Ważne
    Jubileusz najszybszej Skody Octavii

    Jubileusz najszybszej Skody Octavii

    Dariusz Dobosz

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Jubileusz najszybszej Skody Octavii
    1/2
    przejdź do galerii

    ©fot. Dariusz Dobosz

    Gdy weszła na rynek nie wszyscy wróżyli jej świetlaną przyszłość. Ale sceptycy umilkli, bo Octavia RS okazała się sukcesem i z dumą świętuje swoje 15-lecie.
    Niespełna pięć lat po rynkowej premierze modelu Octavia, Skoda zaprezentowała sportową wersję o przydomku RS. To oznaczenie jednoznacznie określiło przynależność auta do segmentu prawdziwych „sportsmenów”, bowiem czeski producent od lat siedemdziesiątych wyróżniał nim swoje najmocniejsze auta startujące w rajdach i wyścigach. Octavia RS powstała ona na bazie rozwiązań sprawdzonych w Grupie Volkswagen oraz doświadczeń, zebranych podczas startów wyczynowej Octavii WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC od 1998 r.


    Priorytetem w pierwszej generacji RS było utrzymanie uniwersalnego, rodzinnego charakteru samochodu, który jest niezwykle ceniony przez użytkowników tego pięciodrzwiowego hatchbacka. Zachowano wszystkie atuty konstrukcji – dobrze rozplanowaną kabinę, ogromny bagażnik, nienaganną ergonomię i solidne wykonanie. Odmienność RS podkreślono sportowymi detalami. Były wśród nich specjalnie wyprofilowane, sportowe fotele przednie, metalowe nakładki na pedały oraz skórzane wykończenia siedzeń, trójramiennej kierownicy i dźwigni hamulca ręcznego. Motyw RS, umieszczony w kilku miejscach, wprowadzał do kabiny bojowy nastrój. Na zewnątrz uwagę zwracała dedykowana końcówka układu wydechowego, aerodynamicznie ukształtowane zderzaki oraz spoiler na pokrywie bagażnika Samochód miał bardzo korzystny współczynnik oporu powietrza (0,29), co w sporcie ma ogromne znaczenie. Pozostałe modyfikacje wynikały z uwarunkowań technicznych: szesnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich kryły tarcze bardziej wydajnego układu hamulcowego a zaprojektowane specjalnie dla tego modelu, sztywniejsze zawieszenia i obniżone o 15 mm nadwozie poprawiły własności jezdne.

    Ale to, co najciekawsze, kryło się pod przednią maską. Był to turbodoładowany silnik 1.8 o mocy 180 KM. Ale nie tylko wysoka moc miała w tym przypadku znaczenie. Wysoka wartość maksymalnego momentu obrotowego (235 Nm), dostępnego w bardzo szerokim zakresie obrotów (1950-5000 obr./min) gwarantował wyjątkową elastyczność, niezwykle przydatną w samochodzie łączącym sportową dynamikę z uniwersalnym charakterem auta codziennego użytku. A sportowego ducha Octavii RS pierwszej generacji nie można było odmówić. Sprint do „setki” zajmował jej tylko 7,9, a prędkość maksymalna sięgała 235 km/h.

    Już pierwsza Octavia RS okazała się strzałem w dziesiątkę. Idealnie wpisała się w potrzeby nabywców, szukających samochodu sportowego, ale praktycznego w codziennym użytkowaniu i przystępnego cenowo. Pierwsza generacja tego modelu zapoczątkowała wyjątkową serię modeli RS, która z powodzeniem jest rozwijana po dziś dzień ku jeszcze lepszym osiągom, ale i coraz większemu komfortowi i funkcjonalności.

    Rozwijając koncepcję przyjętą w pierwszej Octavii RS Skoda wprowadziła na rynek w 2005 r. drugą generację tego modelu. „Dwójka” była szybsza, sprawniejsza, przestronniejsza i bardziej wszechstronna. RS stała się już bestsellerem, dlatego odpowiadając na dużą popularność auta oraz zróżnicowanie potrzeby klientów Czesi przygotowali bardziej rozbudowaną ofertę z dłuższą listą wariantów. Dla dwóch wersji nadwozia (limuzyna i Combi) przewidziano dwa typy silników - benzynowy 2.0 TFSI o mocy 200 KM i wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 170 KM, oraz dwie skrzynie biegów (manualną sześciobiegową i dwusprzęgłową, zautomatyzowaną DSG, również o sześciu przełożeniach. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom i zaawansowanym technologiom twórcy Octavii RS drugiej generacji zagwarantowali świetne osiągi (przyspieszenie do 100 km/h w 7,5 sekundy, prędkość maksymalna 240 km/h) i znakomitą elastyczność, przekładającą się nie tylko na dobrą dynamikę, ale również na niewygórowane zużycie paliwa. Silnik 2.0 TDI generujący moment obrotowy o wartości 380 Nm już przy 1800 obr./min spalał zaledwie 7,7 l oleju napędowego na każdych 100 km trasy w ruchu miejskim i 4,6 l/100 km na trasie. Dzięki turbosprężarce i bezpośredniemu wtryskowi paliwa spalanie w silniku benzynowym zestawionym z przekładnią DSG nawet w ruchu miejskim można było ograniczyć do 10,4 l/100 km.

    Większa funkcjonalność i wszechstronność Octavii RS drugiej generacji to przede wszystkim efekt wydłużenia o niemal 7 cm rozstawu, co znacząco poprawiło przestronność kabiny pasażerskiej. Pojemność bagażnika w wersji hatchback wzrosła do 560 litrów, a w wersji Combi do 580 litrów w Combi. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń wartości te wzrastały odpowiednio do 1420 i 1620 litrów.

    Zmiany w nadwoziu poprawiły osiągi i podkreśliły mocny charakter wersji RS. Przedni zderzak zyskał bardziej aerodynamiczną formę. Przy okazji poprawiono wentylację komory silnikowej i hamulców. Z tyłu wersję RS wyróżniała podwójna końcówka układu wydechowego i spoiler na pokrywie bagażnika. Specjalnie dla tego modelu przygotowano dedykowane wzory obręczy kół ze stopów lekkich w rozmiarze od 17 do 19 cali. Pod nowymi felgami skrywał się nowy, bardziej skuteczny układ hamulcowy. Usztywnione zawieszenia i prześwit zmniejszony o 12 mm zapewniały dobry kompromis między sportowymi emocjami i precyzją prowadzenia a komfortem jazdy. Skuteczna realizacja przemyślanych założeń pozwoliła oddać w ręce nabywców kolejną udaną, kompletną i ekscytującą Octavię RS, nie rezygnującą ze sportowych aspiracji, ale nie tracącej też niczego z funkcjonalności i przystępności tak typowej dla wszystkich samochodów spod znaku Skody.

    W 2009 r. Octavię RS poddano gruntownej modernizacji. Samochód stał się lżejszy (15-20 kg), szybszy i bardziej ekonomiczny. Zastosowano reflektory ksenonowe z systemem adaptacyjnego oświetlenia drogi i funkcją doświetlania zakrętów. Przedni zderzak wyposażono w diodowe światła do jazdy dziennej. Model ten kontynuował sukces Octavii RS przez następne cztery lata, aż do momentu prezentacji trzeciego wydania tego coraz bardziej uznanego i popularnego modelu.

    Najnowsza odsłona Octavii RS stanowi kwintesencję dorobku firmy Skoda w budowaniu samochodów o sportowych osiągach. Trzecia generacja auta dostarcza jeszcze więcej emocji, nie tracąc nic ze swej funkcjonalności. Stanowi dowód imponującej przemiany, jaką przeszedł czeski producent. Stała się wszechstronnym autem sportowym o cechach, jakie można znaleźć w każdej innej Skodzie, takich jak racjonalizm i funkcjonalność. Dzięki wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa, przystępnej cenie i umiarkowanym kosztom eksploatacji właściciel Octavii RS może odczuwać prawdziwą satysfakcję, którą może się dzielić z całą rodziną.

    Podczas światowego debiutu trzeciej generacji Octavii RS równie dużo co o samym aucie mówiło się o miejscu tego wydarzenia – dorocznym Festiwalu Prędkości odbywający w brytyjskim Goodwood. Dzięki sprawdzonym i udoskonalonym jednostkom napędowym Octavia RS awansowała do wyższej ligi osiągów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera tylko 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna sięga 248 km/h. Podobnie jak w przypadku poprzednika, producent dał klientom możliwość wyboru typu jednostki napędowej - rasowego i mocnego silnika benzynowego 2.0 TSI (220 KM) lub elastycznego i wyjątkowo oszczędnego turbodiesla 2.0 TDI o mocy 184 KM. Wiele uwagi poświęcono obniżeniu zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. W stosunku do poprzednika oszczędności sięgają nawet 19%.
    Nowa Octavia RS jest zaawansowaną i dopracowaną konstrukcją, czego najlepiej dowodzi projekt nadwozia. Teraz wyróżnia się jeszcze bardziej dzięki nowo zaprojektowanym zderzakom i licznym detalom świadczącym o wysokiej jakości auta. Efektowne rozwiązania mają też swoje funkcjonalne uzasadnienie. Rozbudowane wloty powietrza na przednim zderzaku pokryte siatką o strukturze plastra miodu poprawiają przepływ powietrza potrzebnego podzespołom tworzącym sportowy charakter auta. Czarny dyfuzor pod tylnym zderzakiem poprawia z kolei aerodynamikę. W Octavii RS trzeciej generacji postawiono kolejny krok w kierunku skuteczniejszego i precyzyjniejszego przenoszenia momentu obrotowego na drogę. Oprócz obniżonego zawieszenia wykorzystano także innowacyjny układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu i sportowo skalibrowany układ kontroli trakcji. Wzbogacono również wyposażenie standardowe. Dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy zastosowano między innymi reflektory biksenonowe.

    Octavia RS to samochód będący w nieustannym rozwoju. W 2015 r. gama jego odmian wzbogaciła się o specjalną wersję Octavia RS 230. Oznaczenie cyfrowe zdradza oczywiście liczbę koni mechanicznych. Sprint do „setki” trwa w jej przypadku 6,7 s, prędkość maksymalna sięga 250 km/h. Pojawiły się nowe elementy stylistyczne, zarówno w kabinie jak i na zewnątrz, a także innowacje techniczne w postaci elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego (po raz pierwszy w Skodzie) i przekładni DSG z łopatkami przy kierownicy. Po raz pierwszy w historii wersji RS model Octavia RS trzeciej generacji z silnikiem wysokoprężnym dostępna jest także z układem napędowym 4x4. Gwarantuje od nie tylko większą funkcjonalność samochodu i lepsze wykorzystanie dynamiki silnika, ale również poprawę bezpieczeństwa w każdych warunkach drogowych.

    Polski jubileusz 15-lecia Octavii RS przygotowano częściowo na autodromie zbudowanym przy centrum technologicznym Skoda Autolab, częściowo zaś na torze Poznań. Skoda Autolab to wyjątkowe miejsce – pierwsze tak zaawansowane technicznie, interaktywne Centrum Bezpieczeństwa w Polsce, wyjątkowo przyjazne wszystkim odwiedzającym. W każdej z pięciu stref można korzystać z interaktywnych eksponatów, doświadczyć bez żadnego szwanku niebezpiecznych sytuacji drogowych, i jeszcze dobrze się przy tym bawić. W strefie bezpieczeństwa znajdują się symulatory zderzenia i dachowania oraz pokaz udzielania pierwszej pomocy. W strefie technologicznej umieszczono symulator poduszek powietrznych a także dano możliwość obejrzenia stref zgniotu i różnego rodzaju zawieszeń. W strefie „eko” można zobaczyć jak działa system start-stop, na czym polega opór toczenia, jak odzyskuje się energię z hamowania i na czym polega ekojazda. W kinie wyświetlane są dodatkowo filmy związane z tym wszystkim, co zgromadzono w Skoda Autolab.

    Na pobliskim autodromie, prowadząc Octavie RS, można było zapoznać się z reakcjami tego modelu na poślizgi, ocenić działanie podwoziowych systemów bezpieczeństwa, sprawdzić możliwości auta w zakresie zwrotności i zachowań na śliskich nawierzchniach. Płyta poślizgowa i kurtyny wodne stawiały często bardzo wysokie wymagania. A wszystko pod okiem czujnych instruktorów, komentujących i oceniających każdy manewr. Z kolei na Torze Poznań za kierownicą Octavii RS można było poznać optymalne tory przejazdu zakrętów, podążając za kierowcą wyścigowym Jakubem Giermaziakiem. Jubileusz zakończono oryginalnym wyścigiem na kartingowej części Toru Poznań, przypominającym słynną próbę Stewarta. Jednak zamiast talerza z piłeczką na przedniej masce jadący musieli utrzymać w ryzach piłeczki umieszczone w kuwetach włożonych do bagażnika. Jak widać moc silnika i osiągi Octavii RS na niewiele się tu zdały, priorytetem były technika jazdy i opanowanie. To cenne cechy w samochodzie, który ma pod maską ponad 200 KM.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama