Ważne
    Fiat Tipo hatchback. Efektowne i praktyczne auto za rozsądne...

    Fiat Tipo hatchback. Efektowne i praktyczne auto za rozsądne pieniądze

    kr; Partnerem cyklu jest FCA POLAND S.A.

    Aktualizacja:

    Fiat Tipo hatchback. Efektowne i praktyczne auto za rozsądne pieniądze
    1/5
    przejdź do galerii

    ©Motofakty.pl

    Fiat kontynuuje ofensywę modelową. Najnowszą propozycją jest niedrogi, ale cieszący oko, solidnie wykonany i dobrze wyposażony Tipo hatchback. Bazową wersję wyceniono na 49 900 zł.
    W lutym 2016 r. na polski rynek trafił Fiat Tipo w wersji sedan. Auto od razu wzbudziło spore zainteresowanie wśród klientów, m.in. dzięki bardzo korzystnemu stosunkowi ceny do jakości. W całym roku 2016 sprzedano niemal trzy tysiące egzemplarzy sedana, a wszystko wskazuje, że ten wynik w roku obecnym zostanie z łatwością pobity. Wszystko dzięki dwóm kolejnym debiutantom. Od pierwszego kwartału 2017 roku Fiata Tipo można nabyć nie tylko w wersji sedan, ale również z nadwoziem typu hatchback. W czerwcu do gry dołączy też kombi. Tym sposobem nowe Tipo będzie w stanie sprostać oczekiwaniom niemal wszystkich kierowców, ponieważ każda wersja posiada własne cechy szczególne.

    Na początek trochę historii. Tipo jest jednym z najpopularniejszych i najlepiej postrzeganych przez fanów oraz ekspertów modeli w historii Fiata. Włosi produkowali go w latach 1988-1995, kiedy to Tipo było pięciodrzwiowym hatchbackiem. Auto cieszyło się wtedy – również w Polsce – dużą popularnością, a jego byłym właścicielom pozostał sentyment do starszego Tipo. I między innymi właśnie stąd pomysł na nazwę nowego modelu. Podczas testu redakcyjnego byliśmy wielokrotnie zaczepiani przez przechodniów lub innych kierowców. W większości przypadków słyszeliśmy: „Miałem kiedyś Tipo i wspominam je świetnie. Jak sprawuje się to nowe?”. Cóż, wystarczy spędzić kilka chwil za kierownicą tego pojazdu, by odpowiedzieć – znakomicie!

    Już w momencie debiutu auto zwracało na siebie uwagę ciekawą, nowoczesną linią. Nad projektem tego modelu pracowało przeszło 2000 ekspertów, więc efekt musiał być świetny. Sedan został przyjęty bardzo ciepło przez krytyków (m.in. sięgnął po tytuł Autobest 2016, czyli prestiżową nagrodę motoryzacyjną, którą nadaje jury z 26 krajów). W styczniu tego roku do oferty dołączyło Tipo hatchback, a w blokach startowych czeka jeszcze bardziej funkcjonalne kombi.

    Nowe Tipo hatchback jest nieco bardziej zwarte od sedana, co procentuje w ruchu miejskim – łatwiej chociażby o znalezienie miejsca do parkowania. Od strony wizualnej auto prezentuje się znakomicie, a subtelne przetłoczenia na masce, czy delikatny tylny spojler tylko podkreślają jego dynamiczną sylwetkę. Całości dopełniają agresywne przednie reflektory z LED-owymi światłami do jazdy dziennej oraz wyrazisty, zaprojektowany specjalnie dla tego modelu grill, którego chromowane elementy skrzą się niczym dziesiątki diamentów.

    Zajrzyjmy do wnętrza Fiata Tipo hatchback. Pod względem przestrzeni w kabinie, auto wypada bardzo dobrze – kierowca i pasażer jadący z przodu mają mnóstwo miejsca na nogi i nad głowami. Osoby podróżujące z tyłu również nie będą narzekały na przestrzeń na nogi, a miejsca nad głową może brakować osobom o wzroście przekraczającym 1,8 m. Atutem Tipo są dobrze wyprofilowane fotele. Siedzenie kierowcy posiada możliwość regulacji w trzech płaszczyznach, co w połączeniu z regulowaną kierownicą pozwala na dopasowanie idealnej pozycji za kółkiem. Warto wspomnieć też o pojemnym schowku w tunelu środkowym oraz przestrzeniach w drzwiach, gdzie schowamy np. butelkę z napojem. Z kolei bagażnik Fiata Tipo w wersji hatchback pomieści 440 litrów – to jeden z najlepszych wyników w kompaktowej stawce.

    W samym centrum deski rozdzielczej zamontowano kolorowy wyświetlacz systemu multimedialnego, za który inżynierom Fiata należą się brawa. Wrażenie robi zwłaszcza szybkość, z jaką ekran odbiera dotykowe polecenia. Komputer umożliwia obsługę systemu audio, świetnej nawigacji TomTom (która posiada np. system ostrzegania przed fotoradarami), a także pozwoli na sprawdzenie danych dotyczących jazdy. W dodatku na monitorze wyświetlony zostanie obraz z kamery cofania z funkcją dynamicznej prezentacji toru jazdy. Zaraz pod wyświetlaczem zamontowano panel do sterowania klimatyzacją, natomiast tuż przed nim umieszczono wykończony przyjemną w dotyku skórą drążek do zmiany biegów.

    Pod maskę Fiata Tipo Station Wagon może trafić jeden z pięciu silników. Mamy do wyboru jednostki benzynowe: 1.4 16V (o mocy 95 KM), 1.4 T-Jet (120 KM), 1.6 E-Torq (110 KM) oraz 1.4 T-Jet (120 KM) z fabryczną instalacją gazową. Na zwolenników diesli czekają motory 1.3 MultiJet (95 KM) oraz 1.6 MultiJet (120 KM).

    Auto testowane przez naszą redakcję było napędzane jednostką benzynową 1.4 T-Jet. Zespół odpowiedzialny za jej przygotowanie wykonał kawał solidnej roboty. Silnik jest oszczędny – w cyklu mieszanym zadowala się niecałymi 7 l/100km, i elastyczny – chęci do pracy nabiera poniżej 2000 obr./min. W razie potrzeby Tipo hatchback z 1.4 T-Jet pod maską rozpędzi się od 0 do 100 km/h w 9,8 sekundy i osiągnie 200 km/h.

    Ceny Fiata Tipo z nadwoziem hatchback startują w Polsce od… 49 900 złotych. Za tę kwotę otrzymamy Tipo Pop z klimatyzacją manualną, systemem audio, sześcioma poduszkami powietrznymi oraz 95-konnym silnikiem 1.4 16V. Testowana przez nas wersja Lounge 1.4 T-Jet została wyceniona na 65 900 złotych. W tej cenie Tipo Lounge otrzymuje w standardzie 16-calowe felgi ze stopów lekkich, chromowane klamki zewnętrzne, pakiet systemów bezpieczeństwa (poduszki powietrzne, ABS, ESC, asystenta ruszania pod wzniesienia), tempomat, zestaw głośnomówiący Bluetooth, system multimedialny z 7” dotykowym ekranem, światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów czy elektrycznie sterowane szyby. Dużym plusem jest oferowana w standardzie kierownica wielofunkcyjna, a także lusterko wsteczne elektrochromatyczne – oferowane w pakiecie z czujnikami deszczu i zmierzchu.

    Nawet Tipo ze wszystkimi dodatkami pozostaje bardzo korzystną propozycją Nie zdziwilibyśmy się, gdyby za kilka miesięcy nowy Fiat Tipo zostałby najchętniej kupowanym samochodem w swoim segmencie w Polsce. To auto po prostu na to stać.



    Dowiedz się więcej:
    Odkryj rodzinę Tipo>>>
    Pobierz katalog Tipo>>>

    Skonfiguruj:
    - 5-drzwiowego Fiata Tipo>>>
    - Tipo Station Wagon>>>

    Czytaj także

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama