Ten system działający na drogach zarabia ponad 4 mln zł...

    Ten system działający na drogach zarabia ponad 4 mln zł dziennie

    (ip)

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Ten system działający na drogach zarabia ponad 4 mln zł dziennie

    ©Mariusz Kapała

    Na przychody systemu viaTOLL, który w tym roku świętuje swoje sześciolecie, składają się opłaty pobierane od pojazdów lekkich: manualnie (na bramkach) bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO oraz opłaty za przejazdy samochodów ciężarowych, busów i autobusów po sieci dróg płatnych.
    Ten system działający na drogach zarabia ponad 4 mln zł dziennie

    ©Mariusz Kapała

    Od początku funkcjonowania za jego pośrednictwem na konto Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło już 8,1 mld zł, a każdego dnia kwota ta powiększa się o kolejne 4-5 mln zł. Środki te w całości przeznaczane są na rozbudowę oraz utrzymanie i modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.

    Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest prawie 1,1 mln pojazdów oraz 678 tys. podmiotów gospodarczych. Najwięcej, bo prawie 60% to użytkownicy polscy, na drugim miejscu pod względem liczebności są Niemcy, a na trzecim Litwini.

    Sieć dróg płatnych od 9 lipca będzie obejmowała ok. 3660 km. „Oparcie architektury systemu poboru opłat o technologię DSRC (bramownice na drogach i urządzenia w pojazdach) to przy polskiej charakterystyce sieci dróg płatnych najlepsze i najbardziej efektywne rozwiązanie. Dodatkowo, infrastruktura systemu m.in. bramownice może być wykorzystywana do wykrywania przejazdu pojazdów przeciążonych, wykrywania przemytu i wparcia organów ścigania” – mówi Marek Cywiński dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services – operatora systemu. „Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15% kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej moderni-zacji i rozbudowie sieci dróg. Co więcej: procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych – dodaje Cywiński.

    W miarę rozwoju systemu, a także pod wpływem regularnych badań satysfakcji użytkowników, operator wprowadził szereg dodatkowych udogodnień. W ten sposób do użytku weszły m.in. eNota, powiadomienia SMS a także aplikacja mobilna. Rozwiązania te cieszą się dużym zainteresowaniem użytkowników, ułatwiają bowiem zarządzanie płatnościami w systemie viaTOLL. W ostatnim czasie zmieniono również sposób naliczania kwoty wymaganego zabezpieczenia dla umów post pay (z odroczoną płatnością), tak aby obniżyć koszty związane z korzystaniem z wygodniejszego sposobu płatności.

    1 czerwca 2017 pięć lat skończyła usługa viaAUTO. Dzięki infrastrukturze systemu viaTOLL kierowcy samochodów osobowych mogą skrócić swój czas oczekiwania na bramkach na autostradach A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica. Wystarczy za lusterkiem wstecznym przykleić urządzenie viaAUTO i doładować je, a jadąc po autostradzie zwolnić, podjechać pod szlaban i przejechać, gdy ten automatycznie się otworzy. Kierowcy korzystający z płatności elektronicznej przejeżdżają przez place poboru opłat nawet do pięciu razy szybciej niż ci, którzy wybierają tradycyjną płatność manualną. Obecnie po polskich drogach porusza się około 75 tys. pojazdów wyposażonych w urządzenia viaAUTO. Dzięki nim, w niektórych punktach poboru opłat czas oczekiwania na przejazd skrócił się nawet o 30%.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      WARTO WIEDZIEĆ

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama