Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa linia trolejbusowa G w Tychach spowoduje zmiany w rozkładzie jazdy

RED
Trolejbusy w Tychach pojadą nową linią G
Trolejbusy w Tychach pojadą nową linią G
Tychy mają nową linię trolejbusową. Nowa linia trolejbusowa - linia G - pojawi się w poniedziałek, 23 września. Zmieni się trasa linii E oraz organizacja odjazdów trolejbusów na Dworcu PKP. Nieco inny będzie rozkład jazdy.

W Tychach będzie dodatkowa linia trolejbusowa

Trasa linii G będzie przebiegała następująco :
Sikorskiego Wiadukt - Osiedle Z1 - Osiedle Z - Jezioro Paprocańskie - Paprocany Pętla - Paprocany Dymarek - Osiedle W - Sikorskiego Kościół - Osiedle U - Osiedle L - Osiedle R - Stoczniowców 70 - Hetmańska - Harcerska - Hotelowiec - Stadion - Pływalnia - Elfów - Gen. Grota-Roweckiego - Rondo Cassino - Śródmieście - Osiedle O - Osiedle T - Paprocany Dymarek - Paprocany Pętla - Jezioro Paprocańskie - Osiedle Z - Osiedle Z1 - Sikorskiego Wiadukt.
- Aby ułatwić pasażerom orientację w kierunku jazdy trolejbusu, na wyświetlaczach prezentowane będą dwa kierunki: Hotelowiec w pierwszej części trasy oraz Sikorskiego Wiadukt w drugiej, podobnie jak ma to miejsce od kilku na okrężnej linii F – mówi Marcin Rogala – prezes Tyskich Linii Trolejbusowych.

Równocześnie ze startem linii G, zmieniona zostanie trasa linii E, która teraz będzie miała charakter okrężny, trolejbus pojedzie przeciwnie do linii G, obie linie będą się jednak wzajemnie uzupełniać na swoich trasach.

TLT w Tychach

Nowe trolejbusy Tyskich Linii Trolejbusowych ZDJĘCIA

Linia E: Sikorskiego Wiadukt - Osiedle Z1 - Osiedle Z - Jezioro Paprocańskie - Paprocany Pętla - Paprocany Dymarek - Osiedle T - Osiedle O - Śródmieście - Rondo Cassino - Gen. Grota-Roweckiego - Elfów - Pływalnia - Stadion - Bielska - Begonii - Harcerska - Hetmańska - Stoczniowców 70 - Osiedle R - Osiedle L - Cztery Pory Roku - Sikorskiego Kościół - Osiedle W - Paprocany Dymarek - Paprocany Pętla - Jezioro Paprocańskie - Osiedle Z - Osiedle Z1 - Sikorskiego Wiadukt.

- Trolejbusy linii E na wyświetlaczach będą miały kierunek Begonii w pierwszej części trasy, a później Sikorskiego Wiadukt –dodaje prezes TLT.

Nie przegapcie

Od 23 września nastąpi również zmiana organizacyjna na przystanku Dworzec PKP.

Ze stanowiska numer 1 będą odjeżdżały trolejbusy linii A i C w kierunku Begonii, Harcerskiej, Hal Targowych. Ze stanowiska numer 2 będą odjeżdżały trolejbusy linii B i D, w kierunku Hotelowca, Edukacji, Szpitala Wojewódzkiego i Osiedla O.

Uruchomienie nowej linii G i zmodyfikowanie trasy linii E pozwoli na objęcie komunikacją trolejbusową osiedli Z1, Z, W, U, L, które dotądnie miały do niej bezpośredniego dostępu. Z początkowego przystanku trolejbusy linii E i G będą rozpoczynały swoje kursy naprzemiennie, co pół godziny. Linie będą kursowały przez 7 dni w tygodniu.

Trolejbusy będą kursowały po nowej sieci trakcyjnej na odcinku Rondo Zesłańców Sybiru - Sikorskiego Wiadukt.

- Jej budowa trwała ponad rok. Na tym odcinku zastosowano sieć montowaną na wysięgnikach ze szkłolaminatu, co pozwoliło na zmniejszenie ilości zastosowanych słupów trakcyjnych. Drut jezdny trzymają elastyczne zawiesie typu delta, które wcześniej nie były w Tychach stosowane na taką skalę – podkreśla Marcin Rogala.

Przy okazji budowy sieci trakcyjnej, zostało wymienione oświetlenie uliczne na ulicy Sikorskiego, od pętli Paprocany do wiaduktu przy DK1. Zastosowane zostały tutaj lampy ledowe o dużej efektywności świecenia, które zapewniają dobre oświetlenie drogi i chodnika w każdych warunkach.

Jednym z elementów budowy sieci trakcyjnej była również nowa podstacja zasilająca, która znalazła się na ulicy Sikorskiego. W pełni zautomatyzowana stacja prostownikowa sterowana jest zdalnie przez pracowników zajezdni. Wyposażona w dwa zasilacze i szereg nowoczesnych rozwiązań wspomagających, pozwoli na niezawodne zasilanie nowego odcinka sieci.

- Oprócz budowy nowej sieci trakcyjnej, projekt uruchomienia linii E i G zakłada jeszcze jedno ciekawe rozwiązanie.

- Na odcinku od Osiedla W do Osiedla R i z powrotem trolejbusy pojadą z wykorzystaniem zasilania bateryjnego. W tym celu zakupione zostały trzy nowoczesne trolejbusy hybrydowe wyposażone w baterie trakcyjne, które pozwalają na przejechanie blisko 30km bez podłączenia do sieci, z zachowaniem wszystkich parametrów jazdy, pełnym zakresem mocy, działającą klimatyzacją lub ogrzewaniem. Dużym ułatwieniem dla kierowców jest to, że zarówno odłączanie od sieci trakcyjnej, jak i późniejsze podłączanie jest w pełni zautomatyzowane i nie wymaga od kierowcy wychodzenia z kabiny – mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.

Trolejbusy te kursują po Tychach od kilku miesięcy, a teraz dwa z nich zostaną na stałe przypisane do obsługi linii E i G.

Uruchomienie nowej linii to nie koniec zmian. Kolejnym etapem rozwoju tyskiej sieci linii trolejbusowych będzie przedłużenie linii B do przystanku Sikorskiego Wiadukt. Linia obecnie kończy bieg na pętli Paprocany i póki co tak pozostanie. Jej przedłużenie będzie możliwe dopiero po wygospodarowaniu dodatkowego miejsca postojowego w rejonie przystanku końcowego Sikorskiego Wiadukt.

Cała inwestycja związana z uruchomieniem linii E i G - budowa nowej sieci trakcyjnej wraz z podstacją zasilającą, modernizacja fragmentu istniejącej sieci, wymiana oświetlenia ulicznego i zakup dwóch elektrobusów i trzech trolejbusów hybrydowych do obsługi nowych połączeń - współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko ( dofinansowanie 75 %). Całkowity koszt inwestycji to blisko 23 miliony złotych.

Zobaczcie koniecznie

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera