Wymiana opon na letnie. Kiedy zmienić i o czym pamiętać?

    Wymiana opon na letnie. Kiedy zmienić i o czym pamiętać?

    Mariusz Michalak

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Wymiana opon na letnie. Kiedy zmienić i o czym pamiętać?
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Skoda

    Przed nami okres wymiany opon z zimowych na letnie. Błędy podczas wymiany opon i kół mogą mieć bardzo poważne skutki. Przypominamy zatem, o czym trzeba pamiętać podczas montażu letniego ogumienia i kiedy najlepiej go dokonać.
    Przy obecnym klimacie kierowcom ciężko jest wybrać odpowiedni moment na zmianę opon na letnie. Producenci opon przyjęli zasadę, że graniczną temperaturą, która umownie rozdziela stosowanie bieżników zimowych jest średniodobowa temperatura powietrza powyżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli przez okres 1-2 tygodni temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4-6 stopni Celsjusza, warto wyposażyć pojazd w opony letnie.


    - Budowa opon letnich różni się od opon zimowych. Do wyrobu opon letnich stosuje się mieszanki gum, które zapewniają lepszą przyczepność w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza. W oponach tych jest mniej rowków poprzecznych, dzięki czemu są one bardziej komfortowe, trwalsze i bezpieczniejsze na suchych i mokrych nawierzchniach - twierdzi Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoła.

    Od właściwego doboru opon zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Warto przypomnieć, że powierzchnia styku jednej opony z ziemią jest równa wielkości dłoni albo kartki pocztowej, a powierzchnia czterech opon dotykających drogi to powierzchnia jednej kartki A4. Sam skład mieszanki gumowej z większą ilością kauczuku sprawia, że letnie ogumienie jest twardsze i odporniejsze na zużycie latem. Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają wodę i pozwalają zachować kontrolę nad pojazdem na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia też niższe opory toczenia,i sprawiając, że opony są cichsze.

    W wyborze optymalnych opon letnich pomagają umieszczane na produktach etykiety, informujące o najważniejszych parametrach ogumienia takich jak przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu generowanego przez oponę. Dobrze dobrane opony to ich odpowiedni rozmiar, ale także właściwe indeksy prędkości i ładowności. Eksperci twierdzą, że przy okazji zmiany opony warto zamienić je miejscami. Rotowanie może bowiem wydłużyć ich żywotność.

    Sama wymiana opon nie wystarczy, ponieważ niezbędne jest ich doglądanie podczas codziennej eksploatacji. Szczególną uwagę należy zwrócić na kilka elementów.

    1. Sprawdźmy kierunek toczenia opon letnich
    Montując opony należy stosować się do oznaczeń wskazujących prawidłowy kierunek toczenia i zewnętrzną stronę opony. To szczególnie istotne w przypadku ogumienia kierunkowego i asymetrycznego. Ogumienie należy montować zgodnie ze strzałką wytłoczoną na jego boku i oznaczeniem "Outside/Inside”. Opona zamontowana odwrotnie szybciej się zużyje i będzie głośniej pracowała. Nie zapewni też dobrej przyczepności. Sposób montażu jest nieistotny tylko w przypadku opon symetrycznych, w których bieżnik jest identyczny po obu stronach.

    2. Śruby mocujące koło dokręćmy z wyczuciem

    Koła są narażone na duże przeciążenia, dlatego zbyt lekko przykręcone mogą odpaść w czasie jazdy. Nie wolno także przykręcić ich zbyt mocno. Po sezonie zapieczone nakrętki mogą nie dać się odkręcić. W takich sytuacjach nierzadko potrzebne jest rozwiercanie śrub, które czasami kończy się koniecznością wymiany piasty i łożyska.

    Do przykręcenia trzeba użyć klucza w odpowiednim rozmiarze, zbyt duży może uszkodzić nakrętki. Aby nie przekręcić gwintu najlepiej użyć klucza dynamometrycznego. W przypadku małych i średnich samochodów osobowych zaleca się ustawienie na kluczu momentu na poziomie 90-120 Nm. Dla samochodów terenowych i SUV-ów ok. 120-160 Nm, a dla busów i pojazdów dostawczych 160-200 Nm. Aby uniknąć problemów z odkręceniem śrub lub szpilek, przed przykręceniem warto je delikatnie natłuścić smarem grafitowym lub miedziowym.

    3. Wyważenie kół
    Nawet jeśli posiadamy dwa komplety kół i przed rozpoczęciem sezonu nie musimy przekładać opon na felgi, pamiętajmy o ponownym wyważeniu kół. Opony i felgi odkształcają się i z biegiem czasu przestają się równomiernie toczyć. Przed montażem zawsze należy sprawdzić na wyważarce, czy wszystko jest w porządku. Dobrze wyważone koła to komfortowa jazda, niższe zużycie paliwa i równomierne zużycie opony.

    4. Ciśnienie
    Nieprawidłowe ciśnienie obniża bezpieczeństwo, zwiększa zużycie paliwa a także skraca trwałość opony. Pompując opony kierujmy się wartościami, które podaje producent w instrukcji pojazdu. Pamiętajmy jednak o tym, by dostosowywać je do aktualnego obciążenia samochodu.

    5. Amortyzatory

    Nawet najlepsza opona nie zagwarantuje bezpieczeństwa, jeśli amortyzatory będą niesprawne. Niesprawne amortyzatory będą powodowały, że samochód będzie niestabilny i będzie tracił kontakt z podłożem. Niestety spowodują one również, że w sytuacji awaryjnej droga hamowania pojazdu będzie dłuższa.

    Jak przechowywać opony zimowe?

    Za wymianę standardowego kompletu kół zapłacimy w serwisie od ok. 60 do 120 zł. A jak przechowywać zimowe opony? Ogumienie najpierw myjemy. Po spłukaniu największego brudu możemy użyć szamponu samochodowego. Nie zaszkodzi nawet zwykła woda z mydłem. Optymalne miejsce do przechowywania to zamknięte pomieszczenie: suche, chłodne, ciemne. Trzeba zadbać, aby ogumienie nie miało kontaktu ze środkami chemicznymi, olejami, smarami, rozpuszczalnikami czy paliwem. Nie składujmy opon na gołym betonie. Lepiej podłożyć pod nie deski czy karton.

    Jeżeli opony są na felgach cały komplet możemy położyć jedna na drugiej, postawić obok siebie albo powiesić na hakach. W taki sposób mogą czekać do następnego sezonu. Ciśnienie w kołach powinno być takie, jakie zaleca producent naszego auta. Z samymi oponami - bez obręczy - jest trochę więcej kłopotu. Jeśli będą przechowywane poziomo (jedna na drugiej), co miesiąc należy tę, która znajduje się na dole, położyć na górę. Dzięki temu zapobiegniemy odkształceniu opony znajdującej się na spodzie. Podobnie robimy, kiedy ogumienie składujemy w pozycji pionowej, czyli obok siebie. Eksperci zalecają, by co kilka tygodni obrócić każdą sztukę wokół własnej osi. Opon bez obręczy nie wolno wieszać na żadnych hakach czy gwoździach, gdyż grozi to ich zniszczeniem.

    Czytaj także

      Komentarze (7)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      S&S Kraków

      Seba (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      No to chyba już czas na wymianę opon na letnie. Jest tak ciepło, tak słonecznie i to dla naszego bezpieczeństwa ta wymiana jest konieczna.
      W przyszłym tygodniu jestem już umówiony na wymiane opon...rozwiń całość

      No to chyba już czas na wymianę opon na letnie. Jest tak ciepło, tak słonecznie i to dla naszego bezpieczeństwa ta wymiana jest konieczna.
      W przyszłym tygodniu jestem już umówiony na wymiane opon w S&S Kraków.
      Mam nadzieję, że jak zwykle będę zadowolonyzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      opony

      rdt (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Ja nie zdążyłem założyć zimowych i co mam teraz zrobić?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a może całoroczne?

      s11 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

      Przez kilkanaście lat używałem dwóch zestawów opon, dwa raz do roku karnie stałem w kolejce do wymiany, kupowałem co 4-5 sezonów nowe zestawy. W końcu zdecydowałem się na opony całoroczne. I BINGO!...rozwiń całość

      Przez kilkanaście lat używałem dwóch zestawów opon, dwa raz do roku karnie stałem w kolejce do wymiany, kupowałem co 4-5 sezonów nowe zestawy. W końcu zdecydowałem się na opony całoroczne. I BINGO! BOMBA! To był doskonały wybór. Podam powody:
      a. jeżdżę około 25-30 tys /rok więc wymiana co 3-4 sezony jest obligiem. Musiałbym kupować dwa zestawy zamiast jednego. Oszczędność rzędu 1000-1200 na 3-4 lata przy zakupie i 2x70 rocznie wymiana.
      b. zimy w Polsce juz nie są tak śnieżne jak kiedyś.
      c. wybrane przeze mnie opony są o 3-4 dB cichsze od letnich i zimowych (naprawdę szokująca różnica)
      d. wybrane opony mają indeks tarcia (spalania) niższy od sezonowych (oszczędność spalania o około 0.8-1.5litra na 100km). Dla mnie to też był szok.
      e. zero różnicy w bezpieczeństwie jazdy.
      f. w krajach alpejskich są traktowane tak samo jak zimówki
      g. oferuje się je również do samochodów wyższej klasy i do wyższych indeksów szybkości. Czyli sprawdzone w bardziej ekstremalnych warunkach (szybkość moc waga itp)
      I teraz druga grupa założeń :
      a. nie jestem młodzieniaszkiem i nie jeżdżę "sportowo"
      b. miasto-trasa to 40-60%
      c. samochód średniej klasy
      d. opony całoroczne średnia a raczej wyższa półka (ale nie najwyższa)

      Sam byłem zwolennikiem opon sezonowych ale postanowiłem zmienić to przyzwyczajenie. Tym bardziej że akurat trafiło mi się konieczność kupna opon i zimowych i letnich w ciągu 5-6 miesięcy, więc wydatek 2-2.5k bardzo mnie zastanowił. Radze to przemysleć. Poczytać testy ADAC jak zmieniaja się wyniki testów całorocznych vs sezonowe. Daje do myslenia. Mnie przekonało i ja przekonuję dalej. Tyle. Ale zawsze decyzja nalezy do płacącego.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      hahahahah

      hahahahahah (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 5

      hahahahahahhaha Mariusz Michalak chyba jeździ hulajnogą z drewnianymi kółeczkami skoro uważa że teraz jest, a nawet przed nami, okres na zmiany opon z zimowych na letnie..

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wymiana opon- serwis Zwolak

      Kamil (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 8

      najlepiej zmienić opony w serwisie Zwolak. Robią świetną robotę, po na prawdę przystępnej cenie.
      http://www.zwolak.pl/ na ich stronie można się wszystkiego dowiedzieć. Polecił mi ten serwis mój...rozwiń całość

      najlepiej zmienić opony w serwisie Zwolak. Robią świetną robotę, po na prawdę przystępnej cenie.
      http://www.zwolak.pl/ na ich stronie można się wszystkiego dowiedzieć. Polecił mi ten serwis mój szwagier i dzięki nim oszczędziłem z pewnością pieniędzy. Szybka obsługa, przyjemna i na czas. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      czas

      ewa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 3

      To już najwyższy czas na wymianę opon i okazja na zdobycie paragonu w narodowej loterii paragonowej ministerstwa finansów loteria

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      opony

      gattuso (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 6

      No akurat jeżeli idzie o przechowywanie to ja skorzystałem przy okazji wymiany z oferty aso, że można sobie na przechowanie zostawić "w hotelu". Spoko opcja i garaż się nie zagraca.

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama