędne.
    Na skrzyżowaniu, na którym nie ma sygnalizacji świetlnej ani znaków drogowych ustalających pierwszeństwo przejazdu, o pierwszeństwie decydują przepisy ogólne i „zasada prawej ręki”, czyli ustąpienie pierwszeństwa pojazdowi z prawej strony. Pierwszeństwo w takiej sytuacji ma pojazd jadący na wprost lub skręcający w prawo. Jeżeli dwa pojazdy skręcają w tę samą drogę, to pierwszeństwo ma pojazd skręcający w prawo przed pojazdem skręcającym w lewo.
    Powyższe zasady nie dotyczą pojazdów szynowych, czyli tramwajów, które na skrzyżowaniu równorzędnym zawsze mają pierwszeństwo.

    – Przejazd przez skrzyżowanie z ruchem kierowanym przez policjanta.
    Jeżeli ruch jest kierowany przez osobę uprawnioną, np. policjanta, to jego polecenia i sygnały są nadrzędne w stosunku do wskazań sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych. A więc policjant może nakazać kierowcy wjechanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle lub zabronić wjazdu mimo że w tym momencie świeci się zielone światło.

    – Przejazd przez rondo.
    Na rondzie zasady pierwszeństwa są takie jak na skrzyżowaniu równorzędnym. Rondo to też jest skrzyżowanie równorzędne , tyle, że z ruchem okrężnym. Znaki informują jedynie o kierunku jazdy wokół wysepki. Nadal decyduje „zasada prawej ręki”. A w tej sytuacji pojazd szynowy ma pierwszeństwo przed pojazdami kołowymi.

    – Zawracanie na skrzyżowaniu.
    Przypomnijmy generalną zasadę, że pierwszeństwo zostaje ustalone przed wjazdem na skrzyżowanie, a nie na skrzyżowaniu. Jeżeli więc zawracający samochód znajduje się z prawej strony, to on ma pierwszeństwo, niezależnie, czy będzie skręcał w prawo, w lewo czy zawracał.

    Natomiast podczas zawracania lub cofania poza skrzyżowaniem, kierowca jest zobligowany do ustąpienia pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu. Należy także pamiętać o zasadach pierwszeństwa przejazdu, a właściwie o obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym, rowerzystom, a także wszystkim pojazdom podczas włączania się do ruchu.

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ale pierdoły, a tymczasem sprawa jest prosta!

      WIR (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      PIERWSZEŃSTWO ZAWSZE MA ROWER!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      dobra rada

      wiecznie żywa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      jak uczył Sobiesław Zasada: pamiętaj, że nie wszyscy jeżdżą tak dobrze jak ty.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Z tym rondem to namieszał i trochę w błąd wprowadził...

      Brutus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Tak jak napisał o rondach jest wtedy, gdy jest tylko znak ronda i nic więcej...Ale powinno sie zwrócić uwagę na to, że zdecydowana większość rond ma pod symbolem ronda znak "ustąp pierwszeństwa...rozwiń całość

      Tak jak napisał o rondach jest wtedy, gdy jest tylko znak ronda i nic więcej...Ale powinno sie zwrócić uwagę na to, że zdecydowana większość rond ma pod symbolem ronda znak "ustąp pierwszeństwa przejazdu" i wtedy nie ma reguły prawej ręki, tylko trzeba ustąpić temu, który już jest na rondzie - czyli w uproszczeniu można to nazwać "regułą lewej ręki"zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      bełkot...

      m (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      ...a tematy ważne

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      WARTO WIEDZIEĆ

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama