Wymiana filtra powietrza. Tania, ale ważna dla silnika

    Wymiana filtra powietrza. Tania, ale ważna dla silnika

    Dariusz Dobosz

    Aktualizacja:

    Wymiana filtra powietrza. Tania, ale ważna dla silnika
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Archiwum

    Filtr powietrza to prosty i tani element, ale jego rola w silniku jest wyjątkowo ważna. Powietrze, które trafia do wnętrza silnika nie może być zanieczyszczone. Cząstki stałe obecne w otaczającym nas powietrzu po zassaniu do komory spalania zamieniły by się w doskonały materiał ścierny, niszczący powierzchnie robocze tłoków, cylindrów, zaworów.
    Zadaniem filtra powietrza jest wychwycenie takich cząstek, których szczególnie dużo unosi się nad drogami w okresie letnim. Wysokie temperatury wysuszają glebę, co sprzyja powstawaniu kurzu. Piasek zgromadzony na jezdni po przejechaniu samochodu zostaje poderwany do góry i przez pewien czas pozostaje w powietrzu. Piasek podnosi się także po zjechaniu kołem na pobocze.

    Najgorzej jest oczywiście na drogach gruntowych, gdzie mamy do czynienia z tumanami kurzu.
    Wymiany filtra powietrza nie należy bagatelizować, trzeba dokonywać jej regularnie. Trzymajmy się przy tym zapisów w instrukcji obsługi, a pewnych sytuacjach bądźmy nawet bardziej restrykcyjni. Jeśli ktoś regularnie lub wyjątkowo często porusza się po drogach gruntowych powinien wymieniać filtr powietrza częściej, niż zaleca to producent samochodu. Nie jest to kosztowne, a będzie zbawienne dla silnika. Dodajmy, że mocno zanieczyszczony filtr powietrza powoduje spadek dynamiki silnika i wzrost zużycia paliwa. Nie zapominajmy zatem o jego wymianie w trosce o własny portfel.Filtry powietrza należy wymieniać znacznie częściej niż wymaga tego producent. Czystość filtra jest bardzo ważna w układach i instalacjach gazowych, gdyż mniejsza ilość powietrza przyczynia się do tworzenia bogatszej mieszanki. Chociaż w układach wtryskowych takie zagrożenie nie istnieje, to zużyty filtr znacznie zwiększa opory przepływu i może powodować zmniejszenie mocy silnika.

    Przykładowo, ciężarówka czy autobus z 300 KM silnikiem diesla, pokonując 100 000 km ze średnią prędkością 50 km/h zużywa 2,4 mln m3 powietrza. Zakładając, że zawartość zanieczyszczeń w powietrzu wynosi tylko 0,001 g/m3 to przy braku filtra lub filtrze słabej jakości do silnika dostaje się 2,4 kg pyłu. Dzięki zastosowaniu dobrego filtra i wkładu wymiennego, które są w stanie zatrzymać 99,7% zanieczyszczeń ilość ta spada do 7,2 g.

    – Ważny jest również filtr kabinowy, który ma ogromny wpływ na nasz stan zdrowia. W przypadku zanieczyszczenia się tego filtra zapylenie w kabinie samochodowej może być kilkakrotnie większe niż na zewnątrz pojazdu. Dzieje się tak, ponieważ do środka auta cały czas dostaje się brudne powietrze, które osadza się na wszystkich elementach w kabinie – mówi Andrzej Majka z Wytwórni Filtrów PZL Sędziszów.

    Ponieważ przeciętny użytkownik samochodu nie jest w stanie samodzielnie ocenić jakości zakupionego filtra, warto wybierać produkty znanych marek. Nie warto inwestować w tanie, chińskie odpowiedniki. Skorzystanie z takiego rozwiązania może nam dać jedynie pozorne oszczędności. Pewniejszy jest wybór produktów od sprawdzonego producenta, który gwarantuje wysoką jakość swoich wyrobów. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że zakupiony filtr będzie prawidłowo pełnił swoją funkcję i nie narazi nas na uszkodzenie silnika.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      WARTO WIEDZIEĆ

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama